Passagekontroll vid blocksignal (Jernbanen i dag)

af steenth, torsdag 25. juli, 2019, 13:00 (375 dage siden) @ AnWa
redigeret af steenth, torsdag 25. juli, 2019, 13:18

Hej!

DSB tillämpar på många sträckor med linjeblock en punktvis tågdetektering vid blocksignalerna, utöver spårledningarna.

Vet någon vilken sorts sensor som används? Och är detta bara vid mellanblocksignal ute på linjen eller även vid signaler som står vid stationsgräns?

I Sverige använde SJ för punktvis detektwering tidigare en fransk mekanisk rälskontakt SILEC med armar som tog i hjulflänsarna på passerande fordon, men idag har man gått över till induktiva sensorer som skruvas fast på rälslivet (tänk: axelräknare, men inte så avancerad och inte felsäker).

Jeg gætter på det er "Stop- og passagekontrol" du er ude efter - det er en funktion, som er indbygget i linjeblokken, som tjekker om toget er kommet forbi det næste signal og der bruges normalt sporisolatorer. Prøv at kigge her:
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/lex/lex_s.htm#stop-og-passagekontrol
Det er nok bedste kortfattet forklaring


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen