Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag til nyt forumnavn: Togbusforum (Trafikpolitik)

af Togbus, Foldingbro, 5/9 2019, 04:05 (1695 dage siden) @ Mester

Man kunne også overveje at etablere et Togbusforum. Der kunne tilhængerne af jernbanernes nedlæggelse så sidde og bekræfte hinanden i, at asfalt og gummi er vejen til Paradis.

Man kan også sidde og bekræfte hinanden i at jernbanen er den stålbeslåede vej til paradis.

Nej, asfalt og gummi er ikke vejen til paradis. Det er jernbanens nedlæggelse heller ikke. Men jernbanen skal have en funktion og man bliver nødt til at se realistisk på hvad jernbanen egentlig er i dagens Danmark i forhold til det samfund som den opererer i. Og i det lys er jernbanen et meget trist syn på stort set alle fronter.

Det er derfor jeg skriver som jeg gør, nemlig at de folk som forsvarer "DSB", fordi det er "DSB", gør jernbanen ugunst, når dette DSB i den grad har været med til at promovere en time-out på 15 år inden man lover en konkurrencedygtig jernbane. Ingen anden branche ville få lov til at reparere sig selv i en periode på 15 år, for andre brancher ville være lukket ned inden. Jo, jeg taler om rekonstruktionstidsrummet 2015-2030, hvorefter alt er "godt".

Vi har haft DSB-agitatorer herinde, selv helt fra Telegade, som sidder og påstår at DSB ikke har konkurrence fra andre transportmidler. Og at både busser og biler er inferiøre transportformer og derfor at man kan opretholde et højt prisniveau for stinkende Euro 0 eller Euro -3 dieseltog.

Nej, realisme i diskussionen og ikke bare mere af det samme. Togbus er jo en afledning af tog. Så at sige ville togbusserne blive nedlagt hvis jernbanen forsvandt eller hvis jernbanen faktisk fungerede. Busser er løsningen for tiden, men jernbanen kunne jo byde ind med reel konkurrence i stedet for at spænde ben for sig selv. Og hvorfor er busser løsningen? Jo, fordi jernbanen de facto har givet op, når man vil bruge så mange år "inden alting bliver godt igen". I 2030 er der bare opatået nye problemer og nye behov for togbusser, hvis det fortsætter som nu.

--
- busser når det er billigst

låst
1179 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak