Maschen-Malmö: Første 835 meters + 120 km/t næsten (Jernbanen i dag)

af Svend @, torsdag 22. april, 2021, 23:27 (60 dage siden) @ steenth
redigeret af Svend, fredag 23. april, 2021, 00:12

Det er noget regelret svar - det godt i det daglige. Men her er det en testkørsel, når man kigger på hvad der skal tillades på langt sigt. Så er man nødt til at tage nogle undtagelser fra SR for at kommer til det mål.


Det skal åbenbart siges mere end en gang: Der skulle ikke foretages testkørsler i Danmark.... kun i Sverige. Ideen var at vise, at der også kan køre 835 meter godstog til Sverige.


Kære Svend - har du ikke læst artiklen? Det er et forskningsprojekt, som skal undersøge muligheder for længere, hurtigere og tungere godstog.... Og ikke kun at skaffe 835 m tog til Malmø.. men for skaffe viden om hvordan det kan håndteres.

Citat fra News Øresund:
"Testen blev udført for at demonstrere, hvordan eksisterende systemer kan bruges mere effektivt”, siger Hans Boysen. Dette er et vigtigt skridt i arbejdet med at indføre længere, tungere og hurtigere godstog i regelmæssig trafik mellem Tyskland, Danmark og Sverige, sagde Hans Boysen, testchef hos den svenske transportadministration, til järnvägar.nu."
Det er iflg artiklen et fælles projekt med Trafikverket, DB Cargo AG, DB Cargo Scandinavia, DB Netz og Banedanmark. og er et Shift 2 Rail projekt. Shift 2 Rail er netop skabt for at udvikle banetrafik i Europa.

Trafikverket har udsendt denne pressemeddelelse, som også sætte den kørsel i en sammenhæng.
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/aktuellt-for-dig-i-branschen3/aktuellt-om-fo...

Du kan tolke Hans Boysens tekst som du vil. Nu er det her et hyggeforum, tit uden den helt store viden og faglighed og sådan skal det være. Men ofte kan man dog være heldig at få lidt faktuel viden.......
Toganmeldelsen fortæller præcist hvilken type kørsel, der er aftalt og bestilt på dansk strækning, se ovenfor. Så kan du spørge, hvor jeg ved det fra; svaret er: det ved jeg bare ;-)
Men det er korrekt at Trafikverket (også dem) undersøger, hvilke muligheder der er for kørsel med længere, hurtigere og tungere tog. Det var dog ikke helt tilfældet ved den omtalte kørsel mellem Padborg og Malmö. Her var det - nu gentager jeg mig selv igen igen - alene toglængden sat op mod bremseveje ved kørsel på svensk ATC fra systemgrænsen til Malmö G, der blev testet.
Hvis du stadig ikke tror på, hvad jeg siger, kan du jo bare spørge den pågældende person i Trafikverket. Jeg ved dog at han vil svare dig, at toget på dansk strækning skulle fremføres efter de almindelige danske regler, dog efter det trafikcirkulære, der er udsendt for at gøre kørslen mulig på den sidste del af strækningen mod Peberholm ;-) ;-)

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Jernbanebøger

Fra Portør Til Stationsleder

Fra Portør Til Stationsleder
Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen