Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"daddelæskedesign" mm (Generelt)

af gamle ole, 18/2 2013, 14:55 (4103 dage siden)

Jeg kender ikke så meget til daddelæskerne da vi jo af gode grunde ikke så dem i Nordsjælland, men nåede da at køre med dem en gang omkring 70 på HTJ.
Udfra fotos mm, er det rigtig at der var 2 (hoved)typer i hvertfald med forskellige frontdesign og lygter, og var der andre typer/forskelle? Var der noget med længden af vognen, og at de ikke indbyrdes kunne sammenkobles på tværs af typer?
Til gengæld så jeg for mig noget helt nyt, nemlig sammenkobling af dansk skinnebus motorvogn og svensk bivogn (daddel). Var den slags alnindeligt udbredt, og havde man i så fald samme koblingssystem mm?


Hilsen Ole

"daddelæskedesign" mm

af Jens Møller, København S, 18/2 2013, 15:54 (4103 dage siden) @ gamle ole

I stedet for blot at kaste et sådant spørgsmål ud, som ikke kan besvares kort, bør du enten anskaffe eller låne bogen Motormateriel 3 fra Banebøger, som omhandler både danske og svenske skinnebusser. I denne fremragende bog vil du virkelig kunne få fyldestgørende svar på alle dine spørgsmål.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

"daddelæskedesign" mm

af gamle ole, 18/2 2013, 16:20 (4103 dage siden) @ Jens Møller

Jo tak. Og den har jeg netop arvet, og det var der inspirationen kom fra. Har ikke nærlæst den endnu, men ville først forespørge om spørgsmålene havde sin gang på jorden.;-)


Ole

"daddelæskedesign" mm

af gamle ole, 19/2 2013, 14:55 (4102 dage siden) @ Niels Munch

-og du har- som sædvanlig- ret, Niels, men nu er jeg blevet klogere efter bl.a. at have arvet mm-3 (2 MIN. STILHED!).
Designet er der styr nu, tror jeg:
1 De "små/gamle/TGOJ
2 De nye/store/SJ.
Alle i 1 kunne kobles til de danske slkinnebusser (samme kobling)
2 Kunne ikke kobles med 1 (?) (og dermed ej heller dk-skinnebusser)
Forblev det sådan forever på samtlige privatbaner der fik daddelæsker, altså af de 2 hovedtyper aldrig kunne kobles sammen, men måtte køres isoleret?
Det ¨må være det sidste spørgsmål der er lidt uklart.:-P


Hilsen Ole

"daddelæskedesign" mm

af OJK37, 19/2 2013, 15:07 (4102 dage siden) @ gamle ole

Forslag til supplerende "skinnebuslæsestof":
[image]
[image]
Ole-Jørn

"daddelæskedesign" mm

af Niels Munch, 19/2 2013, 15:22 (4102 dage siden) @ gamle ole

De motorvogne, du kalder "de små" (Y4-typen), blev dels anskaffet fra TGOJ, dels fra SJ.

Dem fra TGOJ havde "dansk skinnebuskobling".

Dem fra SJ havde samme type kobling som de større/nyere skinnebusser af Y6-typen, hvoraf alle blev anskaffet fra SJ.

OHJ ombyggede selv 3 TGOJ styre-/bivogne, så de kunne kobles med Y6-typen.

Kilde: Erik Forss "Svenska Motorvagnsfordon i Danmark", Svenska Motorvagnsklubben og Frank Stenvall 1988 (ISBN 91-87612-00-3).

M.v.h.
Niels

"daddelæskedesign" mm

af gamle ole, 19/2 2013, 15:31 (4102 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels. Fin oversigt. Så skulle det jo være på plads.
(Var så heldig at arve ca 3m jernbanelitt. herunder mm1-7, hvilket unægtelig er rart når man har det handicap iikke at have alle de rigtige bøger der jo koster en bondegård):-D

hilsen Ole

"daddelæskedesign" mm

af Poul Andersen, 19/2 2013, 15:52 (4102 dage siden) @ Niels Munch

De motorvogne, du kalder "de små" (Y4-typen), blev dels anskaffet fra TGOJ, dels fra SJ.

Dem fra TGOJ havde "dansk skinnebuskobling".

Dem fra SJ havde samme type kobling som de større/nyere skinnebusser af Y6-typen, hvoraf alle blev anskaffet fra SJ.

OHJ ombyggede selv 3 TGOJ styre-/bivogne, så de kunne kobles med Y6-typen.

Kilde: Erik Forss "Svenska Motorvagnsfordon i Danmark", Svenska Motorvagnsklubben og Frank Stenvall 1988 (ISBN 91-87612-00-3).

M.v.h.
Niels

På HTJ/OHJ´s SJ materiel af Y4 og Y6-typen overførte man den elektriske del via multiplekablet, idet man på Y6-typen havde afmonteret den elektriske del af koblingen som var monteret øverst på selve koblingen.

På Vestbanen, brugte vi til gengæld altid "fuld sammenkobling". Hvis der opstod fejl i den elektriske del, blev multiplekablet monteret og toget kørte videre uden problemer.

Uanset de tidligere SJ-skinnebusser havde nogle år på bagen, var det meget mere tekniske og robuste køretøjer, end de Scandia-skinnebusser de afløste.

- Så er der hvis ikke mere at berette om sammenkobling af disse køretøjer.
Håber Gamle Ole er tilfreds.

Mvh.
Poul.

"daddelæskedesign" mm

af gamle ole, 19/2 2013, 16:35 (4102 dage siden) @ Poul Andersen

Flot! mange tak


Ole

"daddelæskedesign" mm

af KimC, 21/2 2013, 13:37 (4100 dage siden) @ Niels Munch

De motorvogne, du kalder "de små" (Y4-typen), blev dels anskaffet fra TGOJ, dels fra SJ.

Dem fra TGOJ havde "dansk skinnebuskobling".

Findes der bileder af Y4 koblet med danske skinnebusser?
For noget tid siden havde vi et billed af en Sm motorvogn med to bivogne og en lukket godsvogn af træ her på forummet (eller var det i herreværelset?), ligeledes har visse lynetter trukket godsvogne. Men jeg har aldrig set en daddelæske koblet med andet end en daddel-designrigtig bivogn.

"daddelæskedesign" mm

af gamle ole, 21/2 2013, 14:31 (4100 dage siden) @ KimC

Jeg så et foto forleden, men kan nu ikke genfinde det. Troede det var i mm3, men det var det åbenbart ikke. Fænomenet var jo som det fremgår jo også nyt for mig.

Ole

"daddelæskedesign" mm

af Peter Roland Hansen, 21/2 2013, 14:39 (4100 dage siden) @ gamle ole

Er der nogen i dette forum der ved hvordan man fik de svenske skinnebussers og de danske bivognes bremsesystemer til at spille sammen - eller blev de danske bivognes bremsesystemer ombygget til Svensk standard?

"daddelæskedesign" mm

af OJK37, 21/2 2013, 15:01 (4100 dage siden) @ KimC

Jo da - her et par:
[image]
HTJ S 30 (ex. SJ Y04) og Sb 240 med "trompetkobling", Nykøbing Sj sommer 1970
foto: Ole-Jørn
[image]
OHJ S 28 (ex. TGOJ) og SP med "firkantet" Scharfenberg-kobling.
foto: Oddershede/arkiv: Ole-Jørn

"daddelæskedesign" mm

af gamle ole, 18/2 2013, 19:18 (4103 dage siden) @ UTJ

Det var en jaekla bra ide! (jeg er kvartsvensker):-D

hilsen Ole

"daddelæskedesign" mm

af OnAir112 ⌂, 19/2 2013, 10:25 (4102 dage siden) @ UTJ

Den kan varmt anbefales.
Vi har fået gode tips til vores daddelæsker fra bogen.
Også SMOK er værd at besøge.
Paul

"daddelæskedesign" mm

af toylsbjerg, Rønnede, 21/2 2013, 17:26 (4100 dage siden) @ OnAir112

Ja! jeg har altid holdt meget af "Daddelæskerne" og har nok billeder af dem
alle i Danmark!
Men her er et enkelt billede,[image] af en af de første svenske skinnebusser!
ja den var godt nok specialvogn på dette tidspunkt! men alligevel!!!
personen der er kommet med på billedet genkender måske sig selv?
mvh
Thyge

"daddelæskedesign" mm

af Niels Munch, 21/2 2013, 17:53 (4100 dage siden) @ toylsbjerg

[image]

Man bemærker også Y6-materiellet i baggrunden!

Malmö C, 10. oktober 1965, tror jeg .....

M.v.h.
Niels

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak