Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

kmp KH (Generelt)

af Simon1906, Hedehusene, 28/7 2018, 12:02 (2101 dage siden)

Nu hvor postgrunden er næsten ryddet, rejser der sig et spørgsmål hvad med kmp Kh bliver den også ryddet nu? Jeg ved faktisk heller ikke om Fjern er blevet flyttet over til køkkenrullen (jeg har hørt fra lkf at det er øgenavnet for tårnet) (den i Fa kalder de toiletrullen) Eller sker det først på et ukendt tidspunkt.

Med venlig hilsen

Simon

kmp KH

af AndreasM, 28/7 2018, 12:43 (2101 dage siden) @ Simon1906

Nu hvor postgrunden er næsten ryddet, rejser der sig et spørgsmål hvad med kmp Kh bliver den også ryddet nu? Jeg ved faktisk heller ikke om Fjern er blevet flyttet over til køkkenrullen (jeg har hørt fra lkf at det er øgenavnet for tårnet) (den i Fa kalder de toiletrullen) Eller sker det først på et ukendt tidspunkt.

Kommandoposten er stadig aktiv, så det ville for nuværende være ret dumt at rydde den.

Mht. til køkkenrullen så er det jo netop sådan med øgenavne at de ikke er officielle. Jeg har hørt køkkenrullen, men jeg har også hørt siloen, gylletanken, kanonen osv. Det eneste af fjern der er flyttet ind i Trafiktårn Øst er testkørslerne af det nye signalsystem.

kmp KH

af Simon1906, Hedehusene, 28/7 2018, 13:03 (2101 dage siden) @ AndreasM

Ok tak for oplysning, så varer det nok en rum tid endnu førend kmp kh bliver revet ned.

Med venlig hilsen

Simon

kmp KH

af steenth, 28/7 2018, 14:23 (2101 dage siden) @ Simon1906

Nu hvor postgrunden er næsten ryddet, rejser der sig et spørgsmål hvad med kmp Kh bliver den også ryddet nu? Jeg ved faktisk heller ikke om Fjern er blevet flyttet over til køkkenrullen (jeg har hørt fra lkf at det er øgenavnet for tårnet) (den i Fa kalder de toiletrullen) Eller sker det først på et ukendt tidspunkt.

Hovedbanegården får nyt sikringsanlæg, som den absolut sidste i signalprogrammet. Og da den nuværende sikringsanlæg er af en type, som ikke er beregnet på fjernstyring, så må bliver bemand på stedet indtil det sidste. Men der er andre strækning, som bliver fjernstyret fra kommandoposten, som flytter over i tårnet den takst, når de får nyt signalsystem.

kmp KH

af Simon1906, Hedehusene, 30/7 2018, 11:54 (2099 dage siden) @ steenth

Mange tak for yderligere oplysning, jeg kan så regne ud at kmp kh Fjern først bliver ryddet om 5 år mindst.

Med venlig hilsen

Simon

kmp KH

af steenth, 30/7 2018, 13:11 (2099 dage siden) @ Simon1906

Mange tak for yderligere oplysning, jeg kan så regne ud at kmp kh Fjern først bliver ryddet om 5 år mindst.

I værste fald kan det blive i 2030 - så der er nok aktivitet i den 10-15 år endnu.

Mvh
Steen

kmp KH

af Frank Poulsen, 30/7 2018, 13:22 (2099 dage siden) @ steenth

Mig bekendt er signalprogrammet udskudt til 2030, foreløbig, før det sidste er færdig, og da, som tidligere skrevet i denne tråd, KH er noget af det sidste, hvis ikke det sidste... ja så går der snildt 12-15 år før der ikke længere er aktivitet der. Er mit gæt hvert fald.

kmp KH

af Jens Hansen, 30/7 2018, 15:11 (2099 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu drejer det vel i princippet kun om nogle ledninger, så man kunne måske forestille sig, at Banedanmark kunne se en fordel i at rykke personalet sammen, hvorfor en flytning vel ikke kan udelukkes.

kmp KH

af steenth, 30/7 2018, 16:26 (2099 dage siden) @ Jens Hansen

Nu drejer det vel i princippet kun om nogle ledninger, så man kunne måske forestille sig, at Banedanmark kunne se en fordel i at rykke personalet sammen, hvorfor en flytning vel ikke kan udelukkes.

Hvis du havde læst hele tråden igennem, så er sikringsanlæg på hovedbanegården ikke eget til fjernstyring. Derudover er de rum, der skal bruges til det nye signalsystem, er udstyr installeret af leverandørerne og man har ikke mulighed tilslutte det gamle til det nye uden udviklingsarbejde. Og man skal også finde plads i tårnet til det hvis man flytter fjernstyring af de gamle sikringsanlæg. Det bliver svært at finde.

Det man nok vil gøre at at fremskynde udrulning. 2030 er kun det år det i sværeste fald man slutter. Hvis der er nok tog med ETCS, så gør man det hurtigere.

kmp KH

af Frank Poulsen, 30/7 2018, 16:31 (2099 dage siden) @ steenth

Jeg tænker Jens Hansen mente "Med at flytte et par ledninger" at man simpelthen flyttede hele sikringsanlægget hen i det nye tårn, og ikke fjernstyring af det... Og ja... det kommer i mine øjne meget an på hvordan signalprogrammet skrider frem, og det lyder som en uoverskuelig opgave. Men jeg vil da ikke udelukke man havner der med tiden... Hvis signalprogrammets fiaskoer bliver ved med at stige...

kmp KH

af Svend, 30/7 2018, 20:39 (2099 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg tænker Jens Hansen mente "Med at flytte et par ledninger" at man simpelthen flyttede hele sikringsanlægget hen i det nye tårn, og ikke fjernstyring af det... Og ja... det kommer i mine øjne meget an på hvordan signalprogrammet skrider frem, og det lyder som en uoverskuelig opgave. Men jeg vil da ikke udelukke man havner der med tiden... Hvis signalprogrammets fiaskoer bliver ved med at stige...

.
"Et par ledninger" ...... :-D :-D
..... nå, man jo ikke have forstand på alt i denne verden.

Næste spørgsmål: Hvad skulle fordelen være, at flytte kommandoposten med teknik og personale 500 meter - til en midlertidig placering i det runde tårn? Ulemper er der nok af .......

--
Svend

kmp KH

af Jens Hansen, 30/7 2018, 21:07 (2099 dage siden) @ Svend

Jeg udtrykte mig nok lidt for simpelt, men ja tanken om at flytte centralapparatet er nærliggende.

2 årsager:

Store stationer ligger ikke lige for, at få indkorpereret i det nye styresystem. Der kan gå mange år og måske må det opgives.

Personalemæssige, der kan være en effekt af at alle er samlet. Tiderne har vist at mange satellitter er dyre og sårbare. Hvilket netop Banedanmarks strategi jo også viser.

JH

kmp KH

af steenth, 30/7 2018, 21:51 (2099 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg udtrykte mig nok lidt for simpelt, men ja tanken om at flytte centralapparatet er nærliggende.

Du er vist ikke klar hvor meget sikringsanlægget fylder på hovedbanen. Og er et hav af ledninger fra centralapparatet ned til relæerne. Det kan ikke afskilles. Der skal et nyt sikringsanlæg til.

2 årsager:

Store stationer ligger ikke lige for, at få indkorpereret i det nye styresystem. Der kan gå mange år og måske må det opgives.

Det ligner ikke det bliver opgivet. Problemet nu og her er at få udstyr ind i tog og ikke så meget på strækninger og stationer. Og da hovedbanen ligger sidst, så er der god chance for arbejdsgange og andet er på plads.

Personalemæssige, der kan være en effekt af at alle er samlet. Tiderne har vist at mange satellitter er dyre og sårbare. Hvilket netop Banedanmarks strategi jo også viser.

I overgangen må have bemandet lidt flere adresser. Men reelt er kun 2 steder mere - de nye tårne i København og Fredericia. Og allerede i år bliver Hjørring det første sted, hvor der ikke mere skal være bemanding.

kmp KH

af esni, Frederikssund, 30/7 2018, 22:07 (2099 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg udtrykte mig nok lidt for simpelt, men ja tanken om at flytte centralapparatet er nærliggende.

2 årsager:

Store stationer ligger ikke lige for, at få indkorpereret i det nye styresystem. Der kan gå mange år og måske må det opgives.

Personalemæssige, der kan være en effekt af at alle er samlet. Tiderne har vist at mange satellitter er dyre og sårbare. Hvilket netop Banedanmarks strategi jo også viser.

JH

Det projekt er helt klart i 'bare lige' kategorien

'bare Lige' -projekter er projekter, hvor omfang og kompleksitet er undervurderet katastrofalt

Kommandopost Københavns Hovedbanegård - OT

af Ib Jensen, 30/7 2018, 23:17 (2099 dage siden) @ esni

'bare Lige' -projekter er projekter, hvor omfang og kompleksitet er undervurderet katastrofalt


Hvis man har en håndværker inden for dørene med henblik på, at han skal besigtige et stykke potentielt arbejde og afgive et tilbud på arbejdet, skal man være meget opmærksom på, om han bruger nogle af ordene "bare", "lige", "sagtens" eller "kun", mens han går rundt og kommenterer, hvad han ser:-D

kmp KH

af Svend, 31/7 2018, 19:43 (2098 dage siden) @ esni


Det projekt er helt klart i 'bare lige' kategorien

'bare Lige' -projekter er projekter, hvor omfang og kompleksitet er undervurderet katastrofalt

.
Der er vist også hos nogle en vis uklarhed over forskellen på at flytte et sikringsanlæg og et fjernstyringsanlæg .......

--
Svend

kmp KH

af Niels Munch, 30/7 2018, 21:15 (2099 dage siden) @ Svend

"Et par ledninger" ...... :-D :-D
..... nå, man jo ikke have forstand på alt i denne verden.

Næste spørgsmål: Hvad skulle fordelen være, at flytte kommandoposten med teknik og personale 500 meter - til en midlertidig placering i det runde tårn? Ulemper er der nok af .......


Man kan vel næppe fortænke spørgeren (Simon1906) i at spørge al den stund, at BDk i august 2017 flyttede DICS fra langhuset på Kalvebod Brygge til Trafiktårnet uanset, at CBTC langt fra er udrullet på S-banen.

Selv ved jeg godt, at "den logik" ikke holder; men det kan man næppe vide, hvis man udelukkende "ser på udefra".

M.v.h.
Niels

kmp KH

af Jens Hansen, 31/7 2018, 07:32 (2098 dage siden) @ Niels Munch

Og vi må vel formode at det nye trafiktårn i København måske kan stå i en situation om få år, hvor S-tog igen flytter ud. Det OPP selskab som skal drive S-banen i fremtiden vil givet vurdere, om de skal have deres egen administration (og styring) et nyt sted.

JH

kmp KH

af steenth, 31/7 2018, 09:47 (2098 dage siden) @ Jens Hansen

Og vi må vel formode at det nye trafiktårn i København måske kan stå i en situation om få år, hvor S-tog igen flytter ud. Det OPP selskab som skal drive S-banen i fremtiden vil givet vurdere, om de skal have deres egen administration (og styring) et nyt sted.

O i OPP har også en del at bestemme...

kmp KH

af Rail, 31/7 2018, 11:01 (2098 dage siden) @ steenth

Og vi må vel formode at det nye trafiktårn i København måske kan stå i en situation om få år, hvor S-tog igen flytter ud. Det OPP selskab som skal drive S-banen i fremtiden vil givet vurdere, om de skal have deres egen administration (og styring) et nyt sted.


O i OPP har også en del at bestemme...

Det er jo i høj grad et nyt O - selvom DSB har folk siddende der i dag.

I sidste ende skal det nye OPP leje sig ind hos Bane.

kmp KH

af Jens Hansen, 31/7 2018, 12:36 (2098 dage siden) @ Rail

Der er i den politiske aftale sat ind at DSB er den offentlige part. Uden at vide, hvad politikerne har tænkt, er det eneste som er konkret omkring DSBs rolle, at de (DSB) skal afvikle den gamle trafik, indtil "de nye" kører over det hele.

O-et i OPP er ganske rigtigt "Offentlig" og det er dem som holder kontrakten i OPP-et, men der er ikke belæg eller tradition for, at sige at staten (måske DSB) således vil være aktive. Det vil "PP" nok have sig frabedt. Den laveste pris, og det er meningen, fås ved at "PP" gør hvad de kan og vil, for at opfylde kontrakten. OG "O"et (måske DSB) alene holder øje med, at det leveres.

Og Banedanmark, de er ude af spillet - hele S-banens infrastruktur overdrages til OPP-et jf. samme politiske aftale. Måske nogle medarbejdere flytter med over, hvis de søger og får jobbet.

JH

kmp KH

af steenth, 1/8 2018, 10:28 (2097 dage siden) @ Jens Hansen

Der er i den politiske aftale sat ind at DSB er den offentlige part. Uden at vide, hvad politikerne har tænkt, er det eneste som er konkret omkring DSBs rolle, at de (DSB) skal afvikle den gamle trafik, indtil "de nye" kører over det hele.

O-et i OPP er ganske rigtigt "Offentlig" og det er dem som holder kontrakten i OPP-et, men der er ikke belæg eller tradition for, at sige at staten (måske DSB) således vil være aktive. Det vil "PP" nok have sig frabedt. Den laveste pris, og det er meningen, fås ved at "PP" gør hvad de kan og vil, for at opfylde kontrakten. OG "O"et (måske DSB) alene holder øje med, at det leveres.

Jens Hansen - i den slags udbud er der en vægt af faktorer - teknisk løsning fx , så økonomi tæller noget men ikke alt. Men der bliver en udfordring af finde nogle som både kan klare den normalt operatør-rolle og samtidig har nok teknisk indsigt i at indkøbe og indkøre de førerløse tog på Siemens CBTC.

Og Banedanmark, de er ude af spillet - hele S-banens infrastruktur overdrages til OPP-et jf. samme politiske aftale. Måske nogle medarbejdere flytter med over, hvis de søger og får jobbet.

Medarbejdere følger automatisk med over som virksomhedsoverdragelse. Og tjenemænd bliver udlånt. Det har man prøvet før andre steder i staten.

kmp KH

af Jens Hansen, 1/8 2018, 12:11 (2097 dage siden) @ steenth

Jens Hansen - i den slags udbud er der en vægt af faktorer - teknisk løsning fx , så økonomi tæller noget men ikke alt. Men der bliver en udfordring af finde nogle som både kan klare den normalt operatør-rolle og samtidig har nok teknisk indsigt i at indkøbe og indkøre de førerløse tog på Siemens CBTC.

Tja måske - men hvis OPP-en f.eks. består af;

Pensionskasse Ontario (ejer del af Københavns Lufthavn)
Siemens/Alstom (som er bekendt med tog)
MTR Corporations Limitid (som er bekendt med togdrift)

så skulle jeg mene at udfordringerne bliver mindre/små.

Og jeg er overbevist om at den Københavnske S-banen vil tiltrække de store i branchen.

Og det vil alene handle om økonomi, Finansministeriet bestemmer (her i landet).

JH

kmp KH

af Allan Sørensen, 28/2 2020, 14:16 (1521 dage siden) @ Niels Munch

Undskyld, jeg lige genoptager denne tråd, men siden debatten sluttede aug. 2018 ER kmp Kh fjern jo ophørt som kmp. (Benyttes nu af Infrastruktur, Spor Øst & Strøm, Strøm Vedligehold Forsyning). Men er der monstro nogen, der ved, præcist hvilken dato udflytningen skete?

kmp KH

af Frank Poulsen, 28/2 2020, 16:10 (1521 dage siden) @ Allan Sørensen

Undskyld, jeg lige genoptager denne tråd, men siden debatten sluttede aug. 2018 ER kmp Kh fjern jo ophørt som kmp. (Benyttes nu af Infrastruktur, Spor Øst & Strøm, Strøm Vedligehold Forsyning). Men er der monstro nogen, der ved, præcist hvilken dato udflytningen skete?

Hvad får dig til at tro at kommandposten i København ikke længere er kommandopost?

kmp KH

af Allan Sørensen, 28/2 2020, 16:44 (1521 dage siden) @ Frank Poulsen

Ikke andet, end jeg har hørt, den er tom. Så googlede jeg lidt og fandt denne tråd hvoraf det fremgår, den tilsyneladende ikke er (pr. 2018). Den jeg tænker på, er kmp Kh fjern; bygningen i hvide sten ud for dieseltankene ved lokomotivværkstedet; ikke kmp Kh nær længere inde i "krogen". Men jeg kan, som udlænding vest for Valby Bakke, snildt tage fejl/have hørt forkert...

kmp KH

af Frank Poulsen, 28/2 2020, 16:56 (1521 dage siden) @ Allan Sørensen

Ikke andet, end jeg har hørt, den er tom. Så googlede jeg lidt og fandt denne tråd hvoraf det fremgår, den tilsyneladende ikke er (pr. 2018). Den jeg tænker på, er kmp Kh fjern; bygningen i hvide sten ud for dieseltankene ved lokomotivværkstedet; ikke kmp Kh nær længere inde i "krogen". Men jeg kan, som udlænding vest for Valby Bakke, snildt tage fejl/have hørt forkert...

Fordi du skriver KH Fjern... Så læser jeg det som fjerntogene. Jeg skal ikke kunne sige hvad der præcis er ude i den omtalte hvide bygning. Det har jeg ikke viden om. Men fjernstyring af strækningen fra Htå til Helsingør og til Peberholm samt selve Københavns hovedbanegård på fjernbanen, styres stadig fra kommandoposten i København, Carsten Niehburhsgade 14. Så sent som i efteråret var der åbent hus i forbindelse med kulturnatten, billeder derfra kan ses på Banedanmarks facebook side hvis man går tilbage til oktober 2019.

Men når du skriver kmp kh nær længere inde i "krogen"... Så er jeg meget usikker på hvad du mener? Nær er i mit hoved s-togene... Og slet ikke med på hvad du kalder for "krogen"?

kmp KH

af Allan Sørensen, 28/2 2020, 18:33 (1521 dage siden) @ Frank Poulsen

Oh, ja, det drejer sig om at have tingene på plads!
Jeg troede (og dét går ikke!), at det hvide hus ude ved dieseltankene var kmp Kh fjern, og at kmp inde i "krogen" – ganske rigtigt den, der er vist på streetview af Niels Munch – var kmp Kh nær (ja, S-tog). Men nu, hvor det anføres, at Carsten Niebuhrs Gade 14, altså min "krog", stadig er aktiv kmp, ja så befinder jeg mig i en gevaldig vildfarelse, ka' jeg godt se. (Igen, bær over med en udenmandslandsker fra vest for bakken).
Måske nogen kan hjælpe med at be-/afkræfte, hvor langt ude i hampen, flg. antagelse er:
Kmp med nuværende adresse Carsten Niebuhrs Gade 14 samlede funktionerne fra alle de gamle poster fra tidernes morgen. Om den allerede dengang officielt hed kmp Kh fjern, ved jeg ikke, men den betjente i hvert fald fjernbanesporene. S-banen havde en (eller anden) midlertidig "kasse" et andet sted (ved ikke, hvor). Da så den omtalte kmp i hvide mursten blev bygget i 1970, rykkede kmp Kh dérud, nu officielt benævnt kmp Kh fjern, og S-banen overtog den "gamle" kmp; dén inde i "krogen", og fik navnet kmp Kh nær.
Hvor meget af dette er løgn og latin, og hvor meget er sandt? Er godt klar over, der et eller andet sted kommer en FC Kh ind i billedet også, men en sådan kan næsten kun have haft til huse ude i den hvide. Eller?
Uanset hvad, er stadig bare interesseret i en eksakt dato for dens – altså den hvides – ophør af oprindelig brug. Også, hvis det har været i flere tempi.

kmp KH

af K 564, 28/2 2020, 19:15 (1521 dage siden) @ Allan Sørensen

Hej

Bygningen på Carsten Niebuhrs Gade 14 indeholder kmp for Kn fjern og FC Kh. Det hele er samlet der. Bygningen ude ved olietankene, som er på Niels foto hørte til København G. Denne skulle have været kmp for hele København G, men kom kun til at betjene nedløbet over bjerget og post L (udkørslen fra maskindepotet). Stationsbestyreren for København G sad i det "gule palæ".

Hilsner Keld

kmp KH

af Niels Munch, 28/2 2020, 17:25 (1521 dage siden) @ Allan Sørensen

Den "inde i krogen" - tæt på gl. postterminal, er vel denne: Se streetview.

"Den hvide" er vel denne, der er adgang til ved "knækket" inde på Otto busses Vej (hvor der en overgang stod et hjulsæt; sønnike 7 år illustrerer størrelsen):

[image]Otto Busses Vej, vinterferien 1982 (nm).

Blot, så vi er enige om stederne. Jeg har i tidens løb besøgt begge, men kender intet til deres aktuelle anvendelse.

M.v.h.
Niels

kmp KH

af Banemanden, 28/2 2020, 17:54 (1521 dage siden) @ Niels Munch

Man styrede godsbanegården og det kæmpe område det dækkede derfra på et tidspunkt :)

Den er i grove træk identisk med den hvor de fortsat sidder, til de rykker over i trafiktårnet

kmp KH

af RasmusD, 28/2 2020, 19:48 (1521 dage siden) @ Allan Sørensen

Andre har været lidt inde på det, men for nu at samle det hele i ét svar:

Kmp KH ligger på Carsten Niebuhrs Gade, og huser udover kommandoposten for København H også FC for alle fjernbane-strækninger øst for Høje Taastrup, cirka.

Bygningen, du omtaler, ligger ved Otto Busses vej. Den bliver ikke længere brugt som aktiv kommandopost eller FC og huser ganske rigtigt en masse andre funktioner. I gamle dage agerede den kommandopost for Københavns Godsbanegård og det kæmpe areal af spor, der hørte til der.

Men de fleste af dem er pillet op, og den smule af København G, der er tilbage, hører nu under Glostrup FC (som trods navnet bor i kommandoposten på Carsten Niebuhrs gade, og ellers styrer strækningen Høje Taastrup-København H).

kmp KH

af Rail, 28/2 2020, 20:03 (1521 dage siden) @ RasmusD

Andre har været lidt inde på det, men for nu at samle det hele i ét svar:

Kmp KH ligger på Carsten Niebuhrs Gade, og huser udover kommandoposten for København H også FC for alle fjernbane-strækninger øst for Høje Taastrup, cirka.

Derudover har den indeholdt "FC nær" før DIC-S'en overtoget fjernstyringen af S-banen der lå på Kalvebod Brygge 32 - Sidenhen er denne så flyttet over i Trafiktårnet øst

kmp KH

af Banemanden, 28/2 2020, 20:45 (1521 dage siden) @ Rail

S-tog har ikke siddet ude i den bygning :) De sad også på Carsten Nieburhs, men nede under fjern.

kmp KH

af Rail, 28/2 2020, 21:08 (1521 dage siden) @ Banemanden

S-tog har ikke siddet ude i den bygning :) De sad også på Carsten Nieburhs, men nede under fjern.

Hvilket var derfor jeg svarede på delen omkring Carsten Nieburhs gade ;-)

kmp KH

af Svend, 28/2 2020, 21:01 (1521 dage siden) @ Rail

Kmp KH ligger på Carsten Niebuhrs Gade, og huser udover kommandoposten for København H også FC for alle fjernbane-strækninger øst for Høje Taastrup, cirka.

.
Oprindelig, inden der blev etableret fjernstyring af S-banen startende med strækningen til Vallensbæk, var centralapparatet for København H nær placeret i det egentlige betjeningsrum sammen med centralapparatet for København H fjern. I 1972 (eller var det sent 1971?) blev styringen af S-banen flyttet en etage ned.

--
Svend

kmp KH

af Svend, 28/2 2020, 20:15 (1521 dage siden) @ RasmusD


Bygningen, du omtaler, ligger ved Otto Busses vej. Den bliver ikke længere brugt som aktiv kommandopost eller FC og huser ganske rigtigt en masse andre funktioner. I gamle dage agerede den kommandopost for Københavns Godsbanegård og det kæmpe areal af spor, der hørte til der.

.
Som skrevet lidt tidligere har den "hvide bygning" ved olietankene aldrig været kommandopost for Københavns Godsbanegård men alene været anvendt til styring af nedløbet (vel til havnesporene/sporgruppe 200).
Bygningen har senere været anvendt som kontor for et eller flere baneprojekter, men står vel ellers mere eller mindre tom. Mon ikke fremtiden for den er nedrivning?

--
Svend

kmp KH

af ChrBrun, Helsingør, 28/2 2020, 22:04 (1521 dage siden) @ Svend


Bygningen, du omtaler, ligger ved Otto Busses vej. Den bliver ikke længere brugt som aktiv kommandopost eller FC og huser ganske rigtigt en masse andre funktioner. I gamle dage agerede den kommandopost for Københavns Godsbanegård og det kæmpe areal af spor, der hørte til der.

.
Som skrevet lidt tidligere har den "hvide bygning" ved olietankene aldrig været kommandopost for Københavns Godsbanegård men alene været anvendt til styring af nedløbet (vel til havnesporene/sporgruppe 200).
Bygningen har senere været anvendt som kontor for et eller flere baneprojekter, men står vel ellers mere eller mindre tom. Mon ikke fremtiden for den er nedrivning?

Som Svend rigtignok skriver, så har den bygning vi her taler om, aldrig været rigtig kommandopost for Godsbanegården (Gb), men da den i sin tid blev bygget var det planen at den skulle huse kommandopost for hele Gb, og den fik blev (meget forvirrende) i daglig tale kaldt for "Kommandoposten". Det blev dog aldrig til noget, ud over styring af nedløbet m.m. og styring af maskiner til/fra maskindepotet ("post L")". Den egentlige kommandopost forblev i "Det gule palæ", som lokalt blev kaldt "KT" (Kommandopost Tårnet). I en periode havde også den vagthavende på Gb sin plads i "den nye kommandopost".

--
Christian Brun

kmp KH

af Allan Sørensen, 1/3 2020, 13:09 (1519 dage siden) @ RasmusD

Alle tiders, så kom dét på plads; mange tak. Pudsig ting med Glostrup FC!
Var ikke klar over, bygningen i hvide mursten på Otto Busses Vej "bare" var kmp for Gb. Har altid haft det indtryk, det var "Det gule Palæ". Men, ok, iflg. EVP's glimrende hjemmeside med fyldig beskrivelse af Gb, stod palæet kun for ind- og udkørselsristene. Går nu ud fra, begge kmp mistede deres funktion samme dato, altså 1. august 2010, da Gb ophørte som togfølgestation.

kmp KH

af Frank Poulsen, 1/3 2020, 13:49 (1519 dage siden) @ Allan Sørensen

Alle tiders, så kom dét på plads; mange tak. Pudsig ting med Glostrup FC!
Var ikke klar over, bygningen i hvide mursten på Otto Busses Vej "bare" var kmp for Gb. Har altid haft det indtryk, det var "Det gule Palæ". Men, ok, iflg. EVP's glimrende hjemmeside med fyldig beskrivelse af Gb, stod palæet kun for ind- og udkørselsristene. Går nu ud fra, begge kmp mistede deres funktion samme dato, altså 1. august 2010, da Gb ophørte som togfølgestation.

GB er skam stadig togfølgestation, bare betjent af FC Glostrup.

kmp KH

af Allan Sørensen, 1/3 2020, 16:29 (1519 dage siden) @ Frank Poulsen

Åh ja, den blev jo genåbnet igen; var det i 2012 i forb. m åbningen af nye spor til Vigerslev?
Men det er sådan en slags "biting"; var – og er – bare interesseret i datoen for, hvornår brugen (til det oprindelige formål) af kmp på Otto Busses Vej ophørte.

Kmp KH (rettelse!)

af ChrBrun, Helsingør, 1/3 2020, 19:22 (1519 dage siden) @ Allan Sørensen

Nu bliver jeg nødt til at gentage, hvad jeg skrev længere oppe i tråden:

Bygningen på Otto Busses Vej har aldrig været rigtig kommandopost for Godsbanegården (Gb), men da den i sin tid blev bygget var det planen at den skulle huse kommandopost for hele Gb, og den fik blev (meget forvirrende) i daglig tale kaldt for "Kommandoposten". Det blev dog aldrig til noget, ud over styring af nedløbet m.m. og styring af maskiner til/fra maskindepotet ("post L")". Den egentlige kommandopost forblev i "Det gule palæ", som lokalt blev kaldt "KT" (Kommandopost Tårnet). I en periode havde også den vagthavende på Gb sin plads i "den nye kommandopost".

Altså: Det Gule Palæ husede kommandopost for GB.

Og så er der ikke noget der hedder "Glostrup FC". Det hedder RFC (=Regional Fjernstyrings Central) København H, og den ligger på Carsten Niebuhrsgade. Herfra styres København H, Kystbanen (undtagen Helsingør og Helgoland) samt strækningerne til CPH Lufthavn og Glostrup, samt Gb- Vigerslev.

--
Christian Brun

Kmp KH (rettelse!)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 1/3 2020, 19:32 (1519 dage siden) @ ChrBrun

Og så er der ikke noget der hedder "Glostrup FC". Det hedder RFC (=Regional Fjernstyrings Central) København H, og den ligger på Carsten Niebuhrsgade. Herfra styres København H, Kystbanen (undtagen Helsingør og Helgoland) samt strækningerne til CPH Lufthavn og Glostrup, samt Gb- Vigerslev.

Jeg måtte også selv kigge efter, men den er god nok - FC Glostrup optræder i TIB-S fra Banedanmark

https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/TIB_S/-/media/1A7E...

Kmp KH (rettelse!)

af Knarbjerg, 1/3 2020, 20:21 (1519 dage siden) @ ChrBrun

Og så er der ikke noget der hedder "Glostrup FC". Det hedder RFC (=Regional Fjernstyrings Central) København H, og den ligger på Carsten Niebuhrsgade. Herfra styres København H, Kystbanen (undtagen Helsingør og Helgoland) samt strækningerne til CPH Lufthavn og Glostrup, samt Gb- Vigerslev.

Det er rigtigt Christian at, da du havde din daglige gang i kommandoposten, hed det RFC-Kh.
Men for lidt over et år siden, måske to, fik vi det ændret, så de enkelte FC-pladser fik navn efter deres funktion, FC-Glostrup, FC-Kastrup, FC-Kyst og FC-Østerport
på samme måde, som det længe har været tilfældet med FC-pladserne i RFC Roskilde.
Det er med til at sikre en bedre kommunikation mellem lokomotivfører og stationsbestyrer at der ikke bare blive sagt "FC" når en stationsbestyrer svarer radio eller telefon.
Men ellers er jeg helt enig i det du skriver;-)

Kmp KH (rettelse!)

af ChrBrun, Helsingør, 1/3 2020, 21:50 (1519 dage siden) @ Knarbjerg

Det er rigtigt Christian at, da du havde din daglige gang i kommandoposten, hed det RFC-Kh.
Men for lidt over et år siden, måske to, fik vi det ændret, så de enkelte FC-pladser fik navn efter deres funktion, FC-Glostrup, FC-Kastrup, FC-Kyst og FC-Østerport
på samme måde, som det længe har været tilfældet med FC-pladserne i RFC Roskilde.
Det er med til at sikre en bedre kommunikation mellem lokomotivfører og stationsbestyrer at der ikke bare blive sagt "FC" når en stationsbestyrer svarer radio eller telefon.
Men ellers er jeg helt enig i det du skriver;-)


OK, det giver jo mening, så forstår jeg bedre det der blev skrevet.

--
Christian Brun

Kmp KH (rettelse!)

af Allan Sørensen, 2/3 2020, 17:52 (1518 dage siden) @ ChrBrun

Tak for gentagelse/rettelse. Og jo, unægtelig noget forvirrende. Tankevækkende, at en så stor fin "customdesignet" bygning i virkeligheden aldrig nåede at blive benyttet helt som tiltænkt.

ContecRail
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak