Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EUs 4. jernbanepakke (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/8 2019, 15:58 (1729 dage siden) @ Poul Brandt

…………………………………………………
Det virker ellers som om der er godt styr på det:

……………………………………
af Jens Hansen, fredag 02. august, 2019, 15:15 (9 minutter siden) @ Poul Brandt
Kære Poul
Som jeg husker det fra flere vidende indlæg her i forum indeholder 4 jernbanepakke 2 dele.
Der er noget teknik, godkendelse- den fandt du frem. Og det synes der at være styr på.
Den anden del drejer sig om konkurrenceudsættelse af det at køre tog. Principielt må DSB således ikke få forlænget deres kontrakt efter 2024. Men lur mig om ikke mange parter arbejder for at dette forfærdelige ikke sker. Ikke mindst det nuværende "forstående" flertal.
Så tror at det har været det som der blev ment med at man ikke var klar til 4. jernbanepakke?


Der er styr på papirgangen og den samlede fjerde jernbanepakkes lovgivning indføres til tiden. Det der "mangler" er at finde en rolle (reelt beslutte en strategi) for hvad DSB skal lave, når deres kontrakt udløber i 2024 - og så skal der flyttes rundt i nogle ejerskaber, for at sikre lige og ikke diskriminerende adgang.

Om at "være klar" har jeg modtaget en sms om ikke at uddybe yderligere lige nu (medmindre jeg vil til holdningskorrigerende kaffesnak)....men det er jo relativt åbenlyst, at BDK ikke har overbevisende erfaring i at håndtere kommercielt drevne operatører, og at disse operatører endvidere kan anskaffe tog med både højere komfort og lavere omkostninger, end de tog som DSB er ved at købe - og dermed tilbyde et bedre produkt til billigere penge - og forlange at BDK "holder hvad de lover".

...og så er der jo altså endnu ikke givet dispensation til medlemslande for EUs fjerde jernbanepakke (der er dog tid endnu), men eksempelvis Frankrig forventer al regional og IC togtrafik udbudt frem til 2023, mens fjerntrafikken ventes kørt uden statslig betaling fra 2020 - hvor både Trenitalia, Renfe og Flixtrain har meldt deres ankomst...


/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak