Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia (Trafikpolitik)
Jeg undrer mig dog over at man allerede i næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg igen vil have nye togsæt, for det fik man også i sidste udbud der trådte i kraft i december 2014 - de nye Twindexx Vario togsæt fra Bombardier var dog først fuldt indsat i december 2017 pga. forsinket levering af togsættene.
Det er lidt det samme på Hamburg-Lübeck hvor de relativt nye Bombardier dobbeltdækkervogne bliver erstattet af 18 Stadler KISS togsæt i december 2022.
Det er ret normalt i det tyske, at der anskaffes nyt materiel i nye udbud hvor driftform eller kapacitetskrav ændres. Det ældre materiel bliver så overflyttet til andre strækninger eller solgt. Der var allerede i 2014 snak om at udbuddet mellem Hamburg og Flensburg/Kiel skulle erstattes af et nyt, "når togene skulle forlænges op i Danmark", idet man dengang regnede med elektrificering til Aarhus i 2021.../Lasse
Det er også den generelle tilgang som jeg undrer mig over og som på et eller andet tidspunkt kommer til at bide nogle i halen. Det er jo meget varieret og tilpasset det materiel der er anskaffet de seneste år til regionaltrafikken i Tyskland. Indtil videre har man jo kunnet benytte materiellet andre steder fordi det var meget homogent (dobbeltdækkervogne) og DB stadig har en rimelig markedsandel.
Det må da også i en eller anden grad påvirke priserne i de forskellige udbud hvis operatøren ikke er garanteret overdragelse af materiellet til den næste operatør. Der er selvfølgelig LNVG og bwegt hvor togene ender i trafikkøberens varetægt.
--
Mvh Anders