Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske tog til Padborg/Tinglev/Fredericia (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 3/7 2021, 17:27 (1409 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Jeg undrer mig dog over at man allerede i næste udbud af Hamburg-Kiel/Flensburg igen vil have nye togsæt, for det fik man også i sidste udbud der trådte i kraft i december 2014 - de nye Twindexx Vario togsæt fra Bombardier var dog først fuldt indsat i december 2017 pga. forsinket levering af togsættene.
Det er lidt det samme på Hamburg-Lübeck hvor de relativt nye Bombardier dobbeltdækkervogne bliver erstattet af 18 Stadler KISS togsæt i december 2022.

Det er ret normalt i det tyske, at der anskaffes nyt materiel i nye udbud hvor driftform eller kapacitetskrav ændres. Det ældre materiel bliver så overflyttet til andre strækninger eller solgt. Der var allerede i 2014 snak om at udbuddet mellem Hamburg og Flensburg/Kiel skulle erstattes af et nyt, "når togene skulle forlænges op i Danmark", idet man dengang regnede med elektrificering til Aarhus i 2021...

/Lasse

Det er også den generelle tilgang som jeg undrer mig over og som på et eller andet tidspunkt kommer til at bide nogle i halen. Det er jo meget varieret og tilpasset det materiel der er anskaffet de seneste år til regionaltrafikken i Tyskland. Indtil videre har man jo kunnet benytte materiellet andre steder fordi det var meget homogent (dobbeltdækkervogne) og DB stadig har en rimelig markedsandel.

Det må da også i en eller anden grad påvirke priserne i de forskellige udbud hvis operatøren ikke er garanteret overdragelse af materiellet til den næste operatør. Der er selvfølgelig LNVG og bwegt hvor togene ender i trafikkøberens varetægt.

--
Mvh Anders

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Vejle - Give Jernbane
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak