Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grindstedbanen (Jernbanen i dag)

af Niels Bak, 9/5 2012, 12:28 (4381 dage siden) @ Fysikeren

En ren forbindelse til Esbjerg er næppe pengene værd. Selv om der er en hel perlerække af tidligere stationer langs banen, så er det ret små byer.

Men der er andre perspektiver i banen. Hvis der skulle blive lagt bane til Billund - enten fra Jelling eller direkte fra Vejle - ville det være oplagt at videreføre den de få kilometer til Grindsted og koble den på banen der - der så formentlig skulle helt udskiftes, men tracheet er der. På den måde ville Esbjerg få direkte forbindelse til Billund og en smutvej til Vejle/Østjylland, og det ville give grundlag for en trafik, hvor det så ville give mening med stationer i småbyerne på vejen.

Som det er nu er kommunerne blot trætte af barriereeffekten og folk langs banen bryder sig heller ikke om tankvognene med de ofte giftige kemikalier ind gennem byerne. At disse så i stedet skal ud på landevejene med en meget mindre sikker transport glemmer man lige - ude af øje, ude af sind...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak