Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Passagekontroll vid blocksignal (Jernbanen i dag)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 27/7 2019, 19:37 (1734 dage siden) @ Jens N

Her kan signalerne selv se, om der er frit i blokafsnittet, fordi kun passagekontrollen er kortsluttet. Så kan den give en restriktivt køretilladelse (stop og ryk frem) i stedet for fuldt stop. Det styres fuldautomatisk af mellembloksignalerne.

Nja, jeg mener at FC lederen skal frigive SORF (stop og ryk frem) før bloksignalerne giver en teknisk køretilladelse ind i det fejlramte blokafsnit. SORF indkobles for et helt banestykke.

Stationsbestyreren på ankomststationer indkobler 'Stop og ryk frem' for pågældende banestykke. Hvis gentagelsesspærren ikke er hævet ved et AM-signal, kan det ikke vise 'kør. Er 'Stop og ryk frem' indkoblet, vil AM-signal viser 'SORF' når blokafsnittet før AM-signalet besættes, under forudsætning at blokafsnittet efter AM-signalet er frit = sporisolation ikke besat.


Nyere baner i Danmark bruger i stedet akseltællere ved signalerne. Det har jeg ikke overblik over, men så vidt jeg ved, så har Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen akseltællere.

Der findes også stop og passagekontrol på strækninger med akseltællere.

Stop og passagekontrol er ikke afhængig af typen af togdetekteringsudstyr. Stop og passagekontrol er en form for gentagelsesspærre, der forhindre et AM-signal (signal 1) i at vise kør ind i et blokafsnit, før end toget har passeret det næste AM-signal (signal 2) og dermed har hævet gentagelsesspærren ved signal 1.

Gentagelsesspærren ved signal 1 fælles når toget besætter isolation 12 ved signalet. Når toget passerer signal 2, fælles gentagelsesspærren for dette signal (stopkontrol) og ved passage af isolation 12 ved signal 2 (passagekontrol) hæves gentagelsesspærren for signal 1, under forudsætning at gentagelsesspærren er fældet ved signal 2


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak