Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nordjyske Jernbaner vil kapre Frederikshavn-Aalborg (Generelt)

af Anders Pedersen @, Mørke, 19/9 2011, 22:49 (4604 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Så er Nordjyske Jernbaner ude med et tilbud om at overtage driften af regionaltogene mellem Aalborg, Hjørring-(Hirtshals) og Frederikshavn-(Skagen). Der kan leveres 8 nye Desiro tog i december 2012, hvis man bliver enige med DSB.

Dog ser det ikke ud til at DSB vil afgive en af Jyllands største pendlerstrækninger, og tilbyder halvtimesdrift istedet:
http://www.tv2nord.dk/arkiv/2011/09/19/29351?autoplay=1
http://nordjyske.dk/webtv/forside.aspx?clipId=19632


Med de passagertal, der er på Vendsysselbanen, så er der ikke noget at sige til, at Nordjyske Baner står på spring, for at få en bid af kagen.

Vi vendelboer må vel egentlig også være et tålmodigt folkefærd, for nu har vi i årtier aget afsted i de ellers ganske velkørende MR-tog - men som dog er uden strømstik til den bærbare, uden Internet, og som afstedkommer en kvalmende forurening, til skade for nær- og fjernmiljø, og også for os passagerer, idet MR-togene er så snedigt indrettede, at den sorte dieselrøg slår ned på taget og suges ind gennem "frisk"luftindtagene på taget og eventuelle åbentstående vinduer. Af samme årsag sætter jeg mig derfor altid i den forreste vogn, hvor luften er mest "frisk".

Er ellers ganske tilfreds med MR togene,især på de kortere strækninger

Men er faktisk lidt glad for at slippe af med dem på Grenå banen.
elstikket kunne jeg godt bruge især når jeg snart til at kører idet mellem Aalborg-Aarhus, men må se hvordan min bærbare kan holde strøm.

MR-togene ville sagtens kunne udstyres med nye motorer med filtre, som lever op til Euro IV eller Euro V kravene - det bliver i hvert fald vanskeligt at bilde en gammel, afdanket maskiningeniør som mig ind, at det sørme ikke kan lade sig gøre. Det er i den sidste ende kun et spørgsmål om vilje (eller rettere, modvilje) - og naturligvis om økonomi. Det tekniske er der (som regel) altid en løsning på.

Tror ikke der er planer om det, men hvilket tog skal erstatte dem, måske en ordre på 50+ Desiro

Eller nogle flere dobbeldækker og nogle hybridlokomotiver til at trække dem.

Desirotogenes udstødningsrøg består (ligesom på IC/3-togene) til gengæld nærmest kun af varmeflimmer - og sørme om ikke også at NJ tilbyder gratis Internet.
Med andre ord må DSB vist til at tage sig lidt sammen og værdsætte det "guldæg", som Vendsysselbanen og dens mange passagerer udgør.
Men skulle det blive sådan, at der åbnes en kattelem op for andre operatøis rer på Vendsysselbanen, hvad så med at lade DSB stå for heltimesdrift med gennemgående InterCity-tog til København, og lade Nordjyske Jernbaner stå for Regionaltogene på Vendsysselbanen og Aalborg Nærbane i dagtimerne, ligeledes i heltimesdrift, men en halv time forskudt for DSB's gennemgående InterCity-tog ?
Så får alle deres bid af "kagen" og alle er glade - og vel især os passagerer :-)

Det kunne være en ide, de kører jo allerede med passagere på hele stækningen stort set
iforbin
så vil NJ heltimes tog nok køre Aalborg-Skagen eller Skørping-Skagen
Måske Aarhus-Skagen 2 gange dagligt.

Men kunne politikerne have planer om at sende Vendsysselbanen i udbud engang i fremtiden?

Havde faktisk tænkt på at NJ skulle overtage trafikken på Hjørring-Frederikshavn mens strækningen til Hjørring bliver renoveret,
istedet for buskørsel på hele stræknikngen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
DSB MZ1432

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak