Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer (Generelt)

af Peter Christensen, 5/10 2020, 11:27 (1299 dage siden) @ infrafan

Jamen jeg er ganske rolig, men synes da lige vi skal få lidt data på banen.
En DSB litra E's tender har en kapacitet på 6,5 tons. Lad os antage at en fuld last stenkul afbrændes, hvilket ifølge Internettet [1] vil afgive:

Flyveaske: 35,1 kg
SO2: 93,6 kg (0,00087% eller 1/115000 del af Danmarks 2018 udledning [2])
NO2: 9,75 kg (0,000009% af Danmarks 2018 udledning [2])
CO: 650 kg (0,00027% af Danmarks 2018 udledning [2])
CO2: 4310 kg (0,000008% af Danmark 2018 udledning [3])

Dette indeholder ikke produktionsomkostningerne ved fremstilling og transport af stenkul.

[1] 'Research into properties of dust from domestic central heating boiler fired with coal and solid biofuels'
[2] https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIR_EMISSIONS
[3] 0,663 kg CO2/kg kul, men afhænger af hvor stenkullen kommer fra og hvordan denne afbrændes

Flot.
Kunne du så ikke lave samme regnestykke for alle IC3 og MG, som DSB bruger? Opgjort på årsbasis....
Så kan vi da få sat sagerne lidt i relief.....bare lige så vi sætter ind dér hvor der er noget effekt og ikke symbolpolitik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak