Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Opdeling af forummet? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/10 2011, 22:59 (4575 dage siden) @ Thomas de Laine

Hvad er mest overskueligt?

Denne tråd om IC4 i et phpBB forum på 1532 indlæg (mange af de første er forsvundet, så den er nok reelt 1800 indlæg lang) http://www.tog-sim.dk/forum/viewthread.php?thread_id=6055

ELLER

180 tråde om IC4 her i forummet med 10 indlæg i hver?


Muligvis er den enkelte tråd mere overskuelig i disse systemer (i det omfang 1500-1800 indlæg nogensinde kan være overskuelige), men det er det samlede forum ikke.

Det værste ved phpBB er efter min mening, at systemet ansporer til at oprette mange kategorier (næsten alle phpBB har i praksis mange kategorier). Hvis éns interesser går på tværs af kategoriopdelingen, betyder det bare en masse irriterende ekstra klik rundt i systemet - og langt mindre overskuelighed. Så vidt jeg kan tælle, har Tog-sim.dk hele 26 kategorier og Sporskiftet.dk 24 kategorier.

Tog-sim.dk er nok hjulpet af, at mange kun bruger ét af de forskellige spil/simulatorer, men det er også en langt mere entydig afgrænsning, end man kan forvente her på Jernbanen.dk. Har du ét spil/én simulator, kan du se bort fra de andre kategorier. Det er ikke lige så klart, at hvis du er mest interesseret i historie, kan du se bort fra nutid, og omvendt. Og hvis du f.eks. har interesse for en bestemt del af landet, men ikke andre, er opdelingen helt meningsløs. Derfor bliver rigtig mange nødt til at følge begge kategorier.

For at gøre overskueligheden bedre kan man jo begrænse sig til få kategorier her, fx. epoker eller bare opdele i nutid/historisk. Kategoridelingen vil jo enten foregå ved at oprette et phpBB forum eller ved at skille dette forum i to, og på den baggrund synes jeg at phpBB er den bedste løsning.

Derudover fungere/fungerede funktionen på forsiden af tog-sim.dk også glimrende, hvor man får et overblik over hvilke tråde der har et eller flere nye indlæg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak