Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sønderborg sporlayout (Generelt)

af Frank Poulsen, 9/1 2019, 23:05 (1934 dage siden)

Jeg sidder og kigger rundt på diverse stationer og sporlayoutet rundt omkring. Der er jo rigtig mange steder man savner et sporskifte. Men så fik jeg kigget på Sønderborg station. Og der må jeg indrømme jeg ikke helt forstår dens layout. Billede fra TIB vedhæftet. Der er en sporhale (markeret med rød ring), hvor der nok kan holde et sæt ude, men man kan jo kun komme dertil fra spor 2. Ikke fra spor 1. Men der går 2 sporskifter i samme retning... Hvad i alverden er årsagen til dette? Når nu man helst vil spare sporskifter alle vegne, da de koster sindssyg mange penge i vedligehold osv, så har jeg svært ved at se det giver mening... Sikkert noget levn fra gamle dage, men hvis det har været nødvendigt dengang tænker jeg der har været andre ting som er fjernet nu, og hvorfor har man så ikke fjernet det ene sporskifte i samme ombæring?[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak