Godstrafik DDR-DK (Generelt)
Der var anseelige mængder jernbanegods over Gedser-Warnemünde overfarten. Der har været store trætransporter fra Warnemünde til Danmark. Fra Nakskov og Korsør havne kom der i perioder træ over Warnemünde-ruten videre til Polen. Der var ligeledes mange kvægtransporter (der var eksport-stald i Gedser) og meget kunstgødning, salt og kemikalier fra Østtyskland. Og en masse biler til Vordingborg.
Lad os tage et bestemt driftsår, for eksempel 1956-57: Gedser-Warnemünde overfarten havde 11.620 læssede og 3.695 tomme godsvogne i driftsåret 1956-57 mod 4.205 læssede og 3.057 tomme vogne på Gedser-Grossenbrode-ruten, der på grund af de store eksprestog midt i Gedsers storhedstid ikke magtede mere. Og i driftsåret 1989 mægtede Warnemünde-ruten at transportere 5.619 læssede og 2.661 tomme godsvogne, inden Muren faldt og verden ændrede sig.
Hvis man er interesseret i at gå mere i detaljerne med godsmængderne på den gamle Warnemünde-rute og på Gedser-Grossenbrode-ruten igennem tiderne, så kan det blandt andet studeres i denne bog:
http://nyboderboghandel.dk/jernbaner-38/langs-mindernes-spor-jernbaneerindringer-fra-lo...