Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Passagekontroll vid blocksignal (Jernbanen i dag)

af Jens N, Fredericia, 27/7 2019, 08:47 (1735 dage siden) @ 1993matias

Her kan signalerne selv se, om der er frit i blokafsnittet, fordi kun passagekontrollen er kortsluttet. Så kan den give en restriktivt køretilladelse (stop og ryk frem) i stedet for fuldt stop. Det styres fuldautomatisk af mellembloksignalerne.


Nja, jeg mener at FC lederen skal frigive SORF (stop og ryk frem) før bloksignalerne giver en teknisk køretilladelse ind i det fejlramte blokafsnit. SORF indkobles for et helt banestykke.


Nyere baner i Danmark bruger i stedet akseltællere ved signalerne. Det har jeg ikke overblik over, men så vidt jeg ved, så har Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen akseltællere.


Der findes også stop og passagekontrol på strækninger med akseltællere.

Mvh. Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak