Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Militærtog i dag 12-11-2011, skal vi ikke stoppe nu? (Jernbanen i dag)

af Steff, 14/11 2011, 11:39 (4554 dage siden) @ AL

Godformiddag!

Jeg havde faktisk ikke regnet med at skulle uddybe det jeg skrev g.d., da jeg åbenbart meget naivt tillægger brugerne af dette forum en vis form for almen ansvarsfølelse og forståelse for det skrevne. Men nu ER dette emne lige nøjagtigt endt dér, hvor man kunne frygte, misforstået, tillagt andre handlinger og indholdet og betydningen drejet hen i en anden retning. Yderligere føler flere sig forsmåede, tænker barnligt egoistisk og kender ikke til at tænke før man skriver og sender. Sluttelig er tonen ubehørlig personlig og perfid i flere indlæg.
Hvis man nu bare læser, bliver der udelukkende gjort opmærksomt på over for en Lkf., at denne muligvis vil komme til at sætte sig selv og hans arbejdsgiver en uheldig situation, ved at videregive tjenstlige informationer. Intet som helst andet. Og dette har INTET som helst at gør med kunden og den vare der bliver transporteret.
Den gode Lkf. – tror jeg – ville såmen bare være venlig og imødekommende over for nogle, der er interesserede i at fotografere nogle lokomotiver, der køre et tog med noget materiel, der ikke så ofte ses på skinner nu om dage. I kampens hede kommer Lkf. så til at love noget han ikke er tjenstligt berettiget til, nemlig at videregive en tjenstlig information til nogen, der ikke er berettiget til at modtage dette (læserne på Forum) og på et uklassificeret net (Internettet).
Vi er ALLE – hvad enten vi arbejder i staten, privat, er pensionister eller hvad ved jeg, undergivet love og bestemmelser, f. eks. retsplejeloven, færdselsloven, arbejdsmiljøloven og hér, statsministeriets sikkerhedscirkulære, der er et nationalt dokument, der bygger på tilsvarende bestemmelser fra EU, WEU, m.fl.
Ud fra dette cirkulære er det så op til de forskellige myndigheder og institutioner, statslige som flere private, at udfærdige lokale instrukser. Herunder Banedanmark, DSB, DB, SJ, Hector Rail og alle de andre operatørerne. Det er en del af de af de bestemmelser man skal efterleve, for at få lov til at køre på danske (og udenlandske) skinner. Jernbanemæssigt er flere områder belagt med restriktioner (klassificeret), bl.a. informationerne i TK.
Det er således ikke op til den enkelte at fortolke bestemmelserne, men at overholde og gribe ind, hvis der sker et sikkerhedsbrud eller stoppe et muligt. Og det var lige netop det der blev gjort. Intet andet. Og som sagt, ikke et ondt ord om Lkf., der åbenbart glemte – eller det har ikke været prioriteret eller grundigt indlært på en skole – omgangen med tjenstlige informationer.
I uheldigste fald kan dette at videregive tjenstlige informationer ende med at få et retligt efterspil, både over det den der gør det, den der viderebringer (her webmaster) samt eventuelt personer, der opfordre til mened, her flere skribenter på forum.
En skribent opfordrede Lkf. (eller andre) til alligevel at videregive informationerne og en anden skrev, at det slet ikke betød noget, da Danmark jo ikke er i krig. Der foreligger en helt klar uvidenhed om Danmarks internationale retstilstand. Landet har været i krig i lang tid i og med Folketinget gav tilladelse til at landet deltager i en række missioner rundt om i verden. Dette betyder også, at der p.t. er flere skærpelser til gældende love.

NB: Lad være med at tro, at selvom man skriver noget anonymt, at det ikke kan spores. Gør man det alligevel er det naivitet (for ikke at bruge et stærkere ord) ud over normalen.

--
Steffen Dresler

låst
3183 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak