Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et forslag til fremtidens materiel i Danmark (Generelt)

af Fysikeren, 18/10 2011, 00:06 (4578 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg går 100% ind for elektrificering, men ser ikke mine tanker som en modstrid mod dette!

Hvad angår IC3's noget ældre konstruktion, så vil jeg minde om, at Øresundstoget er en noget nyere konstruktion, men stadig med gumminæser. Min grundtanke er sådan set at tage denne gumminæse og bruge den på moderne vogne, hvoraf en del vil være motorvogne, ergo ingen store lokomotiver.

Man kunne forestille sig at man tager udgangspunkt i tovognsenheder, hvoraf den ene er motorvogn og den anden styrevogn, der igen kan findes i forskellige udgaver, f.eks. lavgulv, servering eller alm. siddepladser.

Og ligesom med IC3 deler man toget på vej fra København, så det samme tog ender flere steder.

Idéen er bare, at man fra start af laver enhederne fleksible, så man ved senere behov kan tilpasse sig. Man skal så bare sørge for at nye vogne har samme front og kan snakke sammen, mens hvordan selve vognes opbygning mellem de to ender jo sådan set ikke behøver være ens, og dermed kan afspejle den teknologiske udvikling.

Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak