Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 12/2 2012, 00:56 (4469 dage siden) @ Svend

Gad vide om de to jernbaneselskaber i det hele taget er klar over problemet (vi er tilbage ved den synlige ledelse)?


Man kan jo næsten håbe på, at hverken DSBs lokale personer i Aarhus (hvem det så end måtte være - det er nok ikke billetkontoret) eller Odderbanen (er der i det hele taget andet driftsvendt personale tilbage end tog- og lokomotivpersonale?) ikke er bekendt med problemet, for det modstatte betyder jo, at man bevidst kører fra passagererne fra tilslutningstoget. Som jeg også har nævnt tidligere, må disse tog konstant være forsinkede, da der jo er tid nok til at stige om, jfr køreplanen.

Grenåtoget kan ikke nå køreplanen ind mod Aarhus om morgenen.
Derfor er det altid forsinket nok til at Oddertoget når at køre.
Om eftermiddagen oplever jeg det sjældent som et problem.

Grunden til at Grenåtoget er forsinket, er nok at køreplanen er lagt efter standard tider, der passer på de fleste tider af døgnet.
Men i myldretiden er der jo ligesom flere mennesker der skal ind i toget på de samme perroner, som andre tider af døgnet kun har et par passagerer eller 5. Det kræver lidt mere tid, og selvom toget er rettidigt i Skødstrup, så har det altså tabt de 3 minutter, når vi kommer til Skolebakken. Hvis vi endda er rettidig, kan vi sagtens holde i 3 minutter alene på Skolebakken og vente på at gymnasietøserne gider hoppe ud på perronen. :-(

Man har nok fået tilpas mange klager i Odder toget, når de er bagefter, så de nu kører stramt efter køreplanen.
Oftest når jeg den ekstra afgang kl 08.00, så selvom toget fra Grenå er inde 07.45, og Oddertoget er kørt, så er der 'kun' et kvarter til næste afgang. Det kan man godt vænne sig til, men det smarteste ville da være at tingene passede sammen.
En anden fordel i mit tilfælde, er at jeg kan tage Arriva til Viby, men det hjælper selvfølgelig ikke folk der skal videre ud af strækningen...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak