Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shell med ICA og kom liiiige en tiger i tanken! (Generelt)

af Aleman, 10/10 2011, 23:50 (4584 dage siden) @ Steff

Hvad ICA angår, har jeg aldrig været i tvivl om, at det drejede sig om 'noget', man puttede i benzinen (hvilket det jo også er!). Det var kendt viden om, i Sverige mindes jeg det fra begyndelsen af 1960'erne, hvor tankbilerne fra Shell havde ICA påført på tanken. Det skete først senere herhjemme - dengang sagde man, at vi var fem år efter svenskerne. Om det har ændret sig, ved jeg ikke.

ICA kunne dog teoretisk stå for noget andet i Sverige, da der dengang var en landsdækkende købmandskæde ICA - med et par 'symbolfigurer' ved navn MonICA og ICAnder (svensk drengenavn). Kæden kan vel nærmest sammenlignes med vore datidige Centra- eller Favør-kæder.

Og det med at putte additiver i benzinen, ja, det hoppede vi alle på. Hvem har ikke kørt Velo-Solex og hældt Red-X i tanken, uden at der af den grund blev en Puch ud af Velo'en?

Venlig hilsen,

Aleman


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere
Indsend billeder
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak