Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro (Generelt)

af Lars Kongshøj, 25/8 2012, 16:50 (4282 dage siden)

To spor. Er på vej ud at købe ind, men se det selv.

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af andersj, Aalborg, 25/8 2012, 17:29 (4282 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det er egentligt sjovt at Lillebælts- og Storstrømsbroen er bygget nogenlunde samtidig, men holdbarheden af de valgte løsninger vidt forskellige. Det blev sagt i DR's program "Kyst til kyst" at Den Gamle Lillebæltsbro stadig har næsten 100 år endnu i sig.

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Erik Olsen, 25/8 2012, 18:45 (4282 dage siden) @ andersj

Det er egentligt sjovt at Lillebælts- og Storstrømsbroen er bygget nogenlunde samtidig, men holdbarheden af de valgte løsninger vidt forskellige. Det blev sagt i DR's program "Kyst til kyst" at Den Gamle Lillebæltsbro stadig har næsten 100 år endnu i sig.

Konstruktionerne er også væsentligt forskellige. Konstruktionen af Storstrømsbroen var dengang relativt uprøvet. Senere ville man næppe have valgt løsningen med svævefag i pladedragerne som den blev konstrueret og udført.

Avatar

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Erik H, Frederikssund, 25/8 2012, 21:28 (4282 dage siden) @ andersj

Jeg har ikke forstand på hvilke brokonstruktioner der "har længst holdbard", men vil bare sige at jeg personlig synes at Storestrømsbroen, langt over går Den Gamle Lillebæltsbro, hvad angår udseendet. Lillebæltsbroen virker alt for bastant, men hver sin smag.

God weekend derude

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Ny Storstrømsbro er på finansloven for 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/8 2012, 10:05 (4281 dage siden) @ Anders Madsen

Den nye bro er også omtalt i Folketidende:

http://folketidende.dk/artikel/ny-storstr%C3%B8msbro-er-p%C3%A5-finansloven-0

Jeg overså i første omgang Anders' glimrende link. Men det er jo positiv læsning. Regeringen foreslår på mandag, at der afsættes 3,9 milliarder kr. til en helt ny Storstrømsforbindelse med to jernbanespor (200 km/t), to vejbaner og cykelsti. Og med de meldinger, der indtil nu er kommet fra trafikordførerne, ser beslutningen ud til at være rykket nærmere. Meget nærmere.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Link til en anden version af Ritzau-teksten, hvor de 200 km/t er nævnt:

http://www.nordjyske.dk/nyheder/ny-storstroemsbro-er-paa-finansloven/1630449d-9e22-45d3...

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Woodi, 25/8 2012, 22:31 (4282 dage siden) @ Erik H

Storstrømsbroen blev bygget af engelsk arbejdskraft og meget af stålet vidst nok også af engelsk oprindelse og begge dele var p.t. vidst nok ikke det bedste man kunne opdrive på dette tidspunkt.

Den nye bro er der også noget jeg også er lidt undrende over for, for godt nok skal den kunne klare 9 tons/meter (den gamle 6 T/M) - men den nye skal også kunne klare op til 200 Km/t, hvilket nok aldrig bliver til noget, da togene umiddelbart derefter skal igennem et skarpt sving på Masnedø og derefter igen forcere en bette klapbro (Masnedsund broen)og umiddelbar derefter tilstøder strækningen ind gennem Vordingborg St. - ellers må man de både lave klapbroen om og derefter omlægge sporene Vest om Vordingborg. :-|

--
[image]

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Fysikeren, 25/8 2012, 22:42 (4282 dage siden) @ Woodi

Skarpe sving på Masnedsø? Ikke den nye bro i givet fald, da den skal gå i en blød bue vest for den nuværende bro. Dens nordlige landfæstning vil ske syd for klapbroen, så de skarpe sving på Masnedsø undgås.

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Lars Kongshøj, 25/8 2012, 23:53 (4282 dage siden) @ Fysikeren

Tak for dit link. Jeg fatter ikke at den eksisterende bro skal rives ned, den er god at have i baghånden. Det kost også skatteyderne aht at rive den ned. Men BanenedlæggelsesDanmark har talt igen.

Mvh. Lars

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Fysikeren, 26/8 2012, 00:46 (4282 dage siden) @ Lars Kongshøj

Broen vil koste noget at vedligeholde, hvis den bliver stående. Man vil jo ikke have, at den styrter sammen, trods alt.

Så spørgsmålet er, om det kan betale sig med en bro, der reelt ikke vil blive brugt, næppe kan bruges i nødstilfælde, slet ikke for tog. Dertil kommer, at jernet må have en skrotværdi.

Derudover synes jeg det er lidt plat at tale om BanenedlæggelsesDanmark når de netop arbejder for en ny bro som en del af en opgradering af jernbanen. Det her svarer jo til, at man ved en baneforlægning river sporet i det gamle tracé op.

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Lars Kongshøj, 26/8 2012, 01:12 (4282 dage siden) @ Fysikeren

Broen vil koste noget at vedligeholde, hvis den bliver stående. Man vil jo ikke have, at den styrter sammen, trods alt.

Godt, du kalder dig fysikeren, så kalder jeg mig "Matematikeren". Jeg kan ikke se nogen rimelig grund til at broen skulle styrte sammen ved rimelig brug.

Så spørgsmålet er, om det kan betale sig med en bro, der reelt ikke vil blive brugt, næppe kan bruges i nødstilfælde, slet ikke for tog. Dertil kommer, at jernet må have en skrotværdi.

Det et vist mere end en overdrivelse - kan det uddybes?

Derudover synes jeg det er lidt plat at tale om BanenedlæggelsesDanmark når de netop arbejder for en ny bro som en del af en opgradering af jernbanen. Det her svarer jo til, at man ved en baneforlægning river sporet i det gamle tracé op.

Ikke helt. Det er en større infrastruktur man river ned her for en stor udgift, selv om man ikke har penge til det (ja, jeg ved godt at der er politik ind over).

Hvis du er uenig: har vi ikke set Løgstør, Grindsted, og Tønder-Tinglev lukket, selv om der var mindre operatører, der gerne ville køre?

Mvh. Lars

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Fysikeren, 26/8 2012, 01:35 (4282 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvis du vil bevare Storstrømsbroen, må du påregne, at der løber nogle vedligeholdelsesomkostninger på den. Broens overdel er lavet af jern, såvidt jeg kan læse mig til, og dette materiale kræver noget vedligeholdelse. En vedligeholdelse man naturligvis skal ofre på en bro i drift eller hvis du vil beholde den som kulturminde. Jeg er ikke økonom eller ingeniør, og har ingen idé om hvad broen vil koste i vedligeholdelse, hvis den bare står der, hhv. hvad det vil koste at rive den ned. Jeg tvivler dog på, at broen uden en passende mængde vedligeholdelse på nogen måde giver mening at beholde som noget der er godt at have i baghånden. Men er beregningerne til fordel for at lade den stå, så er det fint med mig :)

Vi snakker om, at man hvis man bygger en ny bro, så skal infrastrukturen på den vestlige den af Masnedsø ændres så meget, at en omlægning af banen til den gamle bro vil koste en del, både tid og penge. Samtidigt ville broen i mellemtiden skulle vedligeholdes tilstrækkeligt til, at man ville kunne genopruste den til togtrafik. Vejtrafikken ville jo kunne ledes over Farøbroerne, så her er den ikke så nødvendig. At have den i baghånden, tja, jeg tror pengene kan bruges bedre.

Omkring de nedlagte godsbaner: Her er der vist andet end økonomi i det. Grindstedbanen har langt fra hele vejen haft banevenlige lokalpolitikere, der gerne så banen område byudviklet (vist især i Agerbæk). Det er dog relativt velkendt, at BaneDanmark i en årrække ikke har fået alt for mange penge til vedligeholdelse (blevet meget bedre på det sidste dog), og her har man naturligvis måttet prioritere, og godsbaner med enkelte godstog får en prioritering derefter.

BaneDanmark er som institution naturligvis ikke interesseret i at nedlægge sig selv, men må prioriterer de ressourcer de har. Personligt synes jeg godt, at man i udgangspunktet kan lade tidligere baner lægge ubrugt hen, og spare udgifterne til at rive dem op. At man rev Slagelse-Næstved op synes jeg var lidt dumt, sporet skadede vist ingen.

Jeg opponerer bare imod den stemning der til tider er, at hvis man et givent sted bygger to nye spor og river et op, så er det en skandale og forringelse osv., med et fokus udelukkende på det spor der rives op.

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Lars Kongshøj, 26/8 2012, 01:53 (4282 dage siden) @ Fysikeren

Hvis du vil bevare Storstrømsbroen, må du påregne, at der løber nogle vedligeholdelsesomkostninger på den. Broens overdel er lavet af jern, såvidt jeg kan læse mig til, og dette materiale kræver noget vedligeholdelse. En vedligeholdelse man naturligvis skal ofre på en bro i drift eller hvis du vil beholde den som kulturminde. Jeg er ikke økonom eller ingeniør, og har ingen idé om hvad broen vil koste i vedligeholdelse, hvis den bare står der, hhv. hvad det vil koste at rive den ned. Jeg tvivler dog på, at broen uden en passende mængde vedligeholdelse på nogen måde giver mening at beholde som noget der er godt at have i baghånden. Men er beregningerne til fordel for at lade den stå, så er det fint med mig :)


Lad lortet stå, man kan få brug for det i en nødsituation.

Vi snakker om, at man hvis man bygger en ny bro, så skal infrastrukturen på den vestlige den af Masnedsø ændres så meget, at en omlægning af banen til den gamle bro vil koste en del, både tid og penge. Samtidigt ville broen i mellemtiden skulle vedligeholdes tilstrækkeligt til, at man ville kunne genopruste den til togtrafik. Vejtrafikken ville jo kunne ledes over Farøbroerne, så her er den ikke så nødvendig. At have den i baghånden, tja, jeg tror pengene kan bruges bedre.

Hvad koster det at anlægge et nødspor ift. at rive broen ned.

Omkring de nedlagte godsbaner: Her er der vist andet end økonomi i det. Grindstedbanen har langt fra hele vejen haft banevenlige lokalpolitikere, der gerne så banen område byudviklet (vist især i Agerbæk). Det er dog relativt velkendt, at BaneDanmark i en årrække ikke har fået alt for mange penge til vedligeholdelse (blevet meget bedre på det sidste dog), og her har man naturligvis måttet prioritere, og godsbaner med enkelte godstog får en prioritering derefter.

Jeg fornemmer en vis sarkasme her. hvis jeg har misforstået, ret mig. Men at BaneDK er udsultet kan vi vist takke Fogh for.

BaneDanmark er som institution naturligvis ikke interesseret i at nedlægge sig selv, men må prioriterer de ressourcer de har. Personligt synes jeg godt, at man i udgangspunktet kan lade tidligere baner lægge ubrugt hen, og spare udgifterne til at rive dem op. At man rev Slagelse-Næstved op synes jeg var lidt dumt, sporet skadede vist ingen.

Enig.

Jeg opponerer bare imod den stemning der til tider er, at hvis man et givent sted bygger to nye spor og river et op, så er det en skandale og forringelse osv., med et fokus udelukkende på det spor der rives op.

Overhovedet ikke. Jeg har boet i Holland og var glad for at når toget fra Utrecht til Amsterdam ikke kunne komme frem, var der alternative ruter.

Mvh Lars

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Woodi, 26/8 2012, 01:13 (4282 dage siden) @ Fysikeren

Som jeg har forstået det, så ønsker hverken Vejdirektoratet og BaneDK, at bruge ret mange flere midler mere på den gamle bro og desuden er synergien med de overførte fremadrettede bremsevirkninger vidst nok ved at nærme sig max i belastninger med godstog over 1400 tons, så uanset hvad, så er det fint at politikerne vælger nyopfør end bevaring, da der kan hentes enormt mange summer i EU fonden for egnsudvikling og i henhold til TEN-T aftalerne om interoperativitet.

--
[image]

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Lars Kongshøj, 26/8 2012, 01:40 (4282 dage siden) @ Woodi

Som jeg har forstået det, så ønsker hverken Vejdirektoratet og BaneDK, at bruge ret mange flere midler mere på den gamle bro og desuden er synergien med de overførte fremadrettede bremsevirkninger vidst nok ved at nærme sig max i belastninger med godstog over 1400 tons, så uanset hvad, så er det fint at politikerne vælger nyopfør end bevaring, da der kan hentes enormt mange summer i EU fonden for egnsudvikling og i henhold til TEN-T aftalerne om interoperativitet.

Nu har man vist ikke brugt væsentligt med penge i ~100 år. Så Hvorfor ikke have penge til at holde den i reserve. Man har åbenbart flere penge til at rive jernbaner ned end til at holde dem ved lige.

Mvh. Lars

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Woodi, 26/8 2012, 02:00 (4282 dage siden) @ Lars Kongshøj

Nu har man vist ikke brugt væsentligt med penge i ~100 år. Så Hvorfor ikke have penge til at holde den i reserve. Man har åbenbart flere penge til at rive jernbaner ned end til at holde dem ved lige.

Mvh. Lars

Tiden har desværre indhentet denne enkeltsporede bro og desværre også tiden på råjernet, det jo næsten ikke andet end rent jernmalm og uden jernoxider og kulstoffer - kort sagt, det er pulver der bliver holdt sammen med galvafroid, den vil ikke holde 10 år mere.

--
[image]

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Lars Kongshøj, 26/8 2012, 02:03 (4282 dage siden) @ Woodi

Nu har man vist ikke brugt væsentligt med penge i ~100 år. Så Hvorfor ikke have penge til at holde den i reserve. Man har åbenbart flere penge til at rive jernbaner ned end til at holde dem ved lige.

Mvh. Lars


Tiden har desværre indhentet denne enkeltsporede bro og desværre også tiden på råjernet, det jo næsten ikke andet end rent jernmalm og uden jernoxider og kulstoffer - kort sagt, det er pulver der bliver holdt sammen med galvafroid, den vil ikke holde 10 år mere.

Nu er jeg matematiker, ikke ingeneiør. Jeg er sikker på at man stadig kan liste over om 10 år.

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Sydbanen, Sydsjælland, 26/8 2012, 02:54 (4281 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars. At beholde storstrømsbroen, vil være urentabelt, pga den i forvejen er i ringe stand og der skal hvert år bruges x antal kr. Per år på renovering.
Det ville svare til at beholde og renovere storebæltsfærgerne og landanlæggende, hvis vi skulle få brug for det en dag, det ville heller aldrig svare sig...

--
Mvh Mikkel

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af UTJ, 26/8 2012, 07:19 (4281 dage siden) @ Sydbanen

Hej Lars. At beholde storstrømsbroen, vil være urentabelt, pga den i forvejen er i ringe stand og der skal hvert år bruges x antal kr. Per år på renovering.
Det ville svare til at beholde og renovere storebæltsfærgerne og landanlæggende, hvis vi skulle få brug for det en dag, det ville heller aldrig svare sig...

Selve broen er vist ikke i ringe stand, udover revnedannelserne der svækker konstruktionen og muligvis piller, der er underdimensionerede til den tungere trafik. Dermed er det konstruktionen som udgør det primære problem. Vejbanen og vejbanens fundament er ikke vedligeholdt i mange år og det kan konstateres ved at tage en tur over i bil, på cykel eller til fods. Brodragerne er blevet malet med jævne mellemrum, men det har ikke forhindret revnerne, som jo også kan opstå igen efter en gennemrenovering. Nej riv den gamle bro ned. Det vil være helt i Engelunds ingeniørånd, for bygværket (Storstrømsbroen) er skabt til at blive brugt og samtidig at se ganske nydeligt ud. En "bevaring" af broen vil koste flere mio. kr. årligt (som skal komme et sted fra, fx anden banevedligeholdelse9.

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Lars Kongshøj, 26/8 2012, 14:23 (4281 dage siden) @ UTJ

Hej Lars. At beholde storstrømsbroen, vil være urentabelt, pga den i forvejen er i ringe stand og der skal hvert år bruges x antal kr. Per år på renovering.
Det ville svare til at beholde og renovere storebæltsfærgerne og landanlæggende, hvis vi skulle få brug for det en dag, det ville heller aldrig svare sig...


Selve broen er vist ikke i ringe stand, udover revnedannelserne der svækker konstruktionen og muligvis piller, der er underdimensionerede til den tungere trafik. Dermed er det konstruktionen som udgør det primære problem. Vejbanen og vejbanens fundament er ikke vedligeholdt i mange år og det kan konstateres ved at tage en tur over i bil, på cykel eller til fods. Brodragerne er blevet malet med jævne mellemrum, men det har ikke forhindret revnerne, som jo også kan opstå igen efter en gennemrenovering. Nej riv den gamle bro ned. Det vil være helt i Engelunds ingeniørånd, for bygværket (Storstrømsbroen) er skabt til at blive brugt og samtidig at se ganske nydeligt ud. En "bevaring" af broen vil koste flere mio. kr. årligt (som skal komme et sted fra, fx anden banevedligeholdelse9.

Og hvilket af dette forhindrer at broen lukkes for lastvognstog og nødåbnes for tog ved 20 km/t i nødsituationer?

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Sydbanen, Sydsjælland, 26/8 2012, 14:31 (4281 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det vil stadig kræve en masse millioner om året. Vi har jo heller ikke en nødløsning til tog for storebæltsforbindelsen.

--
Mvh Mikkel

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Lars Kongshøj, 26/8 2012, 14:37 (4281 dage siden) @ Sydbanen

Det vil stadig kræve en masse millioner om året.

Til hvad? Jeg ved godt at BanenedlæggelseDK kun vil have strækninger med 200+, men det kan sagtens lade sig gøre at køre igennem med 20 eller meget mere hvis hovedbroen er påsejlet.

Vi har jo heller ikke en nødløsning til tog for storebæltsforbindelsen.

Næ, og det har vist givet problemer hvis ikke jeg er blevet senildement.

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Allan Eriksen, 26/8 2012, 15:42 (4281 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det vil sige, for at helgardere så skal Banedanmark have færger og færgehavne klar. til hvis der opstår en nødsituation.Både ved storebælt og storstrømmen.(incl Fehmarn sund)

Venlig hilsen og god søndag

Allan

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af andersj, Aalborg, 26/8 2012, 18:46 (4281 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det vil stadig kræve en masse millioner om året.


Til hvad? Jeg ved godt at BanenedlæggelseDK kun vil have strækninger med 200+, men det kan sagtens lade sig gøre at køre igennem med 20 eller meget mere hvis hovedbroen er påsejlet.

Vi har jo heller ikke en nødløsning til tog for storebæltsforbindelsen.


Næ, og det har vist givet problemer hvis ikke jeg er blevet senildement.

For de penge det vil koste at opretholde den gamle bro, kan DSB fragte passagerer over Farøsundbroen i limousiner ved en evt. lukning. Godstog kan ledes over Storebælt.

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Søren Jakobsen, Randers, 26/8 2012, 19:24 (4281 dage siden) @ andersj

For de penge det vil koste at opretholde den gamle bro, kan DSB fragte passagerer over Farøsundbroen i limousiner ved en evt. lukning.

Haha, spot on :-P

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Casper @, 27/8 2012, 19:06 (4280 dage siden) @ andersj

For de penge det vil koste at opretholde den gamle bro, kan DSB fragte passagerer over Farøsundbroen i limousiner ved en evt. lukning. Godstog kan ledes over Storebælt.

Måske limousiner med champagne. Der er parallelle løsninger for både passagerer og gods. Så en fjerde mulighed er slet ikke nødvendig. Den nye bro bliver vel meget høj, så påsejling er ikke så sandsynlig. Derimod har Masnedsundbroen (eller hedder den Masnedøbroen) været påsejlet, der er vist mere trafik og strøm inde ved Vordingborg havn.

Jeg tror man ville rive den gamle bro ned i ethvert land. Prisen på skrotjern er vel ikke helt ringe. Banearealerne, som fylder en del på Masnedø, kan sælges til byggegrunde, dæmningen skal nok flades lidt ud, men udsigten er fin.

Til gengæld ville man i mange lande lade en ubrugt jernbanelinje ligge, i modsætning til Danmark. Det virker som om man er totalt hysterisk med at fjerne gamle huse og gamle skinner i Danmark. Og ofte lader man begge dele forfalde med vilje, så det bliver nemmere at få lov til at rive huset ned og rive skinnerne op.

Det undrer også lidt, at man kun vil opgradere Sydbanen til 160 km/t, men den nye Storstrømsbro skal være til 200 km/t. Det er godt nok at man er fremsynet, men har man en samlet plan, eller ender man med små 200-stumper på en 160-strækning?

Det har ellers tidligere været fremme at en egentlig højhastighedsbane ville kræve en helt ny bane f.eks. via Køge, Sydmotorvejen og Farø eller lignende. Måske vil den kunne tilsluttes nord for Vordingborg by, i så fald ville der kun mangle en ombygning af Vordingborg st. En ny/udvidet Masnedsundbro er allerede en del af Femer-opgraderingen.

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Allan Eriksen, 27/8 2012, 19:25 (4280 dage siden) @ Casper

En egentlig højhastighedsbane ville nok ikke betjene Vordingborg, ikke for at forklejne dem der bor i Vordingborg, men hvis man skal køre med høj hastighed skal der nok helst være et stykke mellem stationerne. Se f.eks i Spanien, der er der ikke ret mange stationer mellem Madrid og Sevilla og i Tyskland der stoppper man ikke mellem Hannover og Göttingen så Vordingborg ville nok ikke blive tilfældet.

Venlig hilsen

Allan

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Georg Schmidt, 27/8 2012, 20:58 (4280 dage siden) @ Allan Eriksen

En ny højhastigsforbindelse mellem Sverige og Tyskland vil nok kun standse et sted i Danmark, nemlig Kastrup og måske Høje Tåstrup, hvis det skulle blive nødvensigt at omlede via Roskilde. Jeg synes det er fint med 200 km/t over Storstrømsbroen, men hvis man alligevel skal ned at holde i kø ved enkeltsporet ved Fehmarnsund eller Lübeck. kan der nok også blive tid at holde i Vordingborg.:-D

Er man så uheldig at skulle fra København til Berlin og ikke til Bonn er det spændende hvor toget drejer til venstre, men det bliver nok i Büchen, hvis man da ikke skal omvejen helt ind til Hamburg og rebroussere.:-(

Det virker som om danske politikere ikke har opdaget, at det altså er i Berlin det forgår nu om stunder. Man kunne bore en tunnel til England så hvorfor ikke til Rostock.;-)

Tyskerne har sikkert ikke lyst til at ofre mange penge på forbindelsen (Flemming Hansen har nok lovet at betale det hele) til Fehmarn og den svenske eksport kører jo også udmærket over Padborg.;-)

[image]
13.04.1973:-D

Hilsen Georg

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Allan Eriksen, 27/8 2012, 21:55 (4280 dage siden) @ Georg Schmidt

I må rette mig, hvis jeg nu skriver noget forkert. Jeg synes jeg har forstået at tyskerne vil lave dobbeltspor i fremtiden hvor der nu er enkeltsporet, på stykket fra Puttgarden til lidt nord for Lübeck, men det er ikke sikkert de er færdige til det tidspunkt når den faste forbindelse er etableret. Jeg har dog ikke hørt om den nuværende bro mellem Fehmarn og fastlandet også bliver dobbeltsporet eller om den fortsætter som enkeltspor på det lille stykke.

Jeg vil ikke sige at jeg er 100% for en højhastighedsbane, men en bane hvor man kan køre 200km/t vil dog også give noget i forhold til idag, skulle der være nogle steder man ikke kan køre 200 så syntes jeg at så hurtigt som muligt, også ville være en forbedring i forhold til idag.

Men det er rigtigt at man ikke orienterer sig mod Berlin på denne måde,det er som om man stadig siger det er mod Hamburg man skal, evt en løsning der inddraget Lübeck Büchen er nok det der skal til, men hvordan det skal løses, kan jeg ikke lige gennemskue, jeg tror tyskerne slår baglæns saltomortale hvis de skal lave flere højhastighedsbaner end de har planlagt.

Venlig hilsen

Allan

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Allan Eriksen, 27/8 2012, 22:02 (4280 dage siden) @ Georg Schmidt

Georg det dejlige billede du har af toget mod DDR er det et af de interzonetog der i sin tid kørte fra Hamburg eller var det Lübeck hvor de kørte mod Rostock og Stralsund.

Jeg kan huske at jeg i 1968/1969 var en uge i Hamburg og syntes jeg mindes 01 eller 03 på de interzonetog der kørte den vej.

Venlig hilsen

Allan

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Georg Schmidt, 27/8 2012, 23:48 (4280 dage siden) @ Allan Eriksen
redigeret af Georg Schmidt, 28/8 2012, 00:13

Hej Allan
Toget er D 165 Hmb Altona afg 16.53 ank Bln Zoo 21.47 med maskinskift i Wittenberge. Lokomotivet er en 01.5 (ombygget 01 med oliefyring) som 01 0502 på billedet herunder. Der var 14 minutters ophold i Büchen så det var muligt at komme ud og fotografere skiltet. På DDR-siden hed grænsestsionen Schwanheide og der var der kun 5 minutters ophold og ingen skilte der reklamerede om BRD.:-D Grænsestationen ind i Westberlin hed Griebnitzsee tæt på Wannsee, i Drehscheibe historiske forum var der for nogle dage siden billeder taget fra den amerikanske sektor hen mod hullet hvor sporene gik igennem.
[image]
Kort efter Büchen så der sådan ud, hegnet er heldigvis fortid.
[image]
Lokomotibverne som i begyndelsen af 70'erne fremførte interzonetogene mellem Hamburg og Berlin var type 01.5 stationeret i Wittenberge. 01 0502 er ombygget fra den tidligere 01 157 af Raw Meiningen i 1962 først til kul fra 1966 med oliefyring, billedet af 502 er taget 1971 i den gamle hal på Altona. Vi kommer noget rundt med den Storstrømsbro, men der er nok plads til sidespring.:-D
Hilsen Georg

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Allan Eriksen, 28/8 2012, 06:45 (4279 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak Georg rigtig gode billeder fra dig, Jeg havde ikke engang selv billede af den gamle hal i Hmb Altona, selvom jeg var i Hamburg 1968 - 1969 men jeg kan svagt huske den.

Men apropos den nye Storstrømsbroen der skrev ingeniøren at der er nogen fra politisk side der kan sætte en kæåp i hjulet, men det håber jeg da ikke er tilfældet, ellers kan man godt begynde at sejle flere færger mellem Sverige og Tyskland udenom Danmark.

Det er da rigtig nok vi kan stadig køre gods over Padborg så sparer vi måske udgiften til en fast forbindelse til Tyskland.

Venlig hilsen


Allan

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af steenth, 27/8 2012, 20:13 (4280 dage siden) @ Casper

Jeg tror man ville rive den gamle bro ned i ethvert land. Prisen på skrotjern er vel ikke helt ringe. Banearealerne, som fylder en del på Masnedø, kan sælges til byggegrunde, dæmningen skal nok flades lidt ud, men udsigten er fin.

Man vil nok ikke bebygge de arealer på Masnedø.


Til gengæld ville man i mange lande lade en ubrugt jernbanelinje ligge, i modsætning til Danmark. Det virker som om man er totalt hysterisk med at fjerne gamle huse og gamle skinner i Danmark. Og ofte lader man begge dele forfalde med vilje, så det bliver nemmere at få lov til at rive huset ned og rive skinnerne op.

Det undrer også lidt, at man kun vil opgradere Sydbanen til 160 km/t, men den nye Storstrømsbro skal være til 200 km/t. Det er godt nok at man er fremsynet, men har man en samlet plan, eller ender man med små 200-stumper på en 160-strækning?

En af de understøtte alternativer ved opgradering af Sydbanen er 200 km/t - så det giver god mening at bygge en ny bro til det.

Det har ellers tidligere været fremme at en egentlig højhastighedsbane ville kræve en helt ny bane f.eks. via Køge, Sydmotorvejen og Farø eller lignende. Måske vil den kunne tilsluttes nord for Vordingborg by, i så fald ville der kun mangle en ombygning af Vordingborg st. En ny/udvidet Masnedsundbro er allerede en del af Femer-opgraderingen.

En mere direkte højhastighedsbane fra Køge til Rødby har lange udsigter og nok gå via Fanøbroerne. Men det er stadig meget løse planer.

MVh
Steen

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Troldhøj, 27/8 2012, 20:22 (4280 dage siden) @ steenth

En mere direkte højhastighedsbane fra Køge til Rødby har lange udsigter og nok gå via Fanøbroerne. Men det er stadig meget løse planer.

Lad os da håbe for Esbjergenserne at det bliver ved det :-)
Hvis de tænker lidt mere over det, kan de nok finde en endnu mere direkte rute ;-)

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Søren Jakobsen, Randers, 26/8 2012, 14:38 (4281 dage siden) @ Lars Kongshøj

Og hvilket af dette forhindrer at broen lukkes for lastvognstog og nødåbnes for tog ved 20 km/t i nødsituationer?

DU ævler, hvorfor bruge millioner om året på en bro, til brug for nødsituationer, der med al sandsyndlighed ikke kommer?

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Sydbanen, Sydsjælland, 26/8 2012, 16:02 (4281 dage siden) @ Søren Jakobsen

Der har endnu ikke været brug for en nødløsning til tog på storebælt i længere tid.
Og hvis Storstrømsbroen skal holdes så evt 20 km/t kan foregår koster det stadig kassen i renovering om året. Du skal huske at broen jo ikke bare kan stå for sig selv uden at ruste op.

--
Mvh Mikkel

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Winther, Karlskov, 26/8 2012, 17:16 (4281 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej
Den har været lukket for tung trafik over 10 tons siden Farø bren åbnede.
Dog har lokale vognmænd muglighed for at søge dispensation hos politiet / vejdirektoratet til lokale transporter mellem Vordingborg og Urehoved.
Mvh
Bent

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Lars Kongshøj, 27/8 2012, 08:05 (4280 dage siden) @ Lars Kongshøj

Ja, det fik så en masse nedladende kommentarer at jeg ikke synes at der skal bruges penge på at rive broen ned. Broen passer nok sig selv, hvis den ikke bruges. For min skyld kan man lade den stå som cyklistbro, cyklister kan vist ikke køre over Farøbroen. Man kunne også bruge den ved særkørsler med tog. Fx ved jeg at der holdes en "garagerock"-festival på Masnedø hvert andet år. Hvorfor skal de køre derned i lejede busser, når de lige så godt kunne få DSB til at forlænge et par Vordingborg-tog?

Mvh. Lars

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af L.H. Jensen, 27/8 2012, 10:42 (4280 dage siden) @ Lars Kongshøj

Ja, det fik så en masse nedladende kommentarer at jeg ikke synes at der skal bruges penge på at rive broen ned. Broen passer nok sig selv, hvis den ikke bruges. For min skyld kan man lade den stå som cyklistbro, cyklister kan vist ikke køre over Farøbroen. Man kunne også bruge den ved særkørsler med tog. Fx ved jeg at der holdes en "garagerock"-festival på Masnedø hvert andet år. Hvorfor skal de køre derned i lejede busser, når de lige så godt kunne få DSB til at forlænge et par Vordingborg-tog?

Mvh. Lars

Kære Lars K!
Du har mange gode indlæg her i dette forum, men i denne sag afslører du en grænseløs mangel på realitetssans hhv. faktuel viden om bl.a. jernbanedrift. Stop nu, inden du gør dig selv helt til grin ...!
(dette skal opfattes som en helt igennem venlig ment opfordring)
Mvh
LHJ

låst
2753 visninger

Lige nu på DR Update: Ny Storstrømsbro

af Niels Bak, 28/8 2012, 11:41 (4279 dage siden) @ Woodi

Storstrømsbroen blev bygget af engelsk arbejdskraft og meget af stålet vidst nok også af engelsk oprindelse og begge dele var p.t. vidst nok ikke det bedste man kunne opdrive på dette tidspunkt.

Så vidt jeg ved blev stålkonstruktionen og det engelske stål valgt af handelspolitiske grunde. Man var midt under verdenskrisen, og de fleste lande havde reguleret deres samhandel stærkt, så man kunne kunne eksportere varer, hvis man importerede noget af samme værdi. Det havde ramt landbruget hårdt, der var helt afhængig af eksporten til især Storbritannien.

Så på sin vis kan man sige, at Storstømsbroen er bygget af bacon - og det har altså vist sig ikke at være den mest holdbare løsning i længden :-D

ContecRail
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak