Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hist hvor sporet slår en bugt (Billedegætterier)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 29/12 2011, 11:21 (4521 dage siden)

Hermed mit første forsøg og bidrag udi den ædle billedgættekunst.
Eneste hints i denne forbindelse er datoen, som er den 1. april 2011, og at sporet - selvom det er delvist begravet under jord - ikke har noget med undergrundsbaner at gøre.


Først set den ene vej...

[image]


...og så den anden vej:

[image]


Og i øvrigt godt nytår til alle her på Jernbanen.dk.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Hist hvor sporet slår en bugt

af jiko, 29/12 2011, 17:04 (4521 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Er det nede ved Henriksen i Århus.

Hist hvor sporet slår en bugt

af Rask Ingemann Lambertsen, 29/12 2011, 20:55 (4520 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hermed mit første forsøg og bidrag udi den ædle billedgættekunst.
Eneste hints i denne forbindelse er datoen, som er den 1. april 2011, og at sporet - selvom det er delvist begravet under jord - ikke har noget med undergrundsbaner at gøre.

Det minder mig om det billede vi tidligere har set af sidesporet til havnen i Randers.

Og i øvrigt godt nytår til alle her på Jernbanen.dk.

Tak, og i lige måde.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Avatar

Hist hvor sporet slår en bugt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 31/12 2011, 00:06 (4519 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Er det nede ved Henriksen i Århus.

Sporet udenfor den nu tidligere ophugningsplads krummer godt nok en smule, og ligeledes sporet inde midt på selve pladsen - men her er vi ikke på denne 1. april 2011.

Hermed mit første forsøg og bidrag udi den ædle billedgættekunst.
Eneste hints i denne forbindelse er datoen, som er den 1. april 2011, og at sporet - selvom det er delvist begravet under jord - ikke har noget med undergrundsbaner at gøre.


Det minder mig om det billede vi tidligere har set af sidesporet til havnen i Randers.

Hej Rask

Vi er heller ikke i Randers - meeen du er "på sporet" af noget af det rigtige.


Hmmm, er gættelegen mon for svær for Jernbanen.dk's brave og ellers så gættefähige brugere ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Hist hvor sporet slår en bugt

af Mike Lynge, 31/12 2011, 00:35 (4519 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej!

Er det sporet ned til havnen i Aalborg, ved kaolinelund???

Og et godt nytår til forummet!

Venlig hilsen
Mike L.

Avatar

Hist hvor sporet slår en bugt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 31/12 2011, 12:25 (4519 dage siden) @ Mike Lynge

Hej!

Er det sporet ned til havnen i Aalborg, ved kaolinelund???

Og et godt nytår til forummet!

Venlig hilsen
Mike L.

Bingo!
Det er helt korrekt, Mike.

[image]

[image]

Endnu et havnespor i Danmark, som ikke bliver brugt til noget, mens vejene bliver mere og mere overfyldte med lastbiler - på tyske nummerplader og med ukrainske chauffører bag rattet.
Men modsat mange andre havnespor, så ligger en del af havnesporet i Aalborg der endnu.

Aalborgs hyggelige Tivoli, Karolinelund, som ligger/lå inde bagved betonhegnet til venstre, er desuden under afvikling/nedrivning. Aalborg er dermed blevet en attraktion fattigere.

Må 2012 bringe bedre tider med sig for den skinnebårne transport.
Godt nytår!

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Hist hvor sporet slår en bugt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/1 2012, 13:17 (4516 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej!

Er det sporet ned til havnen i Aalborg, ved kaolinelund???

Og et godt nytår til forummet!

Venlig hilsen
Mike L.


Bingo!
Det er helt korrekt, Mike.

[image]

[image]

Endnu et havnespor i Danmark, som ikke bliver brugt til noget, mens vejene bliver mere og mere overfyldte med lastbiler - på tyske nummerplader og med ukrainske chauffører bag rattet.
Men modsat mange andre havnespor, så ligger en del af havnesporet i Aalborg der endnu.

Aalborgs hyggelige Tivoli, Karolinelund, som ligger/lå inde bagved betonhegnet til venstre, er desuden under afvikling/nedrivning. Aalborg er dermed blevet en attraktion fattigere.

Må 2012 bringe bedre tider med sig for den skinnebårne transport.
Godt nytår!

Kære Carsten

Godt nytår. Jeg kan se, at jeg mangler lige præcis denne lille-bitte delstrækning af Aalborg havnebane i mit arkiv. Må jeg uploade dine to billeder på www.havnebaner.dk og - i givet fald - har du en dato for billedernes optagelse? (Det ligner noget tidligt forår:-)).

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Avatar

Hist hvor sporet slår en bugt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/1 2012, 14:55 (4516 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Carsten

Godt nytår. Jeg kan se, at jeg mangler lige præcis denne lille-bitte delstrækning af Aalborg havnebane i mit arkiv. Må jeg uploade dine to billeder på www.havnebaner.dk og - i givet fald - har du en dato for billedernes optagelse? (Det ligner noget tidligt forår:-)).

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Hej Thomas :-)

Godt nytår til dig også.
Endnu en gang tak for din hjælp i denne tråd - jeg hjælper naturligvis også gerne dig.
Så brug du gerne billederne på www.havnebaner.dk.
Når jeg igen kommer forbi (når "skoleåret" starter igen på AAU) kan jeg evt. tage billeder af hvad der ellers måtte være tilbage af "glemte" skinnestrenge på Aalborg Havn.
Der ligger faktisk stadig en del spor hist og her, så jeg kan medbringe min cykel og tage på en havnesafari, når der igen bliver "foto-vejr".

Desuden har jeg også nutidige billeder fra Havnebanen her i Frashawn på "lager".
Desuden, hvad angår Frederikshavn Havnebane, bør du din hjemmeside måske skelne mellem:
- den afgrening, der nu om dage fører hen til Trafikhavnen (hvorfra du har et billede af Havnestationen), og som har sin egen overkørsel over Kragholmen
- den afgrening, som nu om dage fører hen til Silokaj, og som har sin egen overkørsel over Kragholmen, men hvor sporene på kajen nu er asfalteret over
- den afgrening, som nu om dage fører hen til Stena Scanrail og her afgrener i retning af Orskov/Oliepieren, og som har sin egen overkørsel over Kragholmen
- den gamle Havnebane, som førte fra Frederikshavn Gamle Station, ned til den gamle Havnestation, hvor der var afgreninger til slagteriet på havnen, og til Havnepladsen, som førte videre over til Silokaj og kulkajen

Hvad angår afgreningen mod Silokaj og kulkajen på Frederikshavn gamle Havnebane er der gode billeder herfra på Lokalhistorisk Arkiv på Bangsbo Museum her i Frashawn.
Næste gang, jeg er derude, kan jeg evt. gøre arkivaren - som også er interesseret i jernbaner - opmærksom på din flotte hjemmeside, og spørge om billedmateriale til den.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Frederikshavn og Aalborg havnebaner

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/1 2012, 15:11 (4516 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Kære Carsten

Jeg takker og også tak for gode idéer til strukturering af Frederikshavner-siden, der jo stadig er i opbygnings- og overvejelsesfasen.

Det er venligt af dig at tilbyde at fotografere eksisterende rester af Aalborg havnebane; men det er ikke nødvendigt, idet jeg fik fotograferet "det hele" i 2006 og 2011. Det er udelukkende prioritering, der gør, at billederne endnu ikke er lagt på www.havnebaner.dk

Til gengæld vil jeg være interesseret i dine billeder fra Frederikshavn "nuværende" havnebane(r).

PS: Havde du en dato for dine to billeder fra Aalborg?

Med venlig hilsen og endnu engang tak

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Frederikshavn og Aalborg havnebaner

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/1 2012, 15:39 (4516 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Jeg takker og også tak for gode idéer til strukturering af Frederikshavner-siden, der jo stadig er i opbygnings- og overvejelsesfasen.

Det er venligt af dig at tilbyde at fotografere eksisterende rester af Aalborg havnebane; men det er ikke nødvendigt, idet jeg fik fotograferet "det hele" i 2006 og 2011. Det er udelukkende prioritering, der gør, at billederne endnu ikke er lagt på www.havnebaner.dk

Fino :-)
Jeg glæder mig til at se resultatet.
Hvis du får brug for mine billeder i højere opløsning, så sig bare til.

Til gengæld vil jeg være interesseret i dine billeder fra Frederikshavn "nuværende" havnebane(r).

Dem vil jeg prøve at finde frem her i min jule-/nytårs-/læse-/eksamensferie.

PS: Havde du en dato for dine to billeder fra Aalborg?

Datoen er (som nævnt i det allerførste indlæg) den 1. april 2011.

Jeg lader høre fra mig, når jeg får gravet noget frem fra gemmerne.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Hist hvor sporet slår en bugt

af KimC, 31/12 2011, 09:35 (4519 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Rask

Vi er heller ikke i Randers - meeen du er "på sporet" af noget af det rigtige.


Hmmm, er gættelegen mon for svær for Jernbanen.dk's brave og ellers så gættefähige brugere ?.

Der findes jo mange krumme spor som er nedlagt.. (for sådan ser det jo ud)

På sporet af det rigtige, må det fortolkes som at "havnebane" er i den rigtige retning?

Kan jeg have ret i at sporet ikke tilhører/tilhørte BaneDanmark?

Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak