Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny EB Bemaling (Generelt)

af Steff, 23/10 2021, 11:17 (916 dage siden) @ Eyolf

God middag til alle!

Jeg synes personligt det er morsomt at se noget ommalet eller designmæssigt ændret via et PC program. Det giver jo et umiddelbart godt indblik i, hvordan en ting vil se ud, forcer og svage sider mv.

Om litra EB skulle have været leveret i et 1974 designprogram skal jeg lade være udsagt, når vi nu ”leger” med ideen. Men personligt har jeg aldrig brudt mig om designperiodens frembringelser farvemæssigt, især for lokomotivmateriellet. Men det er jo smag og behag!

Men så skal jeg da samtidig påpege, at det (designperioden) jo var den første egentlige helt igennem dansk gennemførte ”Corporate design manual” for en hel dansk virksomhed, fra bogstaver og tal, opsætning, skriftlige udfærdigelser, farver, bogstaver, pictogrammer mv., kort sagt alt. Denne design manual i Danmark var, bortset fra BP-Oliekompagniet danske afdeling, der havde arvet/pålagt moderselskabets design fra England, medvirkende til at design i bredeste forstand blev udbredt og anvendt af flere og flere danske virksomheder med mere eller mindre held (gennemslagskraft/genkendelighed).

OK, lidt malurt, hele DSB designprogram var tyvstjålet fra British Rail (BR) via dets British Rail Engineering Limited (BREL) ned til mindste komma og punktum, blot med andre signalfarver. Forklaringen var enkel, DSB daværende designchef havde været ansat ved BREL i sin tid.

Men der er ingen tvivl om, at DSB med dette nye design (igen) blev kendt i hele Danmark for noget positivt. At så DSB ikke selv var tro mod deres eget design er en anden ting (IC-3/ER-4).

Et design skal efter min mening følge med tiden og udbygges/ændres i tiden eller udskiftes helt, som da DSB gik over til nyt design i og med det blev et selvstændigt offentligt selskab, bl.a. med nye signalfarver og skriften ”Via”.

Summa summarum, jeg synes personligt at det nye design litra EB har fået, klæder maskinen til forskel for de mange udenlandske farvelader og blanding af forskellige designmåder, man kan se på billeder og i MJ kataloger, den samme lokomotivtype har fået.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak