Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen (Trafikpolitik)

af Ove Nygaard, 12/2 2012, 10:44 (4469 dage siden) @ Svend

Jeg synes alligevel at du skal henvende dig både til DSB og til Midtjyske Jernbaner (og gerne med en kopi til Midttrafik) og foreslå at togene venter kort på hinanden. Husk at være overstrømmende venlig og positiv i din henvendelse og giv det endelig ikke præg af at være en klage, det virker bedst :-)

[/b]

Kære Svend, js, Leif af København og Georg FC veteran o. m. a.

Da jeg "gik af" efter "et langt liv i banens/banernes tjeneste", besluttede jeg - ligesom den tidligere udenrigsminister og partiformand for et stort politisk parti, Uffe Ellemann, ikke ville blande sig i politik, da han gik af, og nu sammen med Mogens Lykketoft en gang om ugen i TV alligevel klarer alt det, som Villy Sleep Valley ikke når:-D - at jeg ikke ville "blande mig" fra sidelinien i forhold, som andre nu har ansvaret for.
Og nu er jeg så alligevel "røget i". :-(
Den nuværende køreplan for de to kommende "samdriftsbaner" ser på fornuftig vis ud til at være baseret på, at de få minutters overgangstid på Aarhus H er "opholdstider" for togene, som var planlagt at fortsætte til henholdsvis Odder og Hornslet/Grenaa. Strukturen har været den samme i adskillige år, da "samdrift" jo har stået på dagsordenen længe. Der synes "reguleret" med et enkelt minuts tillæg til køretiderne for Odderstrækningen, hvilket har reduceret "overgangstiden"/"den kommende opholdstid", og så længe togene ikke "kører igennem" Aarhus H, skal togene fra Odderstrækningen "tages ind" på spor 6 hhv 7 på "TUS-togvej" og rangeres tæt hen til afgående tog til Hornslet/Grenaa. (Alle I "togentusiaster" skal ikke have det oversat?).Faktisk går det i praksis normalt fint mange gange om dagen, men der er jo ikke meget "at give af". Det kunne da godt være, at Svends forslag burde indføres som "direktiv" (hed det "i gamle dage") i overgangsperioden - naturligvis med en klar begrænsning af den maksimale "ventetid" - og Georg's arvtagere på FC-tronen i RFC Aarhus, som jo henhører under et "andet ansvarsområde", men vel også har et vist medansvar for de tre "virksomheders fælles kunder", kunne passende instrueres i, at udkørselssignal til hhv Odder og Hornslet/Grenaa i de aktuelle tilfælde (det er jo "erfarne folk" med rygradsfornemmelse for situationen) først måtte stilles, når der var rimelig sikkerhed for, at i hvert fald passagerer med en rimelig hurtig gangart var nået med. Det ville inspirere lokomotivførerne til at "kikke i bakspejlet", så de holdt dørene klar til at modtage passagererne med "åbne", ja arme og døre!:-) Det kan jo godt være, at "trafikkontrakten" mellem Banedanmark og togoperatørerne ikke levner plads til slige afvigelser fra "den slagne vej", men man kunne da lave et forsøg og se, hvor "galt" det ville gå! Som (også) meget gammel FC-leder og "gulvmåtte" i Fredericia i "tresserne" (19-hundrede tallet), ville jeg meget nødigt blive mødt af den "meget synlige" stationsforstander M. A. Møller, når han efterfølgende formiddag kom "på besøg" i Post 2, med ordene:" Var det Dem, der stillede udkørselssignal for tog xxx i går, inden perrontunnelen var tømt for passagerer?" Heldigvis var han væk igen, inden man havde fået fremstammet et svar.;-) Og selv der "i gamle dage, før verden gik af lave" skete det, at togene kørte til tiden, og gjorde de ikke, skulle der "en god forklaring til" over for "den synlige ledelse".
Nå, nu fik jeg mig da vist nok "blandet lidt rigeligt", så jeg siger "duk og væk"

Bedste hilsener

Ove af Erritsø


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak