Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godsbanens største problem er på vej til at blive løst (Trafikpolitik)

af My1202, 26/1 2021, 12:47 (1186 dage siden) @ bjergged

Hvordan kan det lade sig gøre i Schweiz? Det land er mindre end Danmark, men der er meget mere indenlandsk gods.
Det er jo ikke muligt ifølge dig.


Nu bor jeg i Schweiz og arbejder hos en logistikvirksomhed der har daglig godstogsbetjening, så jeg ved lidt om emnet. Der er mange faktorer:

  • Det Schweiziske terræn er meget mere kuperet, det giver voldsomme forskelle i infrastruktur. Landeveje er typisk smallere og meget mere kurvede end i Danmark, og der er mange steder motorvejsnettet ikke bringer dig hen. Oveni er der mange bakker og bjerge en lastbil kun kan slæbe sig op ad langsomt. Altså er lastbilstransport mindre hurtigt og effektivt end i DK.
  • Schweiz har ingen søforbindelse. Alt hvad der i Danmark kommer via havet, skal i Schweiz lades om til flodpramme, lastbiler eller tog. Da disse havne typisk er ret langt fra Schweiz, så falder det ofte ud til togets fordel. Det er ikke indenlandsk, men indenlandsk gods kan nemmere kobles på godstog der alligevel køres.
  • Der er roadpricing på lastbiler og har været det længe.
  • Elektrificeringen er næsten total. Kun sidespor og rangerterræn er ikke elektrificeret. Altså køres gods stort set hele strækningen med strøm.
  • Strømmen er grønnere og billigere i Schweiz. Stømmen bliver primært produceret på vandkraftværker, men der er også kernekraft (både fra egne værker og importeret fra Frankrig). Altså skal man ikke betale miljøafgifter på brændstof (som man skal på diesel).
  • Jernbanenettet er meget mere fintmasket. Hvor man i Danmark har ca. 3'500 km. jernbane, har man i Schweiz 5'196 km., til ca. den samme mængde beboet land. Altså er der mange flere virksomheder end i Danmark, der har direkte jernbaneforbindelse.

Og selv med alle disse faktorer, ser det ikke så fantastisk lyst ud for indenlandsk gods. Som i Danmark ser man mange sidespor til virksomheder, der står ubrugt hen eller bliver nedlagt, og nye bliver sjældent oprettet. Hvis det ikke var for de store mængder transit- og importgods der kommer med tog, så ville SBB Cargo næppe kunne tilbyde konkurrencedygtige priser på indenlands godstransport.

Så hvis man virkelig vil have godstraffikken på spor i Danmark, var det mest effektive man kunne gøre nok at lukke alle danske havne, så alting skulle transporteres over land fra Hamborg eller Rotterdam.

Opgaven er vel primært at få godset væk fra landevejene og over på såvel skinner som på skib. Så at lukke danske havne i større målestok er nok dumt.

Ydermere er målet i EU at 30% af gods i 2030 skal ske med skib eller tog og i 2050 skal det være 50%.

I det lys skal man nok se beslutningen for nylig om at Maersk flytter containerterminalen fra København til Kalundborg. Dels kan deres containerskib nemt sejle fra Aarhus til Kalundborg og dels slipper man for at transportere mange containere gennem Københavns centrum. Ydermere "sparer" man nok containertoget fra Aarhus til Sjælland.

Men jernbaneinfrastrukturen i lille Danmark indbyder ikke til meget gods længere på skinnerne. Men nok mere gods via skib og det er jo i et helt andet forum om et sådant findes.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak