Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Billeder fra Frederikshavn Gl. Station

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 5/4 2011, 21:13 (4742 dage siden)

For en del år siden (i 1997) lavede jeg en udstilling til Frederikshavn Bibliotek om Frederikshavn Gl. Station i anledning af DSB's 150 års jubilæum.
Til det formål havde jeg igennem to år lavet nogle plancher og ikke mindst rentegnet de bygningstegninger, som forefandtes i byggesagsarkivet på Bangsbo Museet, sådan at de alle var i 1:87 - lige til at bygge en H0-udgave af stationen efter.
Jeg fik bygget modeller af enkelte af bygningerne dengang, blandt andet Det Sydlige Pakhus fra 1943 (tegnet af K. T. Seest), som der kan ses tegning og model af nedenfor (og der kan ses flere billeder af modellen her):

[image]

Dengang lykkedes det ikke at finde billeder af alle bygningerne, som viste dem i deres udseende fra stationens sidste år, og som jeg kunne sammenholde med de ikke-altid-helt nøjagtige originaltegninger.

Bl.a. manglede jeg (og mangler stadig) billeder - anno ca. 1970'erne og frem til stationens lukning - af bl.a.:
- hele hovedbygningens perronside
- gårdsiden af toiletbygningen ved sydenden af hovedbygningen
- den noget uskønne pølsevognstilbygning (fra 1970'erne) på hovedbygningens gadeside
- gårdrummet mellem remisen og smedien, som viser indgangsdøren til opholdsrummene i den kombinerede smedie, velfærds- og vandtårnsbygning syd for remisen, og som viser indgangsdøren og det store vindue i den vestlige ende af remisens sydgavl
- kedelbygningens vestlige facade med indgangsdør
- skurene, der var påbygget posthusets nordende
- indgangsdøren i huset for vognopsynet (som lå mellem toiletbygningen og Fiskepakhuset)
- brændstoftankene ved remisen
- nogle af de mindre bygninger, så som cykelskuret mellem huset for vognopsynet og Fiskepakhuset

Samt både billeder og tegning af lokomotivmesterboligen på Parallelvej.

Det er nemlig således, at jeg nu - 14 år senere - har fundet tegningerne frem igen, sådan at jeg kan få dem lavet helt færdige, så de kan overgives til Bangsbo Museet - og så jeg med tiden kan komme videre med at bygge flere af bygningerne i model til min (måske) kommende modeljernbane.

Så hvis nogen her på Jernbanen.dk gerne vil vise deres billeder fra Frederikshavn Gl. Station frem her i tråden, så ville jeg være meget taknemmelig.
Alle mulige og umulige slags billeder, uanset årstal, fra Frederikshavn Gl. Station har interesse - det samme gælder billeder fra Havnestationen (den gamle havnestation ved færgeterminalen) - og i begge tilfælde også gerne materielbilleder, hvor man måske lige kunne være heldig at skimte detaljer på bygninger og faste anlæg.
På forhånd tak.


(PS. Påstanden på Jernbanemuseets hjemmeside om, at damplokomotiverne forsynedes med vand fra en cisterne i remisen "holder ikke vand", idet den befandt sig i den kombinerede smedie, velfærds- og vandtårnsbygning syd for remisen).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak