Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grindstedbanen lukkes, lidt historie + kørsel med PR mv. (Generelt)

af Steff, 26/5 2012, 16:47 (4377 dage siden) @ Mads Olesen

Kære Mads!

I 1955 var der ialt 6 litra PR, og da der efter maskinløbet af 02-10-1955 var 5 PR i tur, kan der på dette tidspunkt kun have været 1 PR ”uden for tur”, der kan have kørt brunkulstog til/fra Esbjerg, hvis det har været tilfældet. Det samme gælder efter maskinløbet af 03-10-1954.
Det ser dog ud til, at kørsel med brunkulstog Esbjerg-Brande (Fasterholt) med PR begynder senest 28-09-1958, jf. maskinløbene, men 21-09-1957 efter anden kilde.
Man forventede transport af op til 150.000 tons brunkul pr. år. På hverdage kørtes kun til/fra Brande. På søn- & helligdage til/fra Fasterholt. Efter maskinløbet af 29-05-1960 kørtes dagligt undtagen hverdage før hverdag til/fra Fasterholt.
I 1959/1960 kørtes Esbjerg – Brande tog nr. 3511, 2513, 3511 og 2513 samt returløbene tog nr. 3512, 2516, 3512 og 2616 (PR 800 jf. TK 31-05-1959 og 29-05-1960).
Kørslen overgik til litra N pr. 28-05-1961 og senere til litra MX. Så det var faktisk en meget kort periode at litra PR blev anvendt for kørsel med brunkulstog.

1957-62 brugtes i stammerne 99 vogne af litra PF, PJ og PH. Ud over godsvognene, medbragtes den traditionelle togførervogn, normalt af CU-typen.

Så kørsel med PR som ovenfor, har ikke N-løbene.

Fortsat god dag til dig (og alle andre læsere selvfølgelig)!

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak