Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor er vi mon henne? (Billedegætterier)

af cslundsten, 10/4 2018, 21:00 (2208 dage siden)

Indlysende nok er vi ikke i Henne, men hvor så?

[image]

Mvh
Carsten Lundsten

Hvor er vi mon henne?

af jmp ⌂, Vejle, 10/4 2018, 21:37 (2208 dage siden) @ cslundsten

Har det noget med brunkul at gøre?

Jan

Hvor er vi mon henne?

af cslundsten, 10/4 2018, 22:24 (2208 dage siden) @ jmp

Har det noget med brunkul at gøre?

Vi så ikke brunkul på det sted, men det kunne godt tænkes.

Hvor er vi mon henne?

af cslundsten, 10/4 2018, 22:38 (2208 dage siden) @ William Skov

I det tidligere DDR?

Ja.

Hvor er vi mon henne?

af jmp ⌂, Vejle, 11/4 2018, 19:33 (2207 dage siden) @ cslundsten

I det tidligere DDR?


Ja.


Det er umiskendeligt tysk og de runde skiver på signalerne indikerer DDR. Signalopstillingen kunne godt ligne en "letbane"; men sporet/forlængerledningen se ikke særlig "letbaneagtig" ud. Længere kan jeg ikke komme.

Jan

Hvor er vi mon henne?

af cslundsten, 11/4 2018, 20:25 (2207 dage siden) @ jmp

Det er umiskendeligt tysk og de runde skiver på signalerne indikerer DDR. Signalopstillingen kunne godt ligne en "letbane"; men sporet/forlængerledningen se ikke særlig "letbaneagtig" ud. Længere kan jeg ikke komme.

Du havde skam ret i at det har noget at gøre med brunkul. Men det er blot ikke brunkulstog der kører på netop de spor. I hvert fald ikke under normale omstændigheder - jeg kunne godt forestille mig at man i en snæver vending kunne gøre det. Og letbane er det ikke.

Signalerne har DDR-stamtræ men er fornyet siden. Det gule signalaspekt er opfundet efter DDR. Da jeg var på de kanter første gang, 1993 eller 1994, var der et andet aspekt i stedet.

/Carsten

Hvor er vi mon henne?

af cslundsten, 11/4 2018, 22:30 (2207 dage siden) @ cslundsten

Et par km derfra, samme spor:
[image]

Hvor er vi mon henne?

af Niels Buch, 12/4 2018, 08:48 (2207 dage siden) @ cslundsten

Et par km derfra, samme spor:
[image]


Hm, er det korrekt set at lokomotivet skubber godsvognene og at der så formentlig er placeret et kamera på forreste godsvogn som lokomotivføreren så kan se billeder fra i førerrummet???

Niels

Hvor er vi mon henne?

af cslundsten, 12/4 2018, 09:27 (2207 dage siden) @ Niels Buch

Hm, er det korrekt set at lokomotivet skubber godsvognene og at der så formentlig er placeret et kamera på forreste godsvogn som lokomotivføreren så kan se billeder fra i førerrummet???

Det er helt korrekt set at lokomotivet skubber vognene. Hvis der er et kamera så er det en ganske ny opfindelse. Traditionelt er der blot hvidt lys og et akustisk signal (en klokke) på forreste vogn. ;-)

/Carsten

Hvor er vi mon henne?

af jmp ⌂, Vejle, 12/4 2018, 18:37 (2206 dage siden) @ cslundsten

Det er helt korrekt set at lokomotivet skubber vognene.

Det forklarer den besynderlige signalopstilling med den fremskudte meget tæt på hovedsignalet.

Hvad kører de med? Kalk? Går ud fra at lokomotivet er en EL2.

Jan

Hvor er vi mon henne?

af A.Morup, 12/4 2018, 18:57 (2206 dage siden) @ jmp

Rübeland?

Hvor er vi mon henne?

af cslundsten, 12/4 2018, 19:42 (2206 dage siden) @ A.Morup

Rübeland?

Nej. Det er en industribane. Men en ret stor en af slagsen.

/Carsten

Hvor er vi mon henne?

af Niels Munch, 12/4 2018, 20:57 (2206 dage siden) @ cslundsten

Hej Carsten,

Du har før taget os med til Lausitz.

Bedste hilsener
Niels

Hvor er vi mon henne? - løsningen

af cslundsten, 12/4 2018, 21:54 (2206 dage siden) @ Niels Munch

Hej Carsten,

Du har før taget os med til Lausitz.

Og det kom jeg så til at gøre igen. Endda med et næsten identisk billede som 2. ledetråd.

Vi er nemlig i Lausitz. På en strækning der kører aske fra Kraftwerk Jänschwalde til deponering i et brunkulsleje. Kraftwerk Jänschwalde ligger ca. 10 km NØ for Cottbus. Gættebilledet blev taget ved en overkørsel i nærheden af det nu nedlagte Tagebau Cottbus Nord:
https://goo.gl/maps/T9Vm1mGweG22
Brunkullene køres ind til kraftværket fra øst og kommer normalt ikke den vej. Men det kan uden tvivl godt lade sig gøre i en snæver vending.

I 2015 tilhørte brunkulslejerne, banerne og kraftværkerne Vattenfall. Men brunkul er jo ikke så fint, så det kan man jo ikke når man er svensker. Og derfor blev det hele solgt og vupti er problemet løst iflg. moderne tankegang...

Hvorom alting er, så er det et fascinerende kæmpestort industribanesystem som er et besøg værd.
[image]

/Carsten

Hvor er vi mon henne?

af cslundsten, 12/4 2018, 19:42 (2206 dage siden) @ jmp

Det er helt korrekt set at lokomotivet skubber vognene.


Det forklarer den besynderlige signalopstilling med den fremskudte meget tæt på hovedsignalet.

Som ikke er fremskudte signaler men derimod "Schubsignale". Når lokomotivet er bagest standses med lokomotivet ud for "Schub"-signalet. Når lokomotivet er forrest ud for det almindelige hovedsignal. Nogle steder er der kun et almindeligt hovedsignal men så står det til gengæld en toglængde fra farepunktet.

Tidligere vistes "Hl-S" som to blå ved siden af hinanden men det er åbenbart senere ændret til en gul. Sjovt nok bortset fra et par signaler bag mig da jeg tog foto 2, signaler der også havde gul. Formentlig en lokal særhed.

Hoved- og "Schub"-signaler kan i øvrigt kun vise rød eller grøn. Dog i tilfælde af dårlig signalsynlighed ved næste signal kan de også vise grønt blink, som betyder "vent stop".

Her er et andet foto med "Schubsignale, en krydsningsstation. Det er ikke samme banesystem men her er de to blå intakte:
[image]

Hvad kører de med? Kalk? Går ud fra at lokomotivet er en EL2.

Det er en EL2. På sin vis havde du ret i at de kører med brunkul. Men det er brugte brunkul - aske ;-)

/Carsten

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak