Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 9/2 2015, 17:59 (3366 dage siden) @ Anders Madsen

Efter en fornyet behandling har Landsforeningen Danmarks jernbaners høringssvar ikke givet nogen anledning til ændringer af lokalplanen for erhvervsområdet ved Finlandsvej og Sulkavavej i Rødbyhavn.

Notatet fra den politiske behandling hos teknik- og miljøforvaltningen i Lolland Kommune er kedelig læsning. Af notatet fremgår det, at ”Teknik- og Miljømyndigheden har vurderet, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at etablere godstransportanlæg på arealet, da den nye motorvej krydser eksisterende jernbane i terræn, og der er således ikke mulighed for at fortsat jernbanedrift til Rødbyhavn efter Femern Bælt forbindelsens etablering. Indsigelsen vurderes ikke at medføre ændringer til planen”.

Det er mærkværdigt, at forvaltningen kan konkludere, at motorvejen skal krydse jernbanen i samme niveau, når anlægsloven for den faste forbindelse over Femern Bælt endnu ikke er vedtaget (anlægsloven forventes vedtaget i marts 2015). Således er det endnu ikke afklaret, hvorledes denne krydsning vil ske, og om der fortsat vil være jernbanetilslutning til Rødby Færge.

Ikke desto mindre blev lokalplanen endeligt vedtaget i klima-, miljø- og teknikudvalget i Lolland Kommune d. 4. februar 2015 - uden reservering af arealer til en jernbanetilslutning til industriområdet eller andre jernbanetiltag, der kunne fremme godstransport på skinner.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak