Ny økonomi aftale til Regionerne - Østbanesagen (Generelt)

af Vestjyden, torsdag 10. juni, 2021, 20:45 (8 dage siden) @ My1202

https://www.regioner.dk/regional-udvikling/trafik/lokalbaner

https://www.regioner.dk/services/nyheder/2021/maj/en-livsnerve-er-ved-at-blive-skaaret-...

Mvh vestjyden


Tja.
17 mio rejsende pr år.
I perioden 2021til 2035 skal der investeres 8.5 mia kr ifølge regionerne.

Med andre ord skal samfundet til hver eneste af de årlige 17 mio rejser punge ud med 35 kr.

De rejsende skal desuden stadigvæk betale en billet som ofte er tæt på hvad udgiften er til at køre i en god nyere bil.

Sammenholdt med at rigtig mange unge over 18 år ude på landet anskaffer sig egen bil - så virker det som en dyr løsning.

Om det det i virkeligheden er den rigtige løsning - næppe på længere sigt når vi først ser de selvkørende biler ude i trafikken.


Selvkørende biler til alle vil næppe kunne aflaste trængsel på vejene. Trængsel på vejene forekommer også i landdistrikterne især omkring helårs turisme.

Mvh vestjyden


Det er da muligt.

Men allerede i dag køres børnene i stort omfang til skole og fritidsaktiviteter af forældrene i familiens bil.

Der bliver færre og færre som tager cykel.

Mange steder er busdrift udenfor myldrettiden ikke eksisterende.

Så det er næppe så mange flere biler som de selvkørende vil udløse.


Jeg tror trafikken vil sande til mange steder hvis det var tilfældet. Men du har ret i mange tager bilen til steder hvor cyklen kunne være et alternativ, og busforbindelserne er elendig mange steder. Men investeringer i banerne har vist sig at give 20 procent flere passagerer. Mon ikke nye investeringer vil gøre det samme.

Mvh vestjyden

Der er tale om 17 mio årlige rejsende.
Fordeler vi dem ud på 300 dage om året giver det 56.000 rejsende dagligt.
Da de må antages at skulle både ud og hjem er der tale om 28.000 maksimalt morgen og aften fordelt på 13 -14 lokalbaner i HELE landet..

Det er vist de færreste steder trafikken sander til på grund af de ekstra køretøjer.

Dermed ikke sagt at det er lykken at få flere biler.
Men udfordringer ligger mere ind mod de 4-5 største byer end lokalbaner ude i landet.

Jeg mener at udfordring ligger i både land og by. For som det fremgår i grafen i det første link fra regionerne er det den landsdækkende trafik der er udfordret.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen