Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

København-Odense-Aarhus på 2 x 45 minutter - del 1 (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 6/4 2019, 19:14 (1847 dage siden)

Hej Alle

Hermed kronjuvelen i mit notat.

Kommentarer modtages gerne. Og om muligt senest i morgen søndag, da notatet skal videre til politisk bearbejdning mandag.

Det er lidt irriterende at alle "tabeller" bliver mast sammen. Det ser rigtigt ud når jeg sætter det ind. Men når det bliver offentliggjort ser det ud til tabulatorer er væk.
Er der nogen som ved hvordan tabulatorer kan bevares?

----------------------------------------------------------------------

5. København-Odense-Aarhus på 2x45 minutter

5.1. Formål
I dette afsnit vil det blive anskueliggøre, at det er praktisk muligt med 300 km/time højhastighedsmateriel at køre København-Odense-Aarhus på 2 x 45 minutter.
Det vil også blive påvist at omkostningerne er markant mindre, hvis man allerede nu begynder at planlægge med dette mål, og uden at udgifterne i de næste 10 år til et sådant projekt er særligt høje. Ja, faktisk kan projektet ikke på et senere tidspunkt gennemføres, hvis ikke man allerede nu begynder at planlægge efter det.
Køretider og budget er udarbejdet på grundlag af offentlige tilgængelige rapporter, og en række antagelser. Alle tal er derfor forbundet med en vis usikkerhed, og kan derfor kun anvendes som indikationer. Særligt angående budgettet skal man vær opmærksom på at, der er tale om en lang række skøn, og et endeligt budget må forventes at kunne afvige markant fra det her fremlagte.

Hele formålet med at udarbejde nærværende notat er at fremlægge et grundlag, som forhåbentlig kan motivere regeringen/transportministeren til at lade en indledende analyse eller evt. en screening foretage.

5.2. Hvordan kan 45 minutters køretid være efter timemodel?

Det er måske lidt overraskende, men 45 minutters køreplanstid kombineret med halvtimesdrift, betyder at der opnås den samme fordele som i timemodellen, dvs. at togene ankommer og afgår i begge retninger samtidigt både i København, Odense og Aarhus og Aalborg.

Køreplan halvtimesdrift København – Aalborg
København afg....00 30
Odense ank........43 13
Odense afg........45 15
Aarhus ank........25 55
Aarhus afg........30 00
Aalborg ank.......30 00

Køreplan halvtimesdrift Aalborg-København
Aalborg afg........00 30
Aarhus ank........00 30
Aarhus afg.........05 35
Odense ank........45 15
Odense afg........47 17
København ank...30 00

Som det fremgår af køreplanen vil Superlyn ankomme og afgå samtidigt i minuttal 00 og 30 i København og i Aalborg.
I Aarhus vi der analogt med Togfondens timemodel ankomme og afgå Superlyn mod Aalborg i minuttal og 00 og 30. Og til/fra København i minuttallene 55/05.
I Odense vi der afgå og ankomme Superlyn i minuttal 15 +/-2 og 45 +/-2

5.2.1. Opholdstid på stationer
Som man bemærker er køreplanstiden ikke præcis 2 x 45 minutter. Fra København til Odense er køreplanstiden 43 minutter med efterfølgende 2 minutters stop på Odense station. Fra Odense til Aarhus er køreplanstiden 40 minutter med efterfølgende 5 minutters stop på Aarhus station (toget skal vende).
Dette er fuldstændig analogt til Togfondens timemodel, hvor køreplanstiden København-Odense er 58 minutter med efterfølgende 2 minutters stop på Odense station. Mens køretiden Odense-Aarhus er 55 minutter med efterfølgende 5 minutters stop på Aarhus station.

5.3. Beregningsteknisk flytning af ophold på Odense Station
Da afstanden fra København-Odense er 20-25 km længere end Odense-Aarhus, vil det være forholdsmæssigt dyrere at opnå 45 minutters køretid København-Odense end Odense-Aarhus.
For at holde omkostningerne så lave som muligt foretages derfor det kunstgreb at de 2 minutters ophold på Odense station ændres til at blive regnet med til rejsetiden Odense-Aarhus i stedet for København-Odense. Dette vil ikke ændre på den overordnede 2 x 45 minutter tidsplan. Blot vil den faktiske køreplanstid fra København til Odense blive 45 i stedet for 43 minutter, mens den faktiske køreplanstid Odense-Aarhus så skal være 38 i stedet for 40 minutter.
Med dette kunstgreb skal der således kun opnås 13 minutters reduceret køretid på strækningen København-Odense. Omvendt skal der findes ekstra 2 minutters tidsbesparelse strækningen Odense-Aarhus, svarende til en samlet køretidsbesparelse på 17 minutter.

5.4. Andre forudsætninger
I det følgende forudsættes at følgende projekter er finansieret og vil blive gennemført: hastighedsopgradering Ringsted-Odense, udfletningsanlæg ved Ringsted, ny bane på Vestfyn, Vejle Fjord forbindelse og Hovedgård-Hasselager.

5.5. Budgetpriser
Ny-anlæg af jernbane for 300 km/t. Budgetpris 175 mio. kr./km
Prisen for at anlægge nye jernbaner til 300 km/t kan estimeres ud fra ”Genberegninger af en fast forbindelse over Kattegat”. Her er anført at de 70 km Lejre-Røsnæs vil koste 3,8+8,3 = 12,1 mia. kr. at anlægge, svarende til ca. 175 mio. kr. pr. km. (Inklusive 50% NAB)
Ekstra omkostning ved anlæg af jernbane for 300 i stedet for 250 km/t. Budgetpris 35 mio. kr./km
Ny bane over Vestfyn anlægges for 250 km/t og koster 140 mio.kr. pr. km. (Inklusive 30% NAB). Baner for 300 km/t er ovenfor beregnet til 175 mio. kr. pr. km. Prisforskellen er 35 mio. kr. Hermed haves et estimat af hvad det koster ekstra at anlægge en jernbane for 300 km/time frem for 250 km/time.
Opgradering af jernbane fra 250 til 300 km/t. København-Ringsted. Budgetpris 90 mio. kr./km
København-Ringsted er ikke anlagt i 300 km/t tracé. Broer og dæmninger er således ikke forberedt for 300 km/time, og det vil være et omfattende arbejde at opgradere hastigheden. Det antages derfor at koste ca. 50% af prisen for en ny bane dvs. 90 mio. kr./km.
Opgradering af jernbane fra 250 til 300 km/t. Budgetpris 55 mio. kr./km
Hovedgård-Hasselager er forberedt for 300 km/t. Både tracé og broer mv. Det antages derfor at det kun koster 50% mere end forskellen på at anlægge en jernbane for 250 km/t hhv. 300 km/t. Denne prisforskel er ovenfor beregnet til 35 mio. kr. Med tillæg af 50% findes at det vil koste ca. 55 mio. kr. pr. km. at opgradere banen fra 250 til 300 km/t.
Det antages at Banedanmark på samme måde forbereder Vejle Fjord - Løsning for 300 km/t, når denne strækning hastighedsopgraderes til 250 km/t i forbindelse med togfondens fase 2.
Opgradering af jernbane fra 250 til 265/285 km/t. Odense-Lillebælt. Budgetpris 55 mio. kr./km
Hastigheden kun kan hæves halv så meget som på Hovedgård-Hasselager, men da der nok ikke bliver udviklet en ”jernbane-standard” for 285 km/time, skal der alligevel anvendes teknologi for 300 km/time. Det antages derfor at koste det samme pr. km. som for Hovedgård-Hasselager.
Opgradering af jernbane fra 200 til 300 km/t. Budgetpris 175 mio. kr./km
Opgradering af eksisterende baner fra 180/200 km/t til 300 km/t antages særdeles konservativt, og i mangel af et kvalificeret budget, at være lige så omfattende som at anlægge en ny bane, og dermed at koste 175 mio. kr. pr. km.


5.6. København-Odense 13 minutter hurtigere

a. 250 km/t i stedet for 200 km/t København-Ringsted.......60 km 3,6 minutter 0 kr
b. København-Ringsted opgraderet fra 250 til 300 km/t.......60 km 2,4 minutter 5,4 mia. kr
c. Ringsted-Sorø fra 180/200 til 300 km/t, evt. ny bane......15 km 1,5 minutter 2,6 mia. kr
d. Ny bane udenom Slagelse. 300 km/t.............................20 km 3,5 minutter 3,5 mia. kr
e. Opgradering Vemmelev-Korsør-Storebælt-Nyborg ...........25 km 1 minut 1 mia. kr.
f . Reduceret køretidstillæg................................................... - 1 minut 0 kr

Ialt 13 minutter 12,5 mia. kr
5.6.1. Køretidsbesparelser
a+b) Ved simple hastighedsforøgelser, som på København-Ringsted banen, er køretidsbesparelsen beregnet ved simpel matematisk beregning, uden hensyn til acceleration og nedbremsning.

c) Ringsted-Sorø opgraderes fra 180/200 til 300 km/t og medfører en køretidsbesparelse på mindst 1,5 minut.
d) 20 km ny bane udenom Slagelse (Sorø-Vemmelev) anlægges for 300 km/t. Det antages at gennemsnitshastigheden på den gamle bane var 170 km/t. Svarende til en køretidsbesparelse på 3,1 minut. Hertil kommer at den nye bane vil være 1 km kortere og dermed spares yderligere 0,4 minut. I alt spares således 3,5 minutter.

e) På strækningen Vemmelev-Korsør-Storebælt-Nyborg kan en række opgraderinger foretages. Hastigheden Vemmelev-Storebælt kan øges til f.eks. 250 km/t. Hastigheden i tunnelen kan antageligvis øges, hvis portalerne ændres. Ved udskiftning af kørestrøms-anlægget på vestbroen kan hastigheden her øges. Hastigheden gennem Nyborg station kan øges. Antages at gennemsnitshastigheden på strækningen efter Togfond-projekterne er 190 km/t og at den kan øges til 225 km/t, kan 1 minut spares.

f) Antages køretidstillægget at være 7% vil 14 minutters køretidsbesparelse alt andet lige udløse en reduktion af køretidstillægget på 1 minut.
Køretidstillægget kan reduceres yderligere, måske med flere minutter, da superlyn på den nye bane Sorø-Vemmelev ikke skal flette med lokaltrafik og godstog. Men i mangel af data herfor er dette ikke indregnet.

5.6.2. Budget
a) Da ny bane København-Ringsted er opføre for drift med 250 km/t koster det naturligvis intet at øge hastigheden fra 200 til 250 km/t.
b) Opgradering af de 60 km København-Ringsted fra 250 til 300 km/t koster 90 mio. kr. pr. km. I alt 5,4 mia. kr. Dette inkludere at hastigheden gennem Køge Nord station, udfletningsanlægget ved Ringsted (som endnu ikke er opført) og Ringsted station kan forøges til 300 km/t. Særligt udfletningsanlægget ved Ringsted vil det imidlertid ikke være økonomisk realistisk at opgradere til 300 km/time, det vil koste flere mia. kr. Udfletningsanlægget ved Ringsted skal derfor fra begyndelsen anlægges for 300 km/time.

c) De 15 km Ringsted-Sorø opgraderes fra 180/200 til 300 km/t til en pris a 175 mio.kr. pr. km. Den samledes pris vil således være 2,6 mia.kr. Hvis det er korrekt at det vil være lige så dyrt at foretage opgraderingen, som at anlægge en ny bane, vil det af kapacitetsmæssige årsager være bedre rent faktisk at anlægge en ny bane. Det vil også have den fordel at den gamle bane ikke skal spærres i meget lange perioder.
d) Ny bane udenom Slagelse (Sorø-Vemmelev) vil være ca. 20 km lang og budgetteres således til 20 x 175 mio. kr. svarende til 3,5 mia. kr.
e) Opgradering Vemmelev-Korsør-Storebælt-Nyborg. I mangel på et kvalificeret budget antages disse opgraderinger at koste 1 mia. kr. svarende til 1 mia. kr. pr. sparet minut.

København-Odense-Aarhus på 2 x 45 minutter - del 1

af Jens Hansen, 6/4 2019, 20:56 (1847 dage siden) @ Poul Brandt

Kære Poul

Jeg er imponeret over dit arbejde.

Som jeg opfatter det, er meget genbrug fra tidligere undersøgelser, som ministeriet, Banedanmark eller tilsvarende har lavet. Men tilsat dine egne vurderinger.

Umiddelbart tænker jeg, at jernbanens problem også er, at "dem som tænker tanker" ikke tænker på fleksibilitet? Er det for simpelt, at udelukke en mere fleksibel infrastruktur?

JH

København-Odense-Aarhus på 2 x 45 minutter - del 1

af Bongo-Anders, 7/4 2019, 21:14 (1846 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg forstår det ikke helt.

Vil du klemme 300 km/t ud af eksisterende infrastruktur.?

København-Odense-Aarhus på 2 x 45 minutter - del 1

af Frank Poulsen, 7/4 2019, 21:24 (1846 dage siden) @ Bongo-Anders

Ja jeg forstår heller ikke. Kan da godt være han kan det i teorien, men hvor vil han så have regionaltog, godstog, og andre tog. Hvis der skal være ½ timesdrift med 300 km/t er der jo INGEN plads til andre tog med andre mønstre (næsten)

København-Odense-Aarhus på 2 x 45 minutter - del 1

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/4 2019, 15:15 (1845 dage siden) @ Frank Poulsen

God pointe.

Men der kommer jo en ny bane udenom Slagelse. Evt. Ringsted-Storebælt. Så bortset fra Kbh H, Ringsted st og Korsør st, så er trafikken adskilt (der er jo også en ny bane København-Ringsted fra maj i år).

På Fyn havde jeg oprindeligt en ny bane også, men den var ikke nødvendig for at opnå rejsetidsbesparelse. Jeg havde ikke tænkt på at den kunne være nødvendig pga. lokaltog (sådan nogen som snegler sig frem med 200 km/time).


PS. Det er ret irriterende at alle formateringer forsvinder. For jeg kan godt se at det bliver næsten totalt volapyg.

København-Odense-Aarhus på 2 x 45 minutter - del 1

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/4 2019, 15:08 (1845 dage siden) @ Bongo-Anders

Forudsætningen er at togfonden fase 1 + 2 er implementeret først.

København-Odense-Aarhus på 2 x 45 minutter - del 1

af Bongo-Anders, 8/4 2019, 16:08 (1845 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg har løsningen

Forlæng højhastighedsbanen til Slagelse.

Opgrader Slagelse Odense til 200-230 km/t

Byg helt ny bane Odense Randers med ny Lillebælts og Vejle Fjord forbindelse og en slags city tunnel igennem Aarhus under Randersvej til Skejby.

Opgrader Randers Aalborg til 200 km/t.

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere
... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak