Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

GDS passagertal (var: Amfiteateret i Helsinge) (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen, 31/7 2021, 10:00 (1000 dage siden) @ Michael Deichmann

Det kan godt være at du kørte med få passagerer på en fredag i ferietiden med regnbyger og køligt sommervejr, men i den nys overståede 2 ugers periode så jeg ofte at der kørtes med 2 vognsæt midt på dagen, så det må der jo have været passagerer til.
Og til hverdag er der fuldt hus i to togsæt i myldretiden i pendlerretningerne.

Det var så bare mig, der prøvede at være morsom. Jeg ved godt, at Gribskovbanen slås med Frederiksværkbanen om at være lokalbanen med flest passagerer i Danmark.

De 75 km/t passer fint til de eksisterende krydsningsstationer og hele strækningen igennem Gribskov kan du ikke nedlægge alle de ubevogtede overskæringer.

At 75 km/t passer med de eksisterende krydsningsstationer skal vel ikke i al fremtid begrænse netop den banes strækningshastighed? Men selv uden at flytte krydsninger, vil en højere strækningshastighed give større robusthed i forhold til forsinkelser. Nu kender jeg Tisvildegrenen bedst, og det vil da kun vække glæde for de mange passagerer, som står af i Helsinge, hvis de når 1-2 minutter før frem - bl.a. af hensyn til skarp overgang til de ventende busser. At toget så må holde og vente på det modgående tog, generer jo ikke dem, der er stået af. Og hvis strækningen Helsinge-Tisvildeleje kunne køres bare et minut hurtigere, blev vendingen i Tisvildeleje mindre stresset - jeg har set lokomotivfører løbe fra det ene førerhus til det andet for at nå at komme afsted til tiden.

Med hensyn til Gribskov - der kører jo tog igennem alle mulige andre skove i Danmark? Der er overkørsler med bomme ved Kildeport, Kagerup og Mårum - det burde være nok for skovbruget. At de må tåle lidt omvejskørsel må være en beskeden pris i forhold til de mange passagerer, som passerer skoven dagligt. Skovtursgæster til fods eller på cykel må kunne passere banen ved faste bomspærringer - eller måske på et par lette træbroer, som ikke vil koste alverden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak