Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Coradia Stream (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, 27/11 2021, 18:28 (880 dage siden) @ Theis Andersen

Er der nogen der ved hvad toget skal hedde i Danmark? (IC5 ? ) jeg synes coradia stream er et lidt langt navn

Man kan måske stille spørgsmålstegn ved om der overhovedet er nogen robust tradition her i landet for at materieltyper skal have passagervendte navne ud over litraet.

Der var i sin tid "lyntog" som i første omgang nok stod for materiellet -- men sidenhen blev det navnet for et kørselsmønster i stedet, hvorfor navnet kunne hænge ved da MS og MB blev afløst af MA.

Dernæst er der vist ikke noget før "IC3" -- og det virker som lidt af en historisk tilfældighed at det navn fik så høj profil som det gjorde. DSB ville gerne fortælle om sine nye tog i pressen, men var netop ikke blevet så marketing-smart at man opfandt et andet navn end hvad udviklingsprojektet havde heddet internt.

Videreudviklingerne "IR4" og "IC2" (dvs privatbanernes MF-FS, ikke det senere MP) fik navn i analogi til det allerede kendte IC3 -- og af dem var IR4 endda lidt af en fuser; jeg synes det oftere kaldes ER, eller sågar ER4.

Så er der "IC4", som også blev kaldt sådan i direkte analogi til IC3. Men der hænger så meget dårlig presse ved det navn, at det ikke vil undre mig om det har taget livet af ideen om trivialnavne til persontogsmateriel overhovedet.

"Øresundstog" kan måske siges at betegne materiellet. Men det er så geografisk bundet at jeg tvivler på at det ville hænge ved hvis (hypotetisk!) DSB fx overtog et antal ET-togsæt og begyndte at køre regionaltog Odense-Fredericia-Esbjerg med dem...

--
Henning Makholm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak