Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

litra til en dansk BR 23?

af Steff, 26/11 2010, 06:22 (4902 dage siden) @ futtog

DSB sidste konstruerede damplokomotiver var litra H I og litra S fra hhv. 1926 og 1928 (udleveret fra Frichs). I 1936 fik man så muligheden for at købe et antal overkomplette og brugte svenske F maskiner, fra 1937 litra E. Men disse lokomotiver dækkede ikke DSB behov for trækkekraft for større tog.
I efteråret 1939 forespurgte DSB Generaldirektorat (Maskinafdelingen) den tyske fabrik Schwartzkopff i Berlin om priser på BR 41 (1´-D–1´h2T2´2´) uden der var anført andet. Bl.a. p.g.a. tiderne i Europa og DSB fastlåsning i en eneretskontrakt med Frichs A/S, blev der skrevet en kontrakt på levering af 6 stk. litra H II til levering snarest.
Krigen gjorde imidlertid behovet for trækkekraft endnu større og DSB undersøgte bl.a. muligheden for en erstatning af litra P, der alt andet lige, overhovedet ikke var egnet til den værende eller kommende trafik p.g.a. de store driv- og kobbelhjul og den tekniske kompleksitet ved kompoundsystemet. Da DSB overhovedet ikke anså Frichs for en mulighed for at kunne nykonstruere et lokomotiv, så DSB sig selvfølgelig om i udlandet. En mulighed kunne være det nykonstruerede tyske universallokomotiv BR 23, som de tyske rigsbaner ventede sig meget af og ønskede at bygge i mange hundrede eksemplarer til bl.a. erstatning for BR 38 m.fl.
DSB Maskinafdeling havde tanker om, at BR 23 skulle udrustes med tenderen fra litra P, så antallet af nye lokomotiver kunne i dette tilfælde være 33 stk. Om selve lokomotivet skulle licensbygges hos Frichs var der overhovedet ikke taget stilling til. Nogenlunde på samme tidspunkt undersøgtes også muligheder for køb af et større eksprestogslokomotiv (og et udvidet litra MK-FK motorvognssæt) for den kommende Fugleflugtsforbindelse og et valg kunne være den tyske ”lette 01”, BR 03.10, der i så fald skulle udrustes med en litra H II lignende tender.
Ingen af de tre nævnte tyske typer (BR 03.10, BR 41 eller BR 23) kom dog ud over tanke- og idestadiet og blev jo bl.a. p.g.a. krigens udfald ikke materialiserede. Dog var tanken om en erstatning for litra P ikke død, og DSB omkonstruerede litra P til litra PR.
En eventuel litrabetegnelse for BR 23 KUNNE have være litra P som det jo skulle erstatte, men dette er pure tankespind, da der som skrevet tidligere, ikke er fundet yderligere herom i DSB arkiver.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak