er Pr908 køreklar? (Jernbanen i dag)
Vi prøver lige igen.
Opvarmningsinitiativet er OK - jeg kan se mange fordele (mindre forbrug af dyre kul til opvarmning kontra fjernvarme/olie) men temperaturniveauet er forkert.
At temperaturen på forvarmevandet ligger på 70-80 grader med fjernvarme undre ikke (og højere temperatur kan næppes forventes via fjernvarme). Det burde jo lede til en konstruktion hvor fjernvarmen kombineres med en art oliefyr.
Husket temmelig frit fra leveren, så ligger de fleste lokomotiver i Danmark med et tryk på 12-15 bar. Dette modsvare en vandtemperatur på ca. 190-200 grader.
Min pointe er at forvarmeudstyret skal kunne gøre kedlen trykbærende (bare 1 til 2 bar). Det er i dén sammenhæng at 70-80 grader ikke giver mening.
I begyndelsen af tråden var Hr. Gram inde på at konstruktionen af fyrkasserne er fejlbehæftet/omfindig. Alene derfor er der jo god grund til at udvise ekstra omhu når der fyres op.
I modsætning til mange andre, så er min interesse i damplokomotiver meget lille - jeg foretrækker diesel - så jeg er faktisk lidt ligeglad med om dampfolket skaffer sig selv ekstra arbejde via for hurtig opfyring.
Ovenstående betragtninger omkring temperaturforhold skal blot betragtes som en hjælp til at holde maskinerne i drift længst muligt uden vrøvl.