Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Blokbillet Hammerum-Herning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/4 2011, 14:18 (4766 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Antallet af udskrevne togbilletter var nogle gange ”skyld” i at der blev medgivet en ekstra togbetjent. Det skete typisk, hvis toget havde et højt passagertal, mange standsninger over en kortere strækning og standsede ved standsningssteder uden åbent billetsalg. Til at imødegå behovet for at medgive en ekstra togbetjent fandtes der såkaldte ”blokbilletter”, som var meget hurtige for togpersonalet at udstede, idet disse billetter kun skulle ”udfyldes” ved at togføreren ”klippede” blokbilletten med sin ”Makomattang”, der angav dato og tognummer. I ”min” tid fandtes der blokbilletter for strækningen Hammerum-Herning, hvor der i visse tog var mange påstigende passagerer og få minutter til at udstede billetter.

"Må vi ikke godt få lov til at se sådan en blokbillet", kan jeg høre mange spørge ;-)

Og jo, det må I da godt. Her har vi et nydeligt eksemplar af slagsen. Jeg kan se på tangens nummer (816), at det er mig selv, der har udstedt billetten.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Blokbillet, serie 475, Hammerum-Herning, udstedt i tog 3945, 04.06.1981. Original størrelse: 10 x 6 cm. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak