Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Samtlige IR4 får rød folie - 15 mil.?!? (Generelt)

af mikedk2100, 16/12 2020, 08:42 (1227 dage siden) @ bjergged

Foliering af en taxa koster cirka 30.000 og en dobbeltdækkerbus cirka 100.000 så at et tog med 4 vogne skulle koste 300.000 lyder ikke helt usandsyndlig.


Ja, i det perspektiv lyder det ikke helt skørt. Dog stadig mange penge. Kan stadig undres over at DSB mener at det er så vigtigt at få farvet IR4 røde.

Jeg sad i går og så nogle af Jan Williams gode videoer på Youtube i går fra "før verden gik af lave". Optagelser af tog i Danmark fra 1990 til ca 2002 og det var jo flotte, rene og indbydende tog, der kørte rundt dengang - ja selv "kreaturvognene" var flotte. Helt modsat i dag, hvor togene i bedste fald blot er møgbeskidte, i værste fald med forfalden lak/folie og stærkt grafitti overmalede.

Det er mange penge ja, men jeg har den holdning, at det er nødvendigt og at pæne, rene tog lokker flere i biksen. Og som jeg også har nævnt så mange gange før, så handler det også om image, tillid og tryghed, selvom mange mener, det blot handler om at blive flyttet fra A til B. Har DSB ikke styr på det udvendige af toget, så tænker vi automatisk, at så har de sgu nok heller ikke styr på andre ting. I den henseende er 300.000 pr. togsæt ikke meget. Holder det i 10 år er det 30.000 om året.

Droppede man helt at have fuld-togs-reklamer på S-togene? Smag og behag er selvfølgelig forskellig, men jeg vil da foretrække at se på et reklametog fremfor et grafitti-tog, og dermed kunne man jo få betalt folien på S-togene.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak