Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Max hastighed i ETCS (Generelt)

af steenth, 30/9 2021, 09:13 (939 dage siden) @ Michael Deichmann

Om et eller flere satellitnavigationssystemer evt. kan udnyttes med tilstrækkelig præcision og pålidelighed til banedrift er nok et stort spørgsmål. Det er endda kun det ene af dem der er vores eget - på de andre er vi kun på "tålt ophold".

Jeg ville være stærkt betænkelig ved at hægte så central infrastruktur op på nogle systemer der er så sårbare. Så er det ligegyldigt om det er til biler eller tog.
GPS kan og bliver jammet og de 3 af de 4 der er i drift styres af andre magter (USA, Rusland og Kina).

Galileo får et system, som skal sikre høj nøjagtigheden uanset at det forsøgs jammet hvor det er vigtig at det virker - pt ved redningsaktioner. Men den jamming, som er mest almindelig, er meget lokalt og ikke specielt relevant for banedrift.

GPS er fint nok til vejledning.

Ud over position, så får lokomotivføren informationer om hvor der skal stoppes... Og hvis der er problemer med navigationssignalet, så kan man stoppe toget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg
Utvecklingstendenser danska och norska fjärrtåg

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om udviklingen og anvendelsen af fjerntog i Danmark og Norge med hovedvægten på lyntog og IC3-tog.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak