Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstrafik DDR-DK (Generelt)

af Niels Bak, 29/8 2012, 00:16 (4284 dage siden) @ Lars Kongshøj

Tak til alle for de altid gode svar man får i gruppen (ja, well, der ryger vist en finke af fadet gang imellem, men nok om det).

Men det anede mig at der nogen godstrafik. Jeg har aldrig set godstog i Gedser (nu kom jeg der også sjældent), men jeg har set lastvognstog med sovjetiske nummerplader, så jeg gættede på at der var en del samhandel på trods af den kolde krig.

Uden at vide det så formoder jeg at samhandlen på den ene side var forholdsvist begrænset, men at en uforholdsmæssig stor del af transporterne til gengæld gik med tog.

Det skyldes at stort set alle de Østeuropæiske lande manglede både egne oliekilder og hård valuta at købe olie for. Noget fik de fra Sovjet, men Østblokkens interne samhandel/byttehandel fungerede ikke særlig godt, og hvert land forsøgte at blive så selvforsynende som muligt.

Men flere af landene havde kul - i Østtyskland brunkul, og derfor masser af elektricitet uden at skulle af med hård valuta. Derfor satsede de på jernbaner med eldrift både til persontrafik og ikke mindst gods. Desuden var de af politiske grunde nok heller ikke vilde med hverken at sende Østtyske lastbiler med chauffører til vest (risiko for afhopning) eller at lade vestlige lastbier køre frit rundt i Østtyskland. De berygtede rigide grænsekontroller har nok også gjort deres til at gøre lastvognsmuligheden uattraktiv for de vestlige import/eksportører.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak