Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Twindexx Vario på 25 kV 50 Hz? (Trafikpolitik)

af MBRrail, 1/7 2021, 17:31 (1038 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Denne Twindexx Vario, den kan vel ikke på det dansk strøm net?

(klip)

Og udfra hvad jeg har kunnet finde ud af er de ikke selvkørende, men derimod afhængige af et lokomtiv til at skubbe/trække


Ifølge den tysksprogede Wikipedia findes der også en motorvogn DB BR 445 / 446 med 2300 kW (kortvarigt), 181 kN, Bo'Bo' og 91 siddepladser, der kan belastes med op til 3 vogne. Der står ikke noget om spænding og frekvens. Lasse Toylsbjerg-Petersen har tidligere nævnt, at Twindexx Vario ikke tilbydes i en to-strømsudgave. Bombardiers egen omtale nævner kun dette:

Existing locomotives can easily be replaced by TWINDEXX Vario motor cars as required. This is of interest for the cross-border use of the trains, since both the locomotives and the coaches can be made multi-system capable.

Twindexx Vario er betegnelsen for den nyeste generation af dobbeltdækker vogne fra Bombadier. Dette omfatter både styrevogns stammer og "togsæt" bestående af to motorvogne med et variabelt antal mellemvogne. ;-)

De tog som kører mellem Hamburg og Flensburg/Kiel er udformet af to motorvogne og to mellemvogne, og kan ikke køre i danmark.

Jeg har ofte kørt med dem fra Flensborg, og har af og til oplevet at de har haft tekniske problemer med dem.
Motorvognene blev jo også indsat i drift senere af den grund, såvidt jeg husker dukkede de første mellemvogene op to år før.

--
Mvh Marc


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak