Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ opbygger ny organisation m.m. til Öresundståg (Trafikpolitik)

af mrkoster, 4/9 2019, 21:07 (1696 dage siden) @ Poul Brandt

Kunne det tænkes at SJ ikke ville afhængig af DSB mht. vedligehold af deres tog?
SJ overtager det antal togsæt, som skal bruges til trafikken og DSB efterlades med 10 stk. (eller sådan noget).
Umiddelbart kan jeg godt forstå, at DSB gerne vil sælge de sidste togsæt til SJ - så er dét litra ude af DSBs problempulje.

Værkstedet ved Helgoland ligger et sted mangen en byggematador gerne vil købe til whatever projekt vedkommende tror på.
Samtidig har DSB (næsten desperat) brug for penge, og da driften ikke kaster meget af sig, så er der kun salg af grunde tilbage....herunder Helgoland.


Skånetrafikken har gennem flere år været stærkt utilfreds med kvaliteten af vedligeholdet (hvilket jeg er enig i efter en del ture), derfor tager de vedligeholdelsen hjem.
En af mine svenske venner er så utilfreds med toiletterne, at hun hellere venter en time ekstra i Gøteborg og tager SJ til Malmø, frem for Øresundstog. Og det er ikke kun den tekniske vedligehold der halter. Ofte mangler toiletpapir, og rengøringen er elendig.
Man bliver heller ikke imponeret af personalet på den svenske side, de virker demotiverede. Det er en helt anderledes oplevelse at køre med SJ. Deres personale er stolte af at arbejde for SJ.

Poul

Der er uden tvivl ofte problemer med toiletterne på X31/X32 - men når man taler om aflåste toiletter i Sverige - så taler mange også om SJ, rigtig mange endda. Den ene historie efter den anden fylder ofte nyhederne om hvor meget SJ har problemer med disse ombord på togene. Selv skylder de skylden på et øget antal rejsende.
Det har været et stort issue hele sommeren - en simpel google søgning er et par måneder gammel (SJ problemer med toielleter

Grunden til at rejse SJ istedet for Öresundståg fra G til M er at togene har en helt anden komfort til de lange rejser, færre stop, en mere behagelig og oftest billigere rejse.

Syntes at der er forkert at udtale sig om at personalet på den svenske side virker "demotiveret". SJ's personale er oftest lige så hårdt presset som ombordpersonalet hos Öresundståg.
SJ's personale er igennem den senere tid gået ned i løn, færre overnatninger (Deraf yderligere nedgang i løn), mindre personale på toget - alt imens de er mindre synlige i toget ift deres nye koncept med ikke at kontrollere billetter og at alle har flere opgaver ombord.
Vist er der mindre personale ombord på Öresundståg'et i Sverige end på et SJ tog - men oftest ser man personalet på Öresundståget hvorimod jeg et utal gange har rejst M-G-M eller M-Cst-M uden at se skyggen af nogle ombord på SJ.

Det hjælper ikke når man i Skåne - udover at man længe har været nervøs for fremtiden ift den nye kontrakt, samtidigt ser hvad ARRIVA har gjort ved deres ombordpersonale - det er et helt andet arbejdsmarked på den svenske side og togbranchen er ikke kun dans på roser.

Vi har alle gode og dårlige dage, med mere eller mindre overskud - men Vi er kun mennesker.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak