Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kastrupbanens signalering (To tog kollideret i CPH Lufthavn) (Generelt)

af Jens N, Fredericia, 20/7 2021, 08:18 (1011 dage siden) @ Knarbjerg

Det var vidst nok planen, da stationen blev bygget, at man skulle kunne køre til perron på hovedtogveje men, det er man gået bort fra igen på et eller andet tidspunkt.

Da Kastrupvanen åbnede, var det med nogle nye koncepter for signalgivning, som kun delvist var kendte i forvejen.

Hovedsignalerne (minus PU) var udført med Reduceret Ydre Signalgivning (RYS), så signalerne kun havde to lanterner og kun kunne vise rødt eller grønt. Øvrige informationer skulle indhentes i ATC-førerrumssignalet.

Konceptet blev delvist indført mellem Lunderskov og Esbjerg også, da alle AM- og I-signaler ikke forsignaleres med F-signaler uagtet at strækningshastigheden er over 75 km/t.

Kørsel til og fra KAC skete på hovedtogveje, altså på farvet lys og ikke dværgsignaler med hvide lys.
Det var delvist kendt i forvejen fra kørslen mellem Nyborg og Nyborg Færge, der dog foregik efter specifik SIN-instruks.

Jeg husker ikke hvorfor, men efter et kort forsøg med speciel markering af RYS-signalerne med blå “Butterfly-tavler” på Kastrupbanen, blev alle RYS I-signaler udskiftet med konventionelle SR75 signaler med fire lamper og hastighedsvisere.
Det var kort efter Jernbanetilsynets etablering og der fornemmedes en magtkamp mellem denne, DSB Sikkerhed og fagforeningen.

Mvh. Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak