NAH.SH vil købe nye tog til Hamburg-Flensburg-(Tinglev) (Generelt)
Det er også en skærpende faktor at kravene til togene er meget forskellige og meget individuelle rundt omkring i Tyskland, så det er ikke ligesom i gamle dage hvor man havde en vogntype (Silberling) der kunne indsættes overalt. Nye tog har desuden særlig bemaling og særligt interiør efter den pågældende delstats designmanual. Så et tog i NAH.SH design vil kræve en total udskiftning af interiør for at kunne køre på en kontrakt i Baden Württemberg eksempelvis.
Og det er netop her det går galt. Politikkerne skal IKKE blande sig i hardware om det så end kun er sædefarve. De skal IKKE tage stilling til om sæder blå eller brune. De skal alene udbyde en (eller flere) strækninger med en frekvens X mellem kl. A og B, frekvens Y mellem kl. C og D og ellers timedrift. Der skal være mindst siddeplads til 90% til enhver tid og sæderne skal mindst være i komfortklasse G.
Og så lad operatøren sælge alle de orange/lilla/pink billetter de kan med det krav, at det aldrig må være dyrere end med Rejsekortet. Hvorfor ikke køre med GLS pakker om natten når toget jvf. kontrakten skal
alligevel.
Så skal I se spændende tilbud når Ryan Rail* FlixTrain, Snelltåget o.a. kan stille med en masse sæder og byde i hele Europa med tog af god kvalitet - det er for dyrt i bod at køre med gammelt eks-DSB skrammel der hele tiden bryder sammen.
* det er en morsomhed.