Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Politikere og deres tro på godstrafik på skinner (Generelt)

af ulca, 14/12 2014, 19:16 (3420 dage siden) @ Svend

Hvornår ca døede den indlandske godstransport via jernbane?

For den er jo med få undtagelser afskaffet i dag.

Og hvordan døde den egentlig?


En del af forsenderne/modtagerne holdt op med at eksistere. For øvrigt taler vi ikke kun rene indenlandske transporter men også import/eksport.

Men indlægget er helt relevant. Hvad var det der forsvandt og hvorfor?

Hvad var vognladninger i korte tog såvel som stykgods.

Hvorfor var et spørgsmål om pris og tid. DSB nåede omkring 1990 - 1995 frem til, at et godstog på mindre end 10 vogne ikke dækkede udgifterne forbundet med kørslen.
For stykgodsets vedkommende var det igen et spørgsmål om pris, ligesom at fragtmænd enten selvstændige eller organiseret (Danske Fragtmænd, som i øvrigt endte med at købe DSB Gods' stykgods afdeling) ofte kunne levere godset hurtigere end med toget; og det uanset om det var med eller uden udbringning fra nærmeste station. I øvrigt er stykgods et relativt begreb, gods på en eller flere EURO-paller kan nogen gange falde ind under kategorien.

Det er også værd at huske, at vognmændene har en række betydelige fordele frem for godsoperatører på jernbanen:

1. Godsoperatører skal betale en afgift for at benytte jernbanen, og skal desuden søge om tilladelse til at benytte jernbanen. En vognmand betaler ikke for at bruge vejene, men betaler dog en række andre afgifter.

2. Økonomi: Som vognmand varierer omkostningerne for at komme i gang, men helt grundlæggende ligger de fra 500.000 kr. op til et par millioner; hvis han kun har en bil.
En godsoperatør kan muligvis anskaffe et brugt men brugbart lokomotiv til den pris, men den organisation som skal til gør at det vil være fornuftigt med flere lokomotiver og enten en stor kunde eller mange små.
Læg dertil at antallet af vognmænd er forholdsvis stort, hvilket giver en konkurrence på prisen, noget som ikke sker på jernbanen.

Tidligere har de nuværende lokalbaner haft et vist samarbejde med især Railion, f.eks. da Lollandsbanen kørte godsvogne med sukker i silovogne til først Næstved siden Ringsted.

I slutningen af 1990erne og et par år efter år 2000, kørte Privatbanen Sønderjylland forholdsvis små/korte tog i især vest-Danmark, men uheldigvis kom de i økonomisk uføre og gik konkurs.
Den præcise årsag kan jeg ikke huske, men det var vist bl.a. pga. krav om ATC på alle lokomotiver som kører på strækninger hermed; og omkostningerne dertil var ikke just små. Selskabet brugte 8 stk My samt 1 stk Mx og de færreste af disse var ikke, såvidt jeg husker, udrustet med ATC-anlæg. Om de så har haft dette udstyr mens de kørte ved DSB jeg ikke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak