Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering helt til Kalundborg kom med i 2035 aftalen (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/7 2021, 06:52 (1038 dage siden) @ RasmusR

Det har nok ikke noget med Kattegat forbindelsen, der er tideliger skrevet om en helt ny bane enten fra Roskilde eller Ringsted.


Det er for at gøre Kattegat billigere på papiret. Når man nu lige om lidt kan godtgøre, at landforbindelserne skam allerede er i orden, så er det kun den rene bro der skal diskuteres. At man så lige bagefter, når Kattegat er vedtaget, finder ud af at det slet ikke er nok med 160 km/t på en enkeltsporet bane - og dermed er nødt til at bygge en ny - det er en helt anden sag.

Det var præcis det samme på Femern. Storstrømsbroen kunne sagtens klare trafikken på en sådan kommende europæisk hovedbane. Men så snart Femern var vedtaget, så var Storstrømsbroen ved at falde sammen, og jeg ved ikke hvor mange ME+DD strandede på sydhavsøerne. Og så måtte man jo bare bygge en ny bro.

Såeh...

Rasmus, det har du vist fået galt i halsen. Lige nu er status at der planlægges en ny bane over Sjælland under alle omstændigheder. Og med 99% sikkerhed bliver det fra Fjenneslev (Vest for Ringsted).

Her er den seneste udmelding om linjeføringerne over Sjælland (Fra INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER
FOR EN KATTEGATFORBINDELSE, marts 2020):

"Ved valg af bane korridorer er der set bort fra opgraderingsløsninger, [/i]da beregning af anlægsoverslag for disse er højere end for anlæg af ny bane. Den billigste banekorridor på Sjælland starter i Holbæk og er anvendt i samlet korridor VII. Korridoren er dog ikke sammenlignelig med de øvrige banekorridorer på Sjælland, da den udgår fra Holbæk og man derfor skal køre længere på eksisterende bane, som er langsommere. For korridorerne I til VI er derfor anvendt bane med start i Fjenneslev på Sjælland."

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak