Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog” (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/9 2019, 08:56 (1699 dage siden)

Jyllands-Posten angiver at være en liberal avis. Men lige præcis når vi taler om jernbaner, er avisen dybt uenig med tidligere minister, kvindehaderen Ole Birk Olesen og bilelskeren Kristian Bil Lorentzen. Herligt:

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE11580377/faa-nu-fart-paa-toget/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af Pyloriis, 1/9 2019, 09:13 (1699 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jyllands-Posten angiver at være en liberal avis. Men lige præcis når vi taler om jernbaner, er avisen dybt uenig med tidligere minister, kvindehaderen Ole Birk Olesen og bilelskeren Kristian Bil Lorentzen. Herligt:

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE11580377/faa-nu-fart-paa-toget/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Man kan jo på ingen måde være uenig med Jyllandsposten!
Og det haster med at få gjort jernbanekørslen attraktiv især for pendlere hvis vi ikke skal udvide eksisterende motorveje eller bygge mange flere motorvejene.

Beklagevis er der manglende forståelse for at det er HELE transporten fra hjem til slutdestination (f.eks. arbejdsplads) som er vigtig.

Det er ikke nok at toget måske kan køre fra Aarhus banegård til Hovedbanegården på 45 min ( hvilket iøvrigt selv med 300 km/h er utænkeligt hvis der skal være stop undervejs) hvis ens transport starter med manglende bus fra bopæl,
mangel på p-plads ved stationen eller først 15 min på cykel fordi man bor 5-6 km fra stationenen.
Især det sidste udfordrer jernbanen, da byerne vokser "cirkulært" om centrum og dermed den station som for 100 år siden lå i byens udkant, men nu er centrum.

Så hvordan løser vi dette problem?

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af Niels Munch, 1/9 2019, 09:43 (1699 dage siden) @ Pyloriis

Så hvordan løser vi dette problem?


Det må da siges at være et "retorisk spørgsmål" oven på de kilometerlange diskussioner, der allerede har udspundet sig her på forum om emnet.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af Pyloriis, 1/9 2019, 10:00 (1699 dage siden) @ Niels Munch

Så hvordan løser vi dette problem?

Det må da siges at være et "retorisk spørgsmål" oven på de kilometerlange diskussioner, der allerede har udspundet sig her på forum om emnet.

Fraset at nogle helst ser alt forblive ved det nuværende på nær en utopisk Kattegatforbindelse.

Som om at en jernbane over Kattegat løser trængselproblemerne.
Eller at kollektiv trafik i det østjyske område stort set er en by i Rusland. Byerne her vokser i omfang, så der bliver længere og længere til jernbanestationen og dermed mindre motivation til at tage toget.
Men at tro Timemodellen her vil hjælpe på trængselproblemerne i det østjyske er lige så utopisk som Kattegatforbindelsen.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af Vollensir, 1/9 2019, 10:09 (1699 dage siden) @ Niels Munch

Det er jo også til grin at vi på mange jernbanestrækninger stadig kun kører med en hastighed på 120 km/t. Mig bekendt er det da helt tosset på Thybanen der Har man stadig en strækningshastighed på 75 km/t. Til trods for at mange overkørsler er fjernet og flere har fået sat bomme op.

Mellem Give og Jelling må man kun kører 110 km/t. Dybt latterligt, i Grejsdalen er det kun 70 km/t ved godt at det kurver en del ned igennem Grejsdalen men man kunne nu godt sætte hastighede op til 90 km/t uden det ville betyde det helt store på komforten.

Det er lige som om at en hastighed der blev fastsat på en strækning i fordums tid, så kan det ikke lade sig gøre at ophæve den igen, hvorfor ikke spørger jeg bare.

Ved godt nogen nok kommer med en masse dødsyge undskyldninger om dit og dat, tændsteder til overkørsler, synlighed af signaler osv. Osv...

Flere steder har man lagt nye skinner hvorfor har så ikke blandt andet flyttet tændstederne til overkørslerne når man nu var igang alligevel. Men typisk Danmark vil laver det kun halvhjertet, se bare motorvejen fra Holstebro til Vejle der mangler et stykke omkring Herning, totalt tåbeligt maskinerne, folkene og til dels pengene var der da der var masser af penge i overskud fra Silkeborgmotorvejen.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af Niels Munch, 1/9 2019, 10:23 (1699 dage siden) @ Vollensir

@ Pyloriis
@ Vollensir

Tak for jeres - til al overflod - svar på mit indlæg, der vist ikke lagde op til svar.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af Carsten, 1/9 2019, 11:24 (1699 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er tydeligvis lettere at skrive en leder i Jyllandspesten end at ordne Danmarks jernbaneforhold.

Mvh

Carsten

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af ThomasTT, 1/9 2019, 12:34 (1699 dage siden) @ Carsten

Er det ikke nye toner fra JP?? Måske skal det ses som led i at støtte ren asfalt over kattegat

Jeg er ret enig. Togfonden + noget nyt over Lillebælt, hvor der alligevel skal ske noget før eller siden og så er man pludselig nede nær 90 minutter, Aarhus - kbh.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af Pyloriis, 1/9 2019, 12:40 (1699 dage siden) @ ThomasTT

Er det ikke nye toner fra JP?? Måske skal det ses som led i at støtte ren asfalt over kattegat

Jeg er ret enig. Togfonden + noget nyt over Lillebælt, hvor der alligevel skal ske noget før eller siden og så er man pludselig nede nær 90 minutter, Aarhus - kbh.

Nej - nu må du ikke begynde at anbefale at kørsel via Lille Bælt kan benyttes!:-D :-)

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af ThomasTT, 1/9 2019, 13:02 (1699 dage siden) @ Pyloriis

Aaaaah men i den virkelige verden er Lillebælt jo genial.

Korte distancer, men store tidsbesparelser, da man i øjeblikket kravler igennem området. Herning kommer formentlig med i timeplanen i et hug. Man får tænkeligt en gratis ekstra bro, da den gamle burde kunne levetidsforlænges markant, hvis den overgår til kun lette lokaltog.

For kattegat-tilhængere (asfalt) passer den også perfekt. Både geografisk ift det område, der vil protestere mest over Kattegat, og som en alternativ investering i bane i forbindelse med Kattegat broen. Nærmest samme løsning som ved Storebælt, men banetunnellen lægges bare et andet sted.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af pjl, 1/9 2019, 14:40 (1699 dage siden) @ Pyloriis

Nej - nu må du ikke begynde at anbefale at kørsel via Lille Bælt kan benyttes!:-D :-)

Kattegat med jernbane kommer aldrig til at ske. Og styrker man Lillebælt i én eller anden form, så kommer bilbroen over Kattegat heller ikke... thank god.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af tgpsen, 1/9 2019, 14:55 (1699 dage siden) @ pjl

Nej - nu må du ikke begynde at anbefale at kørsel via Lille Bælt kan benyttes!:-D :-)


Kattegat med jernbane kommer aldrig til at ske. Og styrker man Lillebælt i én eller anden form, så kommer bilbroen over Kattegat heller ikke... thank god.


Fortæl os om din forbindelse med de højere magter - har du en voks-kattegatbro derhjemme du stikker nåle i?

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af pjl, 1/9 2019, 15:03 (1699 dage siden) @ tgpsen

Fortæl os om din forbindelse med de højere magter - har du en voks-kattegatbro derhjemme du stikker nåle i?

Har du snyt en skattemyndighed for de 150 milliarder det koster at bygge én? Kan du lægge ud?

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af tgpsen, 1/9 2019, 15:34 (1699 dage siden) @ pjl

Fortæl os om din forbindelse med de højere magter - har du en voks-kattegatbro derhjemme du stikker nåle i?


Har du snyt en skattemyndighed for de 150 milliarder det koster at bygge én? Kan du lægge ud?

Det er der du mener penge kommer fra? Der er også andre muligheder.
https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/ledare/t%C3%A4nk-som-gripenstedt-bygg-f%C3%B6r-...
https://www.gp.se/ledare/framtid-p%C3%A5-kredit-1.847364
https://www.fokus.se/2008/09/dummare-an-taget/

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af tgpsen, 1/9 2019, 16:17 (1699 dage siden) @ pjl

Det er der du mener penge kommer fra? Der er også andre muligheder.
https://www.bohuslaningen.se/%C3%A5sikt/ledare/t%C3%A4nk-som-gripenstedt-bygg-f%C3%B6r-...
https://www.gp.se/ledare/framtid-p%C3%A5-kredit-1.847364
https://www.fokus.se/2008/09/dummare-an-taget/


Jeg er i tvivl, har den Svenske Finansminister pengene eller får du dem via tidsmaskine fra fremtiden?

Det sidste er faktisk definitionen på et lån. De tre artikler opfordrer den svenske regering til at følge Gripenstedts eksempel og låne til infrastrukturbygning.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af pjl, 1/9 2019, 16:48 (1699 dage siden) @ tgpsen

Det sidste er faktisk definitionen på et lån. De tre artikler opfordrer den svenske regering til at følge Gripenstedts eksempel og låne til infrastrukturbygning.

Ja, og netop hér har du problemet, det skal være et Statsgaranteret lån og når projektet så ikke kan betale sig selv hjem, skal skatteborgerne til lommerne. Og hvis vi alligevel skal til lommerne i den størrelsesorden foretrækker jeg andre og langt mere relevante infrastruktur projekter, som gavner flere/har større effekt.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af tgpsen, 1/9 2019, 17:39 (1699 dage siden) @ pjl

Det sidste er faktisk definitionen på et lån. De tre artikler opfordrer den svenske regering til at følge Gripenstedts eksempel og låne til infrastrukturbygning.


Ja, og netop hér har du problemet, det skal være et Statsgaranteret lån og når projektet så ikke kan betale sig selv hjem, skal skatteborgerne til lommerne.

Hvis du havde læst artiklerne ville du vide at det er de afledte økonomiske effekter for hele landet, ikke projektets egen lønsomhed, der er succeskriteriet. Derfor anvender de Gripenbergs beslutning som forbillede.

Og hvis vi alligevel skal til lommerne i den størrelsesorden foretrækker jeg andre og langt mere relevante infrastruktur projekter, som gavner flere/har større effekt.

Der er ingen infrastrukturprojekter, som gavner flere/har større effekt end Kattegatbroen.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af Pyloriis, 1/9 2019, 18:08 (1699 dage siden) @ tgpsen
redigeret af Pyloriis, 1/9 2019, 18:30

Og hvis vi alligevel skal til lommerne i den størrelsesorden foretrækker jeg andre og langt mere relevante infrastruktur projekter, som gavner flere/har større effekt.

Der er ingen infrastrukturprojekter, som gavner flere/har større effekt end Kattegatbroen.

Ja så længe det drejer sig om vejdelen!

Jernbanedelen er for dyr og gavner for få!

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af tgpsen, 1/9 2019, 19:05 (1699 dage siden) @ Pyloriis

Og hvis vi alligevel skal til lommerne i den størrelsesorden foretrækker jeg andre og langt mere relevante infrastruktur projekter, som gavner flere/har større effekt.

Der er ingen infrastrukturprojekter, som gavner flere/har større effekt end Kattegatbroen.


Ja så længe det drejer sig om vejdelen!

Der er jeg så uenig.


Jernbanedelen er for dyr

Inddæmning af Svanegrunden vil erstatte en Samsø - Jylland bro med en kort tunnel.

og gavner for få!

Jernbanedelen gavner de samme som vejdelen gør.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af pjl, 1/9 2019, 20:49 (1699 dage siden) @ tgpsen

Hvis du havde læst artiklerne ville du vide at det er de afledte økonomiske effekter for hele landet, ikke projektets egen lønsomhed, der er succeskriteriet. Derfor anvender de Gripenbergs beslutning som forbillede.

Du kan ikke afdrage et lån med økonomiske effekter, resultatet af manglende direkte indtægter betyder at regningen sendes videre til andre, hér er det (måske) relevant, men på det tidspunkt er det allerede gået galt.

Der er ingen infrastrukturprojekter, som gavner flere/har større effekt end Kattegatbroen.

  • Udbygning af E45
  • Motorring 5
  • Mere kapacitet på Motorring 3
  • Udbygning af Motorring 4
  • Ny jernbane på Vesyfyn
  • Helsingør-Helsingborg forbindelse
  • Havnetunnel i København
  • Ny bane over Vejle Fjord
  • 3. Lillebæltsforbindelse

Men jeg kender typen... det er den samme Aarhus historie gang efter gang, da idéen om en kæmpe lufthavn (som selvfølgelig ville blive større end Kastrup) endelig døde tog alle fantasterne fat i Kattegatbroen, med Maglev og hele pivtøjet... når den engang dør bliver det nok første rumelevator startende fra Tivoli Frihenden eller noget i den stil...

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af tgpsen, 1/9 2019, 21:29 (1699 dage siden) @ pjl

Hvis du havde læst artiklerne ville du vide at det er de afledte økonomiske effekter for hele landet, ikke projektets egen lønsomhed, der er succeskriteriet. Derfor anvender de Gripenbergs beslutning som forbillede.


Du kan ikke afdrage et lån med økonomiske effekter,

Næh, men med det øgede skatteprovenu.

resultatet af manglende direkte indtægter betyder at regningen sendes videre til andre,

Jep, til staten, så den kan betale regningen ud af det øgede skatteprovenu. Det var det der var Gripenbergs indsigt, som det fremgår af artiklerne for den opmærksomme læser. Uden den havde Sverige ikke fået jernbaner.

hér er det (måske) relevant,

Også

men på det tidspunkt er det allerede gået galt.

Hvad er gået galt?

Der er ingen infrastrukturprojekter, som gavner flere/har større effekt end Kattegatbroen.

  • Udbygning af E45
  • Motorring 5
  • Mere kapacitet på Motorring 3
  • Udbygning af Motorring 4
  • Ny jernbane på Vesyfyn
  • Helsingør-Helsingborg forbindelse
  • Havnetunnel i København
  • Ny bane over Vejle Fjord
  • 3. Lillebæltsforbindelse

Ingen af de projekter har større effekt end Kattegatbroen.


Men jeg kender typen... det er den samme Aarhus historie gang efter gang, da idéen om en kæmpe lufthavn (som selvfølgelig ville blive større end Kastrup) endelig døde tog alle fantasterne fat i Kattegatbroen, med Maglev og hele pivtøjet... når den engang dør bliver det nok første rumelevator startende fra Tivoli Frihenden eller noget i den stil...

Det må være den type som fik vedtaget Storebælt, Øresund og Femer Bælt forbindelserne.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af ThomasLarsen, 1/9 2019, 23:06 (1699 dage siden) @ tgpsen

En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.

Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.

Avatar

Kattegat - jernbanedelens interne rente

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/9 2019, 23:27 (1699 dage siden) @ ThomasLarsen

En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.

Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.


Det er ikke helt rigtigt. De 0,3% er den interne rente for jernbanedelen som en tilvalgsløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Fra 2018-rapporten:

[image]

Kattegat - jernbanedelens interne rente

af tgpsen, 2/9 2019, 00:05 (1699 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af tgpsen, 2/9 2019, 00:52

En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.

Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.

Det er ikke helt rigtigt. De 0,3% er den interne rente for jernbanedelen som en tilvalgsløsning.

Fra 2018-rapporten:

[image]

Sammenligningen foretages med højhastighedsbane på Sjælland. De omtaler et skrabet forslag hvor Holbæk - Kalundborg opdateres til kun 200 km/h, men anvender det ikke i sammenligningen.

Og så kan man spare Vestbroen (49,2 mia.) ved at inddæmme (og delvis frasælge) Svanegrund, med en kort tunnel til Samsø i stedet.

Og, forresten
https://www.youtube.com/watch?v=FJvsohG4-V8

Kattegat - jernbanedelens interne rente

af kme, 2/9 2019, 02:04 (1698 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.

Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.

Det er ikke helt rigtigt. De 0,3% er den interne rente for jernbanedelen som en tilvalgsløsning.

Så det korte af det lange er at togdelen øger profitabilitet af Kattegatforbindelsen. Den smider 0,3% oven i hatten.

Kattegat - jernbanedelens interne rente

af Jens Hansen, 2/9 2019, 06:49 (1698 dage siden) @ kme

Vi skal huske at kravet om en intern rente, at man regner samfundsøkonomi, alene er en påduttet klausul, som politikerne har accepteret. De kunne sige "skråt op".

JH

Avatar

Kattegat - jernbanedelens interne rente

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/9 2019, 07:33 (1698 dage siden) @ Jens Hansen

Vi skal huske at kravet om en intern rente, at man regner samfundsøkonomi, alene er en påduttet klausul, som politikerne har accepteret. De kunne sige "skråt op"


Ja, og det gør de da også, om ikke ofte, så i hvert fald en gang imellem. Det sker formentlig typisk, når der indgås "forlig", hvor "alle skal have noget for at stemme for".

Kraka oplister nylige projekter for 7,7 mia. kr. med en intern rente under de 4% (side 6):

Heraf:

Letbane på Ring 3: Pris 4,5 mia. kr., intern rente negativ
Ombygning af Fynske motorvej syd om Odense etape 2: Pris 1,4 mia. kr., intern rente 3,0%
Jerne station: Pris 0,1 mia. kr., rente 2,3%
Udbygning af Helsingørmotorvejen (Hørsholm S - Isterød) - etape 2: Pris 0,8 mia. kr., intern rente 1,5%
Ny jernbane til Aalborg Lufthavn: Pris 0,3 mia. kr., intern rente 0,3%

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Avatar

Kattegat - jernbanedelens interne rente

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/9 2019, 07:46 (1698 dage siden) @ kme

En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.

Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.

Det er ikke helt rigtigt. De 0,3% er den interne rente for jernbanedelen som en tilvalgsløsning.


Så det korte af det lange er at togdelen øger profitabilitet af Kattegatforbindelsen. Den smider 0,3% oven i hatten.


Ja, regnestykket ser således ud i rapporten:

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Kattegat - jernbanedelens interne rente

af Pyloriis, 2/9 2019, 08:32 (1698 dage siden) @ kme

En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.

Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.

Det er ikke helt rigtigt. De 0,3% er den interne rente for jernbanedelen som en tilvalgsløsning.


Så det korte af det lange er at togdelen øger profitabilitet af Kattegatforbindelsen. Den smider 0,3% oven i hatten.

Og da det tilsyneladende er midt- og især nordjyder som har glæde af jernbaneforbindelsen, kan de passende selv stå for betalingen. Enten ved en lille ekstra skat i de næste 50 år eller et passende "kvalitetstillæg" til billetten - (som ved Metroen).

Vi andre tager gerne over Store Bælt og sparer de penge!

Kattegatforbindelsen - kundeunderlag

af Ib Jensen, 2/9 2019, 16:24 (1698 dage siden) @ Pyloriis

Og da det tilsyneladende er midt- og især nordjyder som har glæde af jernbaneforbindelsen


Det må du gerne forklare nærmere:

[image]

Kattegatforbindelsen - kundeunderlag

af Pyloriis, 2/9 2019, 17:05 (1698 dage siden) @ Ib Jensen

Og da det tilsyneladende er midt- og især nordjyder som har glæde af jernbaneforbindelsen

Det må du gerne forklare nærmere:

[image]

Det har du jo selv gjort. Se blot på hvem som har tidsbesparelser! Hele Sjælland, Fyn og Sydjylland er rødt og har under 5 min i besparelse ved brug af tog.

Og ja så vil du argumentere at det gælder begge veje.
Og det er vel rigtigt.:-|
Blot har jyder en lang større træng / ønske / behov for at tage østpå end os der allerede bor på djælveøen har til at tage vestpå.
;-)

Kattegatforbindelsen - kundeunderlag

af Ib Jensen, 2/9 2019, 17:25 (1698 dage siden) @ Pyloriis

[image]


Se blot på hvem som har tidsbesparelser! Hele Sjælland, Fyn og Sydjylland er rødt og har under 5 min i besparelse ved brug af tog


Lige præcis dét udsagn dokumenterer, at du stadig ikke har fattet substansen.

Kattegatforbindelsen - kundeunderlag

af kme, 2/9 2019, 17:34 (1698 dage siden) @ Ib Jensen

Lige præcis dét udsagn dokumenterer, at du stadig ikke har fattet substansen.

Det er vist nærmere dig der har et forklaringsproblem. Vil du bruge 100+ mia kr på at betjene ganske få procent af befolkningen? 30-45 min. må være grænsen for beskeden gevinst og noget der er værd at bruge den slags penge på.

Kattegatforbindelsen - kundeunderlag

af Ib Jensen, 2/9 2019, 18:03 (1698 dage siden) @ kme
redigeret af Ib Jensen, 2/9 2019, 18:53

Vil du bruge 100+ mia kr på at betjene ganske få procent af befolkningen?


Nu er Kattegatforbindelsen ikke min idé. Men den vil betyde kortere rejsetid for ca. 3,4 mio. danskere, hvis de agter sig fra størstedelen af Sjælland til Midt- og Nordjylland - eller omvendt, og uanset om de vælger at passere Kattegat i bil eller i tog.

Kattegatforbindelsen - kundeunderlag

af tgpsen, 2/9 2019, 17:27 (1698 dage siden) @ Pyloriis
redigeret af tgpsen, 2/9 2019, 17:56

Og da det tilsyneladende er midt- og især nordjyder som har glæde af jernbaneforbindelsen

Det må du gerne forklare nærmere:

[image]

Bemærk manglen på en banestrækning brofæstet/Odder - Horsens. Grønt ville sprede sig til Vejle. Og med en tilsvarende Odder - Skanderborg sprede sig til Herning.
Begrundelse for tilsvarende beslutning for vejdelen:
'Til forskel fra tidligere, er der kun valgt at have en vejforbindelse mellem Kattegat-broen og E45 i Jylland. Valget er foretaget på baggrund af de trafikale beregninger, der har vist, at et markant antal flere trafikanter skal til og fra Aarhusområdet sammenlignet med den sydlige linjeføring mod Horsens, som har et væsentligt lavere trafikalt grundlag. Tilslutningen til E45 syd for Aarhus er rykket lidt mod syd og tilsluttet til E45 lige syd for Hørning for på den måde at gøre forbindelsen mere attraktiv for trafik fra byområderne syd for Aarhus.'
Altså der er mindre trafik på en af to grene, og derfor fravælger man den? Sparsom argumentation.


Det har du jo selv gjort. Se blot på hvem som har tidsbesparelser! Hele Sjælland, Fyn og Sydjylland er rødt og har under 5 min i besparelse ved brug af tog.

Ja, hvis de skal til/fra København. Kig på overskriften. Hvis de skal til Århus og Ålborg sparer de 1 - 1½ time.
Rapporten mangler et Århusocentrisk kort til supplement til det nærværende Københavnocentriske.


Og ja så vil du argumentere at det gælder begge veje.
Og det er vel rigtigt.:-|
Blot har jyder en lang større træng / ønske / behov for at tage østpå end os der allerede bor på djælveøen har til at tage vestpå.
;-)

Åh, den etniske vinkel igen. Jeg har jyder i familjen og mange af dem er ganske udmærkede mennesker. Men de skal vel have en mulighed for at tage hurtigt hjem?

Kattegatforbindelsen - kundeunderlag

af Pyloriis, 2/9 2019, 18:16 (1698 dage siden) @ tgpsen

Og da det tilsyneladende er midt- og især nordjyder som har glæde af jernbaneforbindelsen

Det må du gerne forklare nærmere:

[image]

Bemærk manglen på en banestrækning brofæstet/Odder - Horsens. Grønt ville sprede sig til Vejle. Og med en tilsvarende Odder - Skanderborg sprede sig til Herning.
Begrundelse for tilsvarende beslutning for vejdelen:
'Til forskel fra tidligere, er der kun valgt at have en vejforbindelse mellem Kattegat-broen og E45 i Jylland. Valget er foretaget på baggrund af de trafikale beregninger, der har vist, at et markant antal flere trafikanter skal til og fra Aarhusområdet sammenlignet med den sydlige linjeføring mod Horsens, som har et væsentligt lavere trafikalt grundlag. Tilslutningen til E45 syd for Aarhus er rykket lidt mod syd og tilsluttet til E45 lige syd for Hørning for på den måde at gøre forbindelsen mere attraktiv for trafik fra byområderne syd for Aarhus.'
Altså der er mindre trafik på en af to grene, og derfor fravælger man den? Sparsom argumentation.


Det har du jo selv gjort. Se blot på hvem som har tidsbesparelser! Hele Sjælland, Fyn og Sydjylland er rødt og har under 5 min i besparelse ved brug af tog.

Ja, hvis de skal til/fra København. Kig på overskriften. Hvis de skal til Århus og Ålborg sparer de 1 - 1½ time.
Rapporten mangler et Århusocentrisk kort til supplement til det nærværende Københavnocentriske.


Og ja så vil du argumentere at det gælder begge veje.
Og det er vel rigtigt.:-|
Blot har jyder en lang større træng / ønske / behov for at tage østpå end os der allerede bor på djælveøen har til at tage vestpå.
;-)

Åh, den etniske vinkel igen. Jeg har jyder i familjen og mange af dem er ganske udmærkede mennesker. Men de skal vel have en mulighed for at tage hurtigt hjem?

Selvfølgelig. Spørgsmålet er blot hvad det vil koste.
Vejdelen giver virkelig god mening.
Men passagererunderlaget samt de gevinster en forbedret jernbaneforbindelse gennem Østjylland og over Fyn trods alt kan give, retfærdiggør IKKE at bruge så mange penge på jernbanedelen!

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af tgpsen, 1/9 2019, 23:43 (1699 dage siden) @ ThomasLarsen

En ren vejbro vil have en intern rente på 6,8%. Så den den vil være en ret god forretning.

Men tager man jernbanen med, lander man på 0,3%. Og så taler vi om en ret dårlig forretning. Man skal over 4% for at have en god forretning på investeringen.

De tal kommer fra "Strategisk analyse af en fast forbindelse over Kattegat december 2018".

Se fig. 9.1, side 63

Det her forstår jeg ikke:
'På selve Kattegatforbindelsen forventes der i åbningsåret i 2035 at køre cirka 18.500 togpassagerer på hverdage, hvorimod Storebæltsforbindelsen vil miste cirka 10.800 passagerer. De fleste togpassagerer, cirka 26.400, forventes dog fortsat at køre via Storebælt.'

Hvorfor skulle 2 1/2 gange så mange køre over Storebælt som over Kattegat, endda forudsat der er en hh-bane til Kalundborg og ikke til Korsør? Er det fordi man har udeladt en bane brofæstet - Horsens? Med den på plads vil togene over Fyn kun have passagerer mod Esbjerg og Sønderborg/Padborg. Det er vigtigt, eftersom det påvirker den akkumulerede tidsbesparelse for togpassagerer.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af RasmusD, 2/9 2019, 01:12 (1698 dage siden) @ tgpsen

Fordi størstedelen af passagererne over Storebælt er pendlere til og fra Odense?

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af tgpsen, 2/9 2019, 01:20 (1698 dage siden) @ RasmusD

Fordi størstedelen af passagererne over Storebælt er pendlere til og fra Odense?

Men så ville man jo forvente et potentielt sammenligneligt antal over Kattegat til Århus?

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af mpp, 2/9 2019, 01:14 (1698 dage siden) @ tgpsen

Jeg tror det er fordi de fleste passagerer over Storebælt i dag er Fyn–Sjælland og kun i begrænset omfang er Sjælland–Jylland. Der er tog fra København der kobler vogne af i både Odense og Fredericia (og også nogle gange vogne til i Fredericia) simpelthen fordi der bare ikke er så mange der kører hele vejen. Det er også væsentligt billigere at køre med lyntog end med IC-tog på Orange billetter simpelthen fordi det samme sæde bliver solgt flere gange i et IC-løb end i et lyntogsløb.

Jokeren er så hvor mange nye passagerer man får aktiveret. Man vil pludseligt få de nye muligheder på København–Aarhus som man fik på Kbh–Skåne og Kbh–Odense med hhv Øresund- og Storebæltsforbindelserne. At der så er mange andre projekter med tilsvarende potentiale er så en anden sag (f.x. timemodellens forbindelser i Vestdanmark).

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af ThomasTT, 3/9 2019, 12:38 (1697 dage siden) @ pjl

Nej - nu må du ikke begynde at anbefale at kørsel via Lille Bælt kan benyttes!:-D :-)


Kattegat med jernbane kommer aldrig til at ske. Og styrker man Lillebælt i én eller anden form, så kommer bilbroen over Kattegat heller ikke... thank god.

"Aldrig" er et dårligt ord. Det handler formentlig kun om tid. Spørgsmålet er, hvad man. Gør i den tid.

Det ironiske er, at det der gør en jernbane over Kattegat mest sandsynlig er at glemme alt om den.

Fokuser på de reelle problemer og få udviklet banens potentiale. Få fjernet kapacitetsbegrænsinger, udviklet stationer osv, så vil passagertallene stige.når først de stiger, vil der komme flere midler til større investeringer, og når man for alvor begynder at fjerne biler fra motorvejene vil langt større investeringer være mulige og med flerdoblede passagertal vil behovet for Kattegat stige og økonomien men.

Problemet er at tilhængerne vil have deres legetøj nu. Lige nu.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af Pyloriis, 3/9 2019, 12:46 (1697 dage siden) @ ThomasTT

Det ironiske er, at det der gør en jernbane over Kattegat mest sandsynlig er at glemme alt om den.

Fokuser på de reelle problemer og få udviklet banens potentiale. Få fjernet kapacitetsbegrænsinger, udviklet stationer osv, så vil passagertallene stige.når først de stiger, vil der komme flere midler til større investeringer, og når man for alvor begynder at fjerne biler fra motorvejene vil langt større investeringer være mulige og med flerdoblede passagertal vil behovet for Kattegat stige og økonomien men.

Problemet er at tilhængerne vil have deres legetøj nu. Lige nu.

Fuldstændig enig med dig Thomas.

Her og nu og i de næste 30-50 år er jernbane over Kattegat No Go.
Men lykkes det at få flere over i toget ved at forbedre forholdene - ja så kan en jernbane på sigt også over Kattegat give god mening.
At bygge den nu vil blot forplumre hele billedet og gøre jernbanedrift især over Fyn endnu ringere.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af Togbus, Foldingbro, 3/9 2019, 13:18 (1697 dage siden) @ Pyloriis

Tågesnak, måske fremkaldt af lattergas. Havgusen er rullet ind over forum. Lige nu er der i dette forum to til tre debattanter som som en falsk Messias er vågnet op med en åbenbaring om at alle problemer løses med en Kattegatbro. Det samme sagde fædrene om Signalprojektet, da det blev søsat. Og IC4 ligeså. Imens ruller “mine” busser ud og servicerer de kunder som ikke vil høre mere tågesnak, hverken i højttalerne på perronen eller fra pressemedarbejdere i de ansvarlige selskaber og styrelser.

--
- busser når det er billigst

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af tgpsen, 3/9 2019, 20:59 (1697 dage siden) @ Pyloriis

Det ironiske er, at det der gør en jernbane over Kattegat mest sandsynlig er at glemme alt om den.

Fokuser på de reelle problemer og få udviklet banens potentiale. Få fjernet kapacitetsbegrænsinger, udviklet stationer osv, så vil passagertallene stige.når først de stiger, vil der komme flere midler til større investeringer, og når man for alvor begynder at fjerne biler fra motorvejene vil langt større investeringer være mulige og med flerdoblede passagertal vil behovet for Kattegat stige og økonomien men.

Problemet er at tilhængerne vil have deres legetøj nu. Lige nu.


Fuldstændig enig med dig Thomas.

Her og nu og i de næste 30-50 år er jernbane over Kattegat No Go.

Hvad betyder det, at den ikke kan besluttes politisk? Det kan den selvfølgelig når tilstrækkelig mange politikere går ind for den.

Men lykkes det at få flere over i toget ved at forbedre forholdene - ja så kan en jernbane på sigt også over Kattegat give god mening.

Jernbane på Kattegatbroen vil give god mening allerede nu, men ikke hvis den skal bygges separat fra bilbroen.

At bygge den nu vil blot forplumre hele billedet og gøre jernbanedrift især over Fyn endnu ringere.

Altså billedet af en ny hh-bane Kbh - Odense?
Nu er jeg i mit gode humør så jeg vil foreslå, eftersom en ny hh-bane Kbh - Odense sandsynligvis vil krydse bæltet i linjen Reersø - Romsø, at den udgår fra f.eks. Mørkøv på hh-banen Lejre - Kalundborg

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af ThomasLarsen, 1/9 2019, 14:12 (1699 dage siden) @ ThomasTT

Og hvis man skal undgå kaoset ved Ringsted. Kunne man overveje at forlænge højhastighedsbanen på sjælland helt til Slagelse.

Avatar

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af gaest, 1/9 2019, 13:34 (1699 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jyllands-Posten angiver at være en liberal avis. Men lige præcis når vi taler om jernbaner, er avisen dybt uenig med tidligere minister, kvindehaderen Ole Birk Olesen og bilelskeren Kristian Bil Lorentzen. Herligt:

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE11580377/faa-nu-fart-paa-toget/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Man har i mange år investeret i DSB, ikke i jernbanen men ud fra den tanke at hvis det er godt for DSB må det vel også gavne andre. Det vi ser nu er drømmen om DSB's helt eget lukkede dieselhøjhastighedsnet som ingen andre skulle kunne være i stand til at byde ind på. Den drøm er nu blevet til et mareridt, men meget nyttig for fjernbusselskaberne.

Nu har vi igen en rød regering, som sætter DSB (ikke jernbanen) højt. Jeg hørte manden der er Tranportminister i denne måned udtale i en 8-radioavis fo et par dage siden at nattog i Danmark ikke er muligt eftersom DSB ikke har noget materiale (ja det sagde han squ) at køre disse tog med. Der er andre operatører i Europa der kan køre nattog, og har noget at køre med, hvad er der galt med dem?

Jernbaneenthusiaster er heller ikke de rette til at tænke jernbanens fremtid, de er alt for nostaligiske dagdrømmere - Genskab det gamle DSB så blive alt godt igen! Spor her spor der, nye letbaner.

JP mener: Dybt latterligt at tale om “lyntog”

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 1/9 2019, 14:15 (1699 dage siden) @ gaest

Håber bare at inden man kaster sig ud i nye store projektere
-færdig gør er det der er sat igang
-ligger en langsigtet plan for nye ting
Overlade det til andre at være first mover

Billige jernbane T-shirts

DSB MZ1401 1
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak