Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

NAH.SH vil købe nye tog til Hamburg-Flensburg-(Tinglev) (Generelt)

af andersj, Aalborg, 22/3 2022, 14:53 (929 dage siden) @ kme

Det er faktisk lidt mere værd at bemærke, at NAH.SH går væk fra konceptet, med at operatøren stiller togmateriellet (som var gældende for FLIRT og TWINDEXX Vario), og nu selv køber materiellet (der formentlig leases ud til den kommende operatør).


Mener du ikke at udbyder holder op med at stille med påtvungne tog, men lader operatør køre eget grej?

Det er da på tide trafikudbyder holder sig til den opgave og ikke blander sig i hardware. Det må virkelig være operatørens valg at køre bedst muligt, billigst muligt med egnet isenkram, og ikke hænge på noget skummelt prissat brugt grej de ikke selv har nogen interesse i. Gid princippet måtte brede sig til Danmark.

Tendensen i Tyskland går mod at trafikkøber også står for at købe og eje materiellet. Problemet ved at operatøren selv køber togene er at hvis trafikkontrakten løber over 10 år, så skal togene afskrives over 10 år da det er usikkert om de kan genbruges eller sælges.

Der er efterhånden ret mange ret nye togsæt og vogne der er på vej til at blive arbejdsløse i Tyskland fordi man har ladet operatøren stå for at indkøbe egne tog. Det skaber det problem at når man i et udbud tillader brugte tog, så har konkurrenterne ikke en chance overfor den nuværende operatør. Hvis man kræver nye tog, så sender man 10 år gamle togsæt til ophuggeren.

Det er også en skærpende faktor at kravene til togene er meget forskellige og meget individuelle rundt omkring i Tyskland, så det er ikke ligesom i gamle dage hvor man havde en vogntype (Silberling) der kunne indsættes overalt. Nye tog har desuden særlig bemaling og særligt interiør efter den pågældende delstats designmanual. Så et tog i NAH.SH design vil kræve en total udskiftning af interiør for at kunne køre på en kontrakt i Baden Württemberg eksempelvis.

Så er der selvfølgelig også den fordel at man kan opnå mængderabat og stordriftsfordele ved at trafikkøber indkøber togene, uden at man behøver at gøre driftskontrakterne omfattende. Batteritognettet i Schleswig-Holstein er delt op i tre pakker hvad driften angår, men det er NAH.SH der har indkøbt og gennem Paribus Holding ejer og udlejer alle 55 Stadler FLIRT Akku togsæt. Det er Stadler selv der kommer til at stå for vedligehold i 30 år.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak