Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prøvekørsel med brunt/rødt S-tog sammenkoblet (Generelt)

af Svend, 3/10 2011, 21:08 (4592 dage siden) @ re20000

Husker fra min skolebarndom at have set ud af vinduet i klassen flere gange forbikørende stammer af 1. og 2. g sammenkoblede. Det var nord for Holte. Hvor langt de kørte og om det var forsøgskørsler eller indøvelse ved jeg ikke, jeg var 10 år gammel. Det var i forb med elektrificeringen Hot- Hi og endnu inden ordinær drift med "elektriske nærtrafiktog" (De blev jo først benævnt S-tog nogle år senere).
Husker fra min tid ved S-tog i 2002 at der fandtes nødkoblinger i 3. g-erne og 4. g-erne så man kunne koble med hinanden både 2. - 3. g og 3. - 4. g og 2. -4. g. Men det var kun til at nødflytte en havareret stamme. Bremse- og traktionssystemer kunne ikke arbejde sammen. Jeg ved ikke med 1. og 2. g om de kunne trække eller bremse sammen.
For resten: hvornår fik 2.g erne EP bremse, mener ikke de havde det fra begyndelsen men gætter på det var i forb m indførelsen af HKT?

Nold

Nu nævner du ikke præcise årstal, men jeg har for mit eget vedkommende været "ret tæt" på S-banen i årene 1971-1981 (og sporadisk fra 1966-71) og kan ikke erindre nogensinde at have set et sammenkoblet serie 1 + 2 tog. Der har, som der skrives, sikkert været foretaget prøvekørsler/forsøg, men disse har vist kun været observeret af de færreste.

Det er korrekt, at 2. generationstogene ikke blev født med EP-bremse. En sammenhæng med indførelsen af HKT er nok ikke helt ved siden af.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak