Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere Øresundstog - den politiske situation (Trafikpolitik)

af Tolpen, 28/1 2014, 12:45 (3744 dage siden) @ XAL Olesen


Så er den ged vist barberet

Det er lige præcis hvad den ikke er :-) Dette unavngivne citat (som jeg absolut ikke tvivler på ægtheden af) demonstrerer jo netop, hvilken situation vi har i Danmark. Alle beslutninger skal tages af politikere, der ikke har fået den fornødne rådgivning og som (givetvis belært af de seneste 10 års jernbane historie) tror, at alle leverandører og operatører vil snyde dem.

Det giver vel ingen mening, at en leverandør (i dette tilfælde Bombardier) forsøger at presse prisen op på 10 tog forud for en mulig megaordre på 250 tog - med samme beslutningstager. Jeg kan simpelthen ikke få dén logik til at passe. I virkeligheden burde det jo være omvendt.

Hvis der var afsat 1,2 mia til nye tog, og momsen skal trækkes fra som rygtet siger, så bliver der kun 960 mio tilbage. Da prisen for Øresundstog (angivet i bilag 5 i rapporten om Togfonden.dk der kan findes på trm.dk) er angivet til 86 mio kr for en år 2000 udgave, bliver der altså råd til 11 tog, hvis der ikke er nogle engangsomkostninger på. Det er der naturligvis, da der er trådt flere ændringer i kraft siden år 2000 - blandt andet skal handicaptoilettet redesignes, og der skal være mulighed for at bakke med toget i fuld fart ud af en tunnel (men kun fra de nye tog!)
Derfor skal der ændres på konstruktionen med deraf følgende nye godkendelser.

Disse engangsomkostninger er de samme uanset hvor mange tog man køber - hvis svenskerne går med på 10 styk også, ender man såmænd nok i nærheden af Trafikstyrelsens teoretisk udregnede pris baseret på en mere end 14 år gammel kontrakt...

Men hvis så simple oplysninger ikke kommer frem til beslutningstagerne i en forståelig form, så gruer jeg da for hvad vi ender med at få i Danmark, når vi skal anskaffe 250 nye tog...

T


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak