Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Førerløs tog med mobil 5G (Jernbanen i dag)

af steenth, 23/9 2019, 09:59 (1678 dage siden) @ Henrik Hansen

Det giver god mening at toget kan køre selv mellem stationer og så på stationer blive fjernstyret hvis det er nødvendigt. Det gør de i hvert fald noget lettere at lave en løbende udrulning af selvkørende tog.

ERTMS/ETCS får ATO - Automatisk Train Operation - ved den næste større opdatering af spefikationerne. ATO gør at toget selv køre ind på en stationer og stopper det planlagte sted. I første omgang med en lokomotivfører, som er GoA 2. Det er er allerede i drift nogle få steder.... det er kun et spørgsmål at få det ind i specifikationerne. Og man kan gå i gang med GoA 3 og 4... så man kan komme igang til at kører uden lokomotivfører som næste trin.


Nu er der nok andre og vigtigere udfordringer med ERTMC/ETCS der skal løses, før ingeniør-drømmen om førerløs drift kan blive til virkelighed.

Jeg nævner det, fordi det netop ATO er et hot emne, sammen med førerløse tog og niveau 3.. Og at man enkelte steder er gået igang med ATO som det første trin med brug inden specifikationerne er ende fastlagt.

Førerløs drift er grundlæggende nogen pjat, som kun er opfundet fordi man kan det, og det skaber en masse dejlige ingeniør og konsulenttimer for de forskellige deltagerer i projektet. Hvor mange passagerer efterspørger f.eks. førerløs drift ?

Metroen i København har hyppige adgange end hvis der skal en lokomotivfører på. Det faktisk ret mærkbart. De kan løbet af kort tid indsætte flere tog efter fx en koncert netop på det tidspunkt en begivenhed reelt er slut. Men de er hellere ikke bundet at minuttider i køreplanen....

Konsekvenserne af delvis førerløs drift, kan jo bl.a. ses ved CBTC systemet på S-banen, hvor specielt nedbremsningen giver store problemer - og længere rejsetid, sammenlignet med drift med fører - er det dette drømmescenarie som vil skaffe flere kunder i butikken ?

Der ser ud til at det bliver løst. Selvom det tager et par år. ATO bruges mange steder for at kunne toggangen mere præsis og højere kapacitet ved at systemet er mindre forsigtig end en lokomotivfører.

Om 10-20 år vil stadig flere af samfundets funktioner blive overtaget af 'robotter', arbejde der i dag udføres er ansat personale. Hertil vil førerløs drift medfører at endnu flere personer ikke længere har et job at udfører, men der skal i stedet 'opfindes' nye job - så var det måske bedre at beholde føreren i toget.

Der kommer andre job, som erstatning. Specielt den gruppe af folk, som bliver lokomotivfører. har relativ let at finde nyt arbejde. De har en uddannelse at bygge videre på. Som tit er mere gavnlig af få dem ud i de job.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak