Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Museumstog på farten d. 19/5 (Jernbanen i dag)

af Finn Justesen @, Glostrup, 21/5 2012, 19:14 (4369 dage siden) @ Gæst

Alle de Intercity tog jeg kørte i som barn i 80´erne havde en AB-vogn og INGEN A-vogn.

Så i mine øjne vil et korrekt DSB Intercity tog have en AB-vogn.

Jeg tror alle er klar over at bevarede vogne fylder og tager plads. Men derfor er det alligevel utroligt at DSB ikke bevarede en AB-vogn, netop fordi den kombinere 2 vognklasser og derved jo er pladsbesparende. Og se blot på den anden store brøler på b-vognsområdet: An vognen har DSB heller ikke bevaret, DJK har måtte slæbe her og har en ombygget BDan-vogn på lager.

Bedre bliver det i mine øjne ikke at DSB så har bevaret en mindre "hær" af liggevogne Bc ( Bc 300, Bc 301, Bc-t 317 ). Liggevognene var jo kun i 17 stk.


Nu blev indlægget lidt længere end planlagt, og skulle mest havde været svar på AB contra A.

Det var nu meget få IC-tog, der havde AB-vogn. Så vidt jeg husker tog 191 og modløb.

Jeg sad på DSB-Plads ( TPR ) fra ca 1978- 2000.:-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak